Terapia pedagogiczna
Nauczyciel prowadzący: Anna Nowak / a.nowak@pm143.elodz.edu.pl /
Zajęcia terapeutyczne w przedszkolu odbywają się 2 razy w tygodniu po 0,5 godziny dla każdego dziecka. Dzieci uczestniczą w zajęciach indywidualnie oraz w małych grupach - do 4 osób.
Harmonogram zajęć:
Dzień tygodnia | Godziny zajęć /zamiennie - w zależności jak nauczyciel pracuje w grupie/ |
Poniedziałek | 12.00 -14.00 / 10:30 - 12:30 |
Środa | 11.00 -13:00 / 10:00 - 12:00 |
Piątek | 11:00 - 13:30 / 10:30 - 13:00 |
Terapia pedagogiczna to specjalistyczne działania mające na celu niesienie pomocy dzieciom ujawniającym różnego rodzaju nieprawidłowości rozwoju i zachowania. Ukierunkowana jest ona na korygowanie i kompensowanie zaburzeń psychoruchowego rozwoju dziecka jako jednej z przyczyn niepowodzeń szkolnych. Terapia pedagogiczna na terenie naszego przedszkola prowadzona jest w formę indywidualnej i grupowej. Liczba uczestników zajęć wynosi od 1 do 5 dzieci. Staramy się stworzyć dzieciom z utrudnieniami rozwojowymi możliwość wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego na miarę ich możliwości. Bawiąc się z dziećmi szczególną uwagę zwracamy na usprawnienie funkcji słuchowych, wzrokowych, ruchowych i ich właściwą koordynację. Bardzo często prowadzimy rozmowy indywidualne z dziećmi, organizujemy zabawy, inscenizacje na podstawie tekstów literackich oraz aktywność plastyczną. Stymulujemy i wspieramy rozwój potrzeb i oczekiwań dzieci związanych z poznawaniem świata, potrzebą aktywności.
Główny cel zajęć terapeutycznych to pomoc dziecku w przezwyciężaniu trudności i umożliwienie mu prawidłowego funkcjonowania w grupie oraz osiągania pozytywnych wyników. Prowadzone ćwiczenia uaktywniają pracę mózgu, aby kształtowanie funkcji opóźnionych było wspomagane przez inne funkcje poznawcze. Tym samym nie ogranicza się wyłącznie do ćwiczeń w ramach opóźnionych lub zaburzonych funkcji. Ważne jest, aby każde zajęcia zapewniły dzieciom materiał do myślenia i mówienia oraz stworzyły możliwości do ćwiczeń ruchowych oraz pozwoliły na odniesienie sukcesu.
Ogólne wskazania terapeutyczne to:
- zachęcanie dziecka do pracy;
- nagradzanie za prawidłowo wykonane czynności;
- ukazywanie atrakcyjności wykonywanych zabaw;
- stopniowanie trudności;
- nie dopuszczanie do tego by zabawa była chaotyczna, nużąca.
Podczas pracy z dzieckiem stosowane są metody wspierające i stymulujące naturalny rozwój dziecka oraz angażujące wiele zmysłów: słuch, wzrok, dotyk. Są to m. in. metody:
- elementy Metody Dobrego Startu wg M. Bogdanowicz;
- elementy Kinezjologii Edukacyjnej G. Dennisona;
- bajkoterapia;
- wybrane techniki relaksacyjne;
- ćwiczenia grafomotoryczne M. Bogdanowicz;
- „Dziecięca matematyka” E. Gruszczyk-Kolczyńskiej;
- elementy Metody Ruchu Rozwijającego W.Sherborne;elementy
- metody Pedagogiki Zabawy.
Terapią pedagogiczną mogą być objęte dzieci, które wykazują:
- zaburzenia percepcji wzrokowej,
- zaburzenia percepcji słuchowej,
- opóźnienia i zakłócenia rozwoju ruchowego, w tym procesu lateralizacji,
- zaburzenia procesów emocjonalno-motywacyjnych,
- zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- zaburzenia manualno-grafomotoryczne,
- specyficzne trudności matematyczne w tym zaburzenia w orientacji przestrzennej,
- specyficzne trudności w przygotowaniu do czytania i pisania.