Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

PONIEDZIAŁEK

Projekt Teatr

Propozycje zabaw ruchowych [.docx, 20.01 kB]

*Oberek

*,,Podajmy sobie ręce"

*,,Głodny wróbelek" [.mp3, 944.28 kB]

*,,Sypie śnieg"

 

Dzień dobry!

Proponujemy, aby dzień rozpocząć od obejrzenia krótkiego filmu, który będzie wprowadzeniem to tygodniowego tematu pt. ,,Teatr”

Film

  1. Oglądanie zawartości skrzyni z rekwizytami.

Potrzebne będą:

Skrzynia, pudełko, obrazek lub jeśli w domu są dostępne rekwizyty:  korona [.jpg, 13.43 kB], kapelusz [.jpg, 16.98 kB], maska [.jpg, 69.44 kB], kukiełka [.jpg, 18.05 kB], pacynki [.jpg, 48.71 kB].

  • Dzieci losują ze skrzyni/pudełka rekwizyty, a następnie opowiadają opiekunowi co wyjęły, do czego służy ten przedmiot i co można z nim zrobić.
  1. Zabawa dramowa Baśniowe rozmowy.

Potrzebne będą:

Pacynki [.jpg, 49.27 kB] i kukiełki [.jpg, 356.65 kB] (lub ich ilustracje) różnych baśniowych postaci, teatrzyk, parawan.

  • Opiekun pokazuje zgromadzone kukiełki i pacynki; mówi, czym one się różnią.

Kukiełka to lalka teatralna umieszczona na kiju, a pacynka to lalka, którą można założyć na rękę. Dzieci nazywają postacie, mówią, z jakich baśni pochodzą. Zakładają na rękę wybraną pacynkę lub animują kukiełkę. Próbują prowadzić rozmowy między postaciami, pokazują je w okienku teatralnym opiekunom.

  1. Ćwiczenie logopedyczne Słodkie usta.

Potrzebne będą:

łyżeczka, miód, chusteczka, lusterko.

  • Opiekun daje dziecku lusterko. Smaruje dziecku górną wargę miodem i prosi, aby oblizały się jak Kubuś Puchatek, starając się jak najdalej sięgnąć językiem w stronę nosa. Po zakończeniu ćwiczenia dzieci myją twarze.
  1. Tworzenie siatki pytań.

Potrzebne będą:

Arkusz papieru, flamaster (lub marker), kredki.

  • W centrum arkusza opiekun zapisuje słowo Teatr i rysuje maskę teatralną jako symbol teatru. Prosi dzieci, aby zastanowiły się, co chciałyby wiedzieć o teatrze. Opiekun zapisuje pytania zadawane przez dzieci i rysuje proste, symboliczne obrazki, tam gdzie jest to możliwe.
  1. Teatrzyk kukiełkowy na podstawie tekstu B. Szelągowskiej ,,Nowy Rok i przyjaciele”.

Potrzebne będą:

Teatrzyk kukiełkowy, kukiełki, dzwoneczek. Postacie do pobrania: Wiosna [.jpg, 61.95 kB], Lato [.jpg, 546.76 kB], Jesień [.gif, 145.32 kB], Zima [.jpg, 26.37 kB], Zajączek [.jpg, 32.28 kB], Sikorka [.jpg, 35.78 kB], Pszczółki [.jpg, 29.78 kB], Wiewiórka [.jpg, 153.73 kB], Nowy Rok [.jpg, 46.24 kB], Pingwiny [.jpg, 116.13 kB].

  • Zadanie dla opiekuna: spróbujcie sami lub z pomocą innej osoby zaprezentować dziecku przedstawienie. Niech widz usiądzie wygodnie na widowni, a Wy drodzy opiekunowie zabawcie się w aktorów. Oto scenariusz:

 

Narrator:

Drogie dzieci, miłe panie,

czas rozpocząć przedstawienie

i przywitać już aktorów!

Gdzie wystąpią?

Tu – na scenie!

Co to? Dzwonek!

Bądźmy cicho. (Mówi szeptem).

Przedstawienie się zaczyna.

Co się dzieje? Patrzcie, dzieci.

To rozsuwa się kurtyna!

 

Wiosna:

 (Podskakuje).

Jak mi miło. Jak wesoło!

Tyle wróbli wkoło ćwierka.

Kwiatków niosę koszyk cały.

Będę tańczyć tu oberka!

 

Lato:

Wiosno, wiosno, powiem ci:

tobie tylko figle w głowie.

Czy ty nigdy nie dorośniesz?

 

Wiosna:

Bo ja chyba mam pstro w głowie!

 

Jesień:

Czasem trzeba się wyciszyć

i rozejrzeć dookoła.

Sad, owoce, kosze jabłek…

i bociana świat gdzieś woła…

 

Zima:

Śnieg, mróz, szron i kra na rzece…

Jak uwielbiam taki spokój!

Zresztą chciałam zauważyć:

już niedługo koniec roku.

Trzeba szybko coś wymyśleć!

I prezenty naszykować.

Nowy Rok nie będzie czekać!

Aż mnie rozbolała głowa!

 

Pory roku wychodzą. Wchodzą Zajączek i Sikorka.

 

Zajączek:

Ale zimno! Aż mnie trzęsie.

