15.04.2021
Temat tygodnia: ,,Dbajmy o ziemię"
Temat dnia:,, Zabawy guzikami, oszczędzamy wodę"
Aby się rozruszać proponujemy zabawy gimnastyczne:
Zestaw zabaw gimnastycznych nr XII [.docx, 14.46 kB]
1. Rozpocznijmy dzień od kart pracy, cz. 4, s. 12, gdzie znajdziecie tekst o motylu. Spróbujcie go samodzielnie przeczytać. Jeśli macie możliwość pokolorujcie rysunek motyla.
2. Zabawy guzikami.
Zadaniem dla rodzica jest przygotowanie 10 guzików. Dzieci liczą je i podają ich liczbę. Postarajcie się ułożyć dowolnej postaci z guzików i ją nazwijcie. Posegregujcie guziki pod względem kształtu. – Czym różnią się guziki? Dzieci segregują guziki na te w kształcie koła, na kwadratowe i na trójkątne. Liczą guziki w każdym kształcie i układają przy nich kartoniki z odpowiednimi cyframi. A teraz posegregujcie guziki pod względem liczby dziurek. Dzieci segregują guziki na te z dwiema dziurkami, z trzema i z czterema. Liczą guziki z określoną liczbą dziurek i układają przy nich kartoniki z odpowiednimi cyframi. Kolejną zabawą jest wyszukiwanie guzików mających dwie cechy np.: są w kształcie koła i mają cztery dziurki. Dzieci szukają wśród swoich guzików takich, które spełniają te kryteria. Liczą, ile mają guzików okrągłych o czterech dziurkach. − Na podstawie jakich innych dwóch cech możemy wyszukiwać guziki? (Np. w kształcie trójkąta, mających dwie dziurki; w kształcie kwadratu, z czterema dziurkami...).
3. Jeśli możecie wykonajcie karta pracy, cz. 4, s. 13. Policzcie zwierzęta na obrazkach. Porównajcie ich liczby. Napiszcie w ramkach znaki i liczby.
4. Posłuchajcie wiersza H. Łochockiej ,,Niezadowoleni”:
Rybka srebrna i mała żałośnie wzdychała:
„Tak bym nóżki mieć chciała przynajmniej dwie!…”
A żółw nogi ma grube i grubą skorupę,
ale chciałby mieć czubek, bo nie ma, nie!
Dudek czub ma na głowie i wiecie, co powiem?
Chciałby rogi mieć krowie na głowie tak!
Krowa rogi ma twarde, zdarte i harde.
Chce mieć na nich kokardę – kokardy brak…
Pies kokardkę ma białą i jeszcze mu mało:
skrzydeł mu się zachciało, dwóch skrzydeł, no?!
Kura skrzydła rozkłada: coś zmienić by rada,
lecz na myśl jej nie wpada, co zmienić.
Co? Co? Co?
− Z czego były niezadowolone zwierzęta? − Co chciała (chciał) zmienić w swoim wyglądzie ryba (żółw, dudek, krowa, pies)? − Czy kura wiedziała, co chciałaby zmienić w swoim wyglądzie? − Czy skażone środowisko może mieć wpływ na wygląd zwierząt, na ich życie?
5. Pomoce do przygotowania przez rodziców w domu:
albumy przyrodnicze, globus, nagrania dźwięków towarzyszących np. nalewaniu i wylewaniu wody, przelewaniu wody, spuszczaniu wody w toalecie, nalewaniu wody do wanny, drobnemu deszczowi, ulewie, spryskiwacz do roślin, zdjęcia przedstawiające powódź i suszę, duży karton, flamastry, miska z wodą, różne przedmioty do zanurzenia w wodzie (drewniany klocek, plastikowa piłeczka, samochodzik, plastikowy klocek, gąbka), szmatka flanelowa (gaza lub lignina), węgiel drzewny, żwirek, piasek, słoik z wodą, pędzle, farby, duża plastikowa butelka, farby.
Oglądanie albumów i książek tematycznych – Rozwijamy zainteresowania przyrodnicze.
Rodzic układa na stole albumy przyrodnicze. Dziecko rozpoznaje i nazywa środowisko przyrodnicze, takie jak np. łąka, las. Wspólnie rozmawiają na temat zwierząt i roślin żyjących w tych środowiskach. Poszukują odpowiedzi na pytanie: Co zagraża przyrodzie?
Praca z globusem – Oceany i kontynenty na Ziemi.
Rodzic prezentuje dziecku globus. Dziecko odnajduje duże akweny na modelu Ziemi i nazywa je z pomocą rodzica. Rodzic odtwarza nagrania dźwięków. Dziecko wsłuchuje się w odgłosy, próbuje je rozpoznać i nazwać.
Rozmowa na temat znaczenia wody w przyrodzie.
Rodzic rozpyla nad dzieckiem wodę ze spryskiwacza do roślin i prosi je o opisanie doznań. Zadaje dziecku pytanie: Dlaczego woda jest potrzebna? Co się dzieje w przyrodzie, gdy wody jest za dużo lub za mało?
Dziecko odpowiada na pytania. Rodzic prezentuje dziecku zdjęcia przedstawiające powódź i suszę oraz czyta dziecku ciekawostki na temat wody:
Woda to związek chemiczny, który może występować w stanie ciekłym, gazowym (para wodna) i stałym (lód). Woda jest niezbędnym składnikiem pokarmowym dla wszystkich organizmów na Ziemi. Bez wody człowiek przeżyje znacznie krócej niż bez jedzenia. Dla roślin i zwierząt niebezpieczne są okresy długotrwałych opadów i powodzi, a także suszy, które często zdarzają się wiosną i latem. Woda może być słona lub słodka. Słoną wodę zawierają oceany, w których jest zgromadzona większa część wody występującej na Ziemi. Słodkiej wody dostarczają nam głównie rzeki i jeziora. W wielu przypadkach słodka woda musi być najpierw uzdatniona, aby mogła być wykorzystana do picia i mycia się.
6. Wspólne wykonanie plakatu – Sposoby oszczędzania wody.
Rodzic kładzie na podłodze duży karton i flamastry. Zadaje dziecku pytania:
- Co możemy robić, aby nie zabrakło wody?
- W jaki sposób możemy oszczędzać wodę?
Rodzic zapisuje na kartonie rozwiązania i propozycje dziecka. Zadaniem dziecka jest ozdobienie plakatu i narysowanie sposobów oszczędzania wody w formie obrazków na plakacie. Przykłady sposobów oszczędzania wody:
- gromadzenie wody deszczowej i podlewanie roślin w ogrodzie,
- kąpiel pod prysznicem zamiast korzystania z wanny,
- dokręcanie kranu przed wyjściem z łazienki,
- budowanie oczyszczalni ścieków.
7. Zabawy badawcze z wodą – Co pływa, co tonie?
Rodzic przygotowuje miskę z wodą i różne przedmioty, które można w niej zanurzyć (drewniany klocek, plastikowa piłeczka, samochodzik, plastikowy klocek, gąbka). Dziecko po kolei zanurza przedmioty w misce i obserwuje czy unoszą się na jej powierzchni czy toną.
8. Zapoznanie ze sposobem oczyszczania wody – Własna oczyszczalnia wody.
Rodzic wyjaśnia dziecku, że aby woda mogła być używana przez ludzi należy ją oczyścić i uzdatnić. Ten proces wymaga wysiłku wielu ludzi i specjalnych filtrów. Proces oczyszczania wody jest bardzo kosztowny, ale niezbędny ponieważ nie moglibyśmy jej ponownie wykorzystać. Rodzic proponuje dziecku zbudowanie własnej oczyszczalni wody. Zaczynamy od przygotowania brudnej wody. Dziecko płucze zabrudzony farbą pędzel w szklance z wodą i brudzi wodę. Rodzic nacina dużą plastikową butelkę na wysokości 1/3 od jej dna. Drugą część butelki odwraca szyjką do dołu, a następnie wypełnia ją flanelową szmatką, gazą lub ligniną, węglem drzewnym, żwirkiem, a na końcu piaskiem. Warstwy powinny zająć około ½ wysokości butelki, którą rodzic nakłada na część butelki stanowiącą zbiornik oczyszczonej wody. Do tak przygotowanego filtra dziecko wlewa brudną wodę ze słoika i obserwuje jej filtrowanie. Porównuje wygląd oczyszczonej wody z brudną wodą. Skonstruowany filtr można wykorzystać do oczyszczenia wody z rzeki, kałuży lub stawu.