Talerz pyszności
Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie.
Zabawa rozwijająca orientację w przestrzeni. Dziecko wybiera sobie dowolną zabawkę np. klocek i wykonuje polecenia. Np. Podnieś klocek prawą ręką. Połóż go na lewym kolanie. Przewracaj klocek lewą ręką z jednej strony na drugą. Stań za klockiem, przed klockiem, obok klocka – z lewej strony, z prawej strony. Połóż klocek między stopami.
Dzielenie nazw obrazków na głoski.
Ćwiczenia poranne – zestaw nr XV
- Zabawa orientacyjno-porządkowa Płotek. Dziecko porusza się w rytmie akompaniamentu na tamburynie. Podczas przerwy w muzyce ustawia się w szeregu – tworzą płotek wzdłuż brzegu dywanu.
- Ćwiczenia dużych grup mięśniowych – Pobudka. Dziecko powoli podnosi się z siadu skulnego do pozycji stojącej. Następnie naśladuje czynności, jakie wykonuje podczas porannej toalety, np. mycie zębów, twarzy, ubieranie się.
- Zabawa z elementem czworakowania – Przestraszone jeże. Dziecko – jeż – czworakuje w różnych kierunkach. Na hasło: Dziecko! zwija się w kłębek, bo przestraszyło się dzieci.
- Ćwiczenie tułowia Szukamy kolegi. Dziecko stoi w lekkim rozkroku – rozglądają się, wykonując mocne skręty ciała w obydwie strony – szuka kolegi, z którym przyszło do parku.
- Zabawa bieżna Uciekamy przed deszczem. Dziecko swobodnie biega. Na hasło Deszcz! przyspiesza i chroni się w wyznaczonym miejscu.
- Ćwiczenie z elementem równowagi – Wąska kładka. Dziecko, wraca z parku, przechodzi po wąskiej kładce – jest nią sznurek ułożony na podłodze w kształcie linii łamanej.
- Zabawa uspokajająca Gdy pada deszcz. Dziecko maszeruje po kole z ręką wyciągniętą do góry; rytmicznie powtarzając rymowankę: Kiedy deszcz na dworze pada, to parasol swój rozkładam. Co pewien czas zmieniają ręce i kierunek ruchu.
Ćwiczenia słownikowe Co robi kucharz?
Dziecko poszukuje jak największej liczby czynności wykonywanych przez kucharza, np. gotuje, obiera, kroi, szatkuje, myje, wyciera, próbuje, doprawia, soli, pieprzy, smakuje, dolewa, odcedza, dosypuje, wymyśla. Dodaje do czasowników oznaczających poszczególne czynności rzeczowniki w odpowiedniej formie, np. obiera warzywa, wyciera naczynia, soli zupę.
Słuchanie wiersza M. Bartkowicza „Słodki kucharz”.
Czy wiecie, o czym czasami marzę? Że, gdy dorosnę, będę kucharzem, by wam, gdy wszyscy już dorośniecie, dawać najlepsze potrawy w świecie.
Mógłbym serwować wam na śniadanie omlety z jajek niespodzianek. Na obiad barszczyk na rodzynkach. Prawda, że już wam cieknie ślinka?
Na drugie danie, bardzo zdrowy, kotlet z wafelków kakaowych, zamiast ziemniaków – pączki z lukrem, obficie posypane cukrem,
sałatka z dropsów i lizaków, a wszystko – dla poprawy smaku – polane sosem wyborowym, czekoladowo-orzechowym.
Zamiast kolacji po tym wszystkim krótka wizyta u dentysty. Cóż, może lepiej w takim razie, żeby kto inny był kucharzem?
Rozmowa na temat wiersza.
Jakie potrawy przygotowywał kucharz z wiersza? Zwrócenie uwagi na szkodliwość słodyczy – psują się nam zęby, tyjemy. Wymyślanie zdrowych potraw, które byłyby zamiennikami dla słodyczy z wiersza. Np. omlety z jajek niespodzianek – omlet z jajek, z parówkami i ze szczypiorkiem; barszczyk na rodzynkach – barszcz czerwony z ziemniakami; kotlet z wafelków kakaowych – kotlet z kurczaka w panierce z sezamu albo z chrupek kukurydzianych.
Piosenka o gotowaniu
https://www.youtube.com/watch?v=ItwT03pbWhM
Zabawