PONIEDZIAŁEK
Projekt Teatr
Propozycje zabaw ruchowych [.docx, 20.01 kB]
*,,Głodny wróbelek" [.mp3, 944.28 kB]
Dzień dobry!
Proponujemy, aby dzień rozpocząć od obejrzenia krótkiego filmu, który będzie wprowadzeniem to tygodniowego tematu pt. ,,Teatr”
- Oglądanie zawartości skrzyni z rekwizytami.
Potrzebne będą:
Skrzynia, pudełko, obrazek lub jeśli w domu są dostępne rekwizyty: korona [.jpg, 13.43 kB], kapelusz [.jpg, 16.98 kB], maska [.jpg, 69.44 kB], kukiełka [.jpg, 18.05 kB], pacynki [.jpg, 48.71 kB].
- Dzieci losują ze skrzyni/pudełka rekwizyty, a następnie opowiadają opiekunowi co wyjęły, do czego służy ten przedmiot i co można z nim zrobić.
- Zabawa dramowa Baśniowe rozmowy.
Potrzebne będą:
Pacynki [.jpg, 49.27 kB] i kukiełki [.jpg, 356.65 kB] (lub ich ilustracje) różnych baśniowych postaci, teatrzyk, parawan.
- Opiekun pokazuje zgromadzone kukiełki i pacynki; mówi, czym one się różnią.
Kukiełka to lalka teatralna umieszczona na kiju, a pacynka to lalka, którą można założyć na rękę. Dzieci nazywają postacie, mówią, z jakich baśni pochodzą. Zakładają na rękę wybraną pacynkę lub animują kukiełkę. Próbują prowadzić rozmowy między postaciami, pokazują je w okienku teatralnym opiekunom.
- Ćwiczenie logopedyczne Słodkie usta.
Potrzebne będą:
łyżeczka, miód, chusteczka, lusterko.
- Opiekun daje dziecku lusterko. Smaruje dziecku górną wargę miodem i prosi, aby oblizały się jak Kubuś Puchatek, starając się jak najdalej sięgnąć językiem w stronę nosa. Po zakończeniu ćwiczenia dzieci myją twarze.
- Tworzenie siatki pytań.
Potrzebne będą:
Arkusz papieru, flamaster (lub marker), kredki.
- W centrum arkusza opiekun zapisuje słowo Teatr i rysuje maskę teatralną jako symbol teatru. Prosi dzieci, aby zastanowiły się, co chciałyby wiedzieć o teatrze. Opiekun zapisuje pytania zadawane przez dzieci i rysuje proste, symboliczne obrazki, tam gdzie jest to możliwe.
- Teatrzyk kukiełkowy na podstawie tekstu B. Szelągowskiej ,,Nowy Rok i przyjaciele”.
Potrzebne będą:
Teatrzyk kukiełkowy, kukiełki, dzwoneczek. Postacie do pobrania: Wiosna [.jpg, 61.95 kB], Lato [.jpg, 546.76 kB], Jesień [.gif, 145.32 kB], Zima [.jpg, 26.37 kB], Zajączek [.jpg, 32.28 kB], Sikorka [.jpg, 35.78 kB], Pszczółki [.jpg, 29.78 kB], Wiewiórka [.jpg, 153.73 kB], Nowy Rok [.jpg, 46.24 kB], Pingwiny [.jpg, 116.13 kB].
- Zadanie dla opiekuna: spróbujcie sami lub z pomocą innej osoby zaprezentować dziecku przedstawienie. Niech widz usiądzie wygodnie na widowni, a Wy drodzy opiekunowie zabawcie się w aktorów. Oto scenariusz:
Narrator:
Drogie dzieci, miłe panie,
czas rozpocząć przedstawienie
i przywitać już aktorów!
Gdzie wystąpią?
Tu – na scenie!
Co to? Dzwonek!
Bądźmy cicho. (Mówi szeptem).
Przedstawienie się zaczyna.
Co się dzieje? Patrzcie, dzieci.
To rozsuwa się kurtyna!
Wiosna:
(Podskakuje).
Jak mi miło. Jak wesoło!
Tyle wróbli wkoło ćwierka.
Kwiatków niosę koszyk cały.
Będę tańczyć tu oberka!
Lato:
Wiosno, wiosno, powiem ci:
tobie tylko figle w głowie.
Czy ty nigdy nie dorośniesz?
Wiosna:
Bo ja chyba mam pstro w głowie!
Jesień:
Czasem trzeba się wyciszyć
i rozejrzeć dookoła.
Sad, owoce, kosze jabłek…
i bociana świat gdzieś woła…
Zima:
Śnieg, mróz, szron i kra na rzece…
Jak uwielbiam taki spokój!
Zresztą chciałam zauważyć:
już niedługo koniec roku.
Trzeba szybko coś wymyśleć!
I prezenty naszykować.
Nowy Rok nie będzie czekać!
Aż mnie rozbolała głowa!
Pory roku wychodzą. Wchodzą Zajączek i Sikorka.
Zajączek:
Ale zimno! Aż mnie trzęsie.
Strasznie długa jest ta zima.