Strasznie długa jest ta zima.

Kiedy w końcu przyjdzie wiosna?

Dłużej tego nie wytrzymam!

 

Sikorka:

Jeszcze trochę, przyjacielu.

Będzie dobrze. Mówię ci.

Nowy Rok, gdy zacznie rządzić,

będą coraz dłuższe dni.

 

Wychodzą, wracają pory roku z prezentami i Nowy Rok.

 

Zima:

Witaj, witaj, Nowy Roku.

Proszę, zasiądź tu na tronie.

Chcemy tobie dać prezenty.

Pozwól, że ci się pokłonię! (Zima się kłania).

 

Wiosna:

Mam dla ciebie mnóstwo ptaszków.

Ziarna niosą – do sadzenia.

Z ziarnek wiosną coś wyrośnie.

Będzie pięknie i radośnie!

Wróbelki: (chórem)

My jesteśmy wróbelki.

Każdy z nas jest niewielki.

Pracę ważną także mamy,

bo nasionka rozsiewamy!

 

Lato:

Też mam prezent. Popatrz, jaki!

Pszczółek kilka – dadzą miód.

Miód najlepszy do herbatki.

Z nim niestraszny żaden chłód.

 

Pszczółki:

Też jesteśmy pracowite,

byś mógł miód jeść z apetytem!

Jesień:

Popatrz tylko, co przyniosłam.

Chodź, wiewiórko, nie uciekaj!

 

Wiewiórka:

Mam orzeszków pełny koszyk.

Tam postoję. (Pokazuje miejsce i potem tam biegnie).

Tu! – z daleka.

 

Nowy Rok:

A ty, zimo, co tam chowasz?

Zza Zimy wychylają się Pingwiny

 

Pingwiny:

To my, pingwiny.

Rybki przynosimy!

Proszę, weź je, miły panie.

Będziesz pyszne miał śniadanie!

 

Nowy Rok :

Ach, dziękuję wam, kochani,

za prezenty takie cudne.

Chętnie nimi się podzielę.

Będzie wszystkim nam weselej.

 

Narrator:

Dostał Nowy Rok prezenty.

Z każdym równo się podzielił.

Z serca dostał, z serca oddał.

Tak by inni też coś mieli.

Wszyscy kłaniają się i wychodzą.

 

  • Porozmawiajcie teraz na temat teatrzyku.

Opiekun zadaje pytania:

− Jakie postacie występowały w teatrzyku?

− Jaki prezent podarowała Wiosna Nowemu Rokowi?

− Jaki prezent podarowało Lato Nowemu Rokowi?

− Jaki prezent przygotowała Jesień Nowemu Rokowi?

− Jaki prezent podarowała Zima Nowemu Rokowi?

− Co Nowy Rok zrobił z otrzymanymi prezentami?

  1. Ćwiczenia słownikowe W teatrze.

Wyjaśnianie słów i pojęć występujących w tekście inscenizacji: kurtyna, oberek, pstro w głowie, tron, szron, kra.

  • Opiekun prosi dzieci, aby powiedziały, jakie słowa kojarzą im się z teatrem i spróbowały wyjaśnić, co one oznaczają. Opiekun precyzuje wyjaśnienia, jeśli jest to potrzebne.
  1. Zabawa ruchowa Zwierzęta u Nowego Roku.

Dzieci poruszają się po pokoju w dowolny sposób. Na hasło opiekuna zmieniają ruch, naśladując zwierzę:

  • wróbelki – dzieci biegają, poruszając rękami jak skrzydłami,
  • wiewiórki – podskakują,
  • pingwiny – przesuwają się na brzuchu,
  • pszczoły – biegają, naśladując bzyczenie pszczół: bzzz.
  1. Zabawa dramowa do tekstu inscenizacji.

Opiekun rozdaje dzieciom kukiełki z przedstawienia i prosi o samodzielne odegranie scen. Zadaniem Dzieci jest opisanie własnymi słowami spotkania Nowego Roku z porami roku. Wręczają Nowemu Rokowi prezenty, używają form grzecznościowych.

  1. Ćwiczenia emisyjne.

 

Opiekun tłumaczy dzieciom, jak ważne jest głośne i wyraźne wybrzmiewanie słów przez aktorów na scenie. Zaprasza je do ćwiczeń, jakie wykonują aktorzy, aby głośno i wyraźnie wypowiadać swoje role.

  • Dzieci stają w lekkim rozkroku, unoszą ręce do góry, wykonując wdech, a na wydechu powoli wypuszczają powietrze, jednocześnie wypowiadając głośno i wyraźnie, długo, samogłoski: a, o, i, e, u, y (każdą z nich osobno).

Przed rozpoczęciem ćwiczeń warto podać dzieciom chusteczki jednorazowe i poprosić o wydmuchanie nosa, aby umożliwić prawidłowe wykonywanie ćwiczeń.

 

 Dla chętnych popracować i pobawić się dłużej, zapraszam do realizacji zadania pt. ,, Oswoić smoka". 

Materiały do pobrania:

* Kartonowy teatrzyk stolikowy [.pdf, 1.53 MB]

*Postacie do wycięcia [.pdf, 2.54 MB]

*Scenariusz [.pdf, 2.09 MB]

Miłego dnia!