Programy
1. Program wychowania przedszkolnego - Wiesława Żaba-Żabińska, Wioletta Majewska, Renata Paździo.
2. Program "Powszechnej Dwujęzyczności Dzieci", którego autorką jest Claire Selby światowej sławy lingwistka. Program ten wykorzystuje pierwszą na świecie, naturalną metodę przyswajania języka angielskiego we wczesnym dzieciństwie równolegle do języka ojczystego. Autorka wykorzystuje w swojej metodzie naturalne dla wieku właściwości i mechanizmy przyswajania wiedzy i rozwijania umiejętności. Nauka tym systemem gwarantuje znakomite rezultaty - pozwala poznawać język poprzez zabawę w sposób możliwie najbardziej efektywny. Wiek od 0 do ok. 6-8 lat jest okresem szczególnej wrażliwości językowej w życiu dziecka i okresem najbardziej korzystnym dla rozpoczęcia nauki drugiego języka. W tym wieku dzieci mogą, ucząc się drugiego języka, korzystać ze swoich wrodzonych „zdolności uczenia się języka”, które pozwalają im tak skutecznie opanować ich język pierwszy. Autorka wykorzystuje w swojej metodzie naturalne dla wieku właściwości i mechanizmy przyswajania wiedzy i rozwijania umiejętności. Na świecie program ten wdrażany jest w ponad 170 krajach.
3. Przedszkole realizuje projekt NUMICON - matematyka bez barier". Innowacyjna metoda uczenia się matematyki.
Zadaniem metody NUMICON opracowanej na Oxford University jest stworzenie w umyśle dziecka obrazu liczby i jej wartości - poprzez nadanie jej wyobrażenia w postaci klocka o konkretnych rozmiarze, kolorze i ilości dziurek. Ten obraz pozwala na szybkie szacowanie wielkości oraz wprowadzanie kolejności, pojęć większy, mniejszy a także na podstawowe działania dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia.
Numicon to brytyjski system budowania umiejętności matematycznych u dzieci. Jego podstawą są klocki zaprojektowane z myślą o dziecięcych strategiach uczenia się, oparte na naturalnym rozwoju myślenia matematycznego. Wielką zaletą kształtów Numicon jest ich multisensoryczność, a więc wykorzystywanie kanału wzrokowego (kształt, kolor), a także taktylnego (otwory w kształtach).
Klocki NUMICON to nie tylko przejrzysta reprezentacja abstrakcyjnych dla dzieci liczb, ale również atrakcyjne narzędzie do nauki i zabawy. Dzięki klockom Numicon nauka matematyki może być przyjemna i efektywna. Klocki wykorzystywane są w edukacji matematycznej na całym świecie;
- system Numicon porządkuje nabywane przez dzieci umiejętności matematyczne, zgodnie z ich naturalnym rozwojem.
- klocki opierają się zarówno na percepcji wzrokowej dziecka jak i na zmyśle dotyku,
- dzieci pracujące systemem Numicon opierają swoje umiejętności o trwałą reprezentację liczb,
- Numicon pozwala na wizualizację zależności między liczbami,
- wszystkie wykonywane na klockach operacje oraz algorytmy działań arytmetycznych są przejrzyste,
- system Numicon pozwala na stymulację innych funkcji umysłowych i poznawczych, takich jak kategoryzacja, szeregowanie, układanie sekwencji, stymulowanie pamięci słuchowej i wzrokowej,
- atrakcyjność klocków jest dużą motywacją do nauki matematyki.
Najważniejsze czynniki składające się na uczenie się matematyki:
- Umiejętność układania w kolejności (dzieci muszą umieć wytworzyć podstawowy związek między pojęciami „jeden więcej” i „kolejny”, aby zrozumieć system liczb naturalnych).
- Pamięć robocza (słuchowa, wzrokowa, wg J. Brunera) reprezentacja enaktywna, ikoniczna i symboliczna to trzy główne sposoby reprezentowania
- Przetwarzanie informacji (wzory i schematy – działania, uogólnianie)
- Umiejętności językowe (dziecko potrafi powiedzieć i opisać swoje działanie). Podczas zabaw z Numiconem dzieci opanowują umiejętności językowe związane ze słownictwem określającym kolor, wielkość, kolejność, miejsce; z rozumieniem poleceń (słuchanie ze zrozumieniem i wykonywanie działań zgodnie z poleceniem)
- Postawa i podejście (w nauczaniu ważne jest zachęcanie dziecka do podejmowania coraz trudniejszych zadań)
- Metoda nauczania występują trzy główne obszary: stosowanie schematów i wzorów, system liczbowy i dokonywanie obliczeń. Podstawowym pojęciem, które dziecko powinno zrozumieć, jest to, że liczby nie są czymś, co występuje w izolacji, lecz tworzą wysoce zorganizowany system, pełen rozmaitych rodzajów wzorów. Niezbędne jest dla dzieci, aby doświadczały liczb na rozmaite sposoby.