Kiedy w końcu przyjdzie wiosna?
Dłużej tego nie wytrzymam!
Sikorka:
Jeszcze trochę, przyjacielu.
Będzie dobrze. Mówię ci.
Nowy Rok, gdy zacznie rządzić,
będą coraz dłuższe dni.
Wychodzą, wracają pory roku z prezentami i Nowy Rok.
Zima:
Witaj, witaj, Nowy Roku.
Proszę, zasiądź tu na tronie.
Chcemy tobie dać prezenty.
Pozwól, że ci się pokłonię! (Zima się kłania).
Wiosna:
Mam dla ciebie mnóstwo ptaszków.
Ziarna niosą – do sadzenia.
Z ziarnek wiosną coś wyrośnie.
Będzie pięknie i radośnie!
Wróbelki: (chórem)
My jesteśmy wróbelki.
Każdy z nas jest niewielki.
Pracę ważną także mamy,
bo nasionka rozsiewamy!
Lato:
Też mam prezent. Popatrz, jaki!
Pszczółek kilka – dadzą miód.
Miód najlepszy do herbatki.
Z nim niestraszny żaden chłód.
Pszczółki:
Też jesteśmy pracowite,
byś mógł miód jeść z apetytem!
Jesień:
Popatrz tylko, co przyniosłam.
Chodź, wiewiórko, nie uciekaj!
Wiewiórka:
Mam orzeszków pełny koszyk.
Tam postoję. (Pokazuje miejsce i potem tam biegnie).
Tu! – z daleka.
Nowy Rok:
A ty, zimo, co tam chowasz?
Zza Zimy wychylają się Pingwiny
Pingwiny:
To my, pingwiny.
Rybki przynosimy!
Proszę, weź je, miły panie.
Będziesz pyszne miał śniadanie!
Nowy Rok :
Ach, dziękuję wam, kochani,
za prezenty takie cudne.
Chętnie nimi się podzielę.
Będzie wszystkim nam weselej.
Narrator:
Dostał Nowy Rok prezenty.
Z każdym równo się podzielił.
Z serca dostał, z serca oddał.
Tak by inni też coś mieli.
Wszyscy kłaniają się i wychodzą.
- Porozmawiajcie teraz na temat teatrzyku.
Opiekun zadaje pytania:
− Jakie postacie występowały w teatrzyku?
− Jaki prezent podarowała Wiosna Nowemu Rokowi?
− Jaki prezent podarowało Lato Nowemu Rokowi?
− Jaki prezent przygotowała Jesień Nowemu Rokowi?
− Jaki prezent podarowała Zima Nowemu Rokowi?
− Co Nowy Rok zrobił z otrzymanymi prezentami?
- Ćwiczenia słownikowe W teatrze.
Wyjaśnianie słów i pojęć występujących w tekście inscenizacji: kurtyna, oberek, pstro w głowie, tron, szron, kra.
- Opiekun prosi dzieci, aby powiedziały, jakie słowa kojarzą im się z teatrem i spróbowały wyjaśnić, co one oznaczają. Opiekun precyzuje wyjaśnienia, jeśli jest to potrzebne.
- Zabawa ruchowa Zwierzęta u Nowego Roku.
Dzieci poruszają się po pokoju w dowolny sposób. Na hasło opiekuna zmieniają ruch, naśladując zwierzę:
- wróbelki – dzieci biegają, poruszając rękami jak skrzydłami,
- wiewiórki – podskakują,
- pingwiny – przesuwają się na brzuchu,
- pszczoły – biegają, naśladując bzyczenie pszczół: bzzz.
- Zabawa dramowa do tekstu inscenizacji.
Opiekun rozdaje dzieciom kukiełki z przedstawienia i prosi o samodzielne odegranie scen. Zadaniem Dzieci jest opisanie własnymi słowami spotkania Nowego Roku z porami roku. Wręczają Nowemu Rokowi prezenty, używają form grzecznościowych.
- Ćwiczenia emisyjne.
Opiekun tłumaczy dzieciom, jak ważne jest głośne i wyraźne wybrzmiewanie słów przez aktorów na scenie. Zaprasza je do ćwiczeń, jakie wykonują aktorzy, aby głośno i wyraźnie wypowiadać swoje role.
- Dzieci stają w lekkim rozkroku, unoszą ręce do góry, wykonując wdech, a na wydechu powoli wypuszczają powietrze, jednocześnie wypowiadając głośno i wyraźnie, długo, samogłoski: a, o, i, e, u, y (każdą z nich osobno).
Przed rozpoczęciem ćwiczeń warto podać dzieciom chusteczki jednorazowe i poprosić o wydmuchanie nosa, aby umożliwić prawidłowe wykonywanie ćwiczeń.
Dla chętnych popracować i pobawić się dłużej, zapraszam do realizacji zadania pt. ,, Oswoić smoka".
Materiały do pobrania:
* Kartonowy teatrzyk stolikowy [.pdf, 1.53 MB]
*Postacie do wycięcia [.pdf, 2.54 MB]
*Scenariusz [.pdf, 2.09 MB]
Miłego dnia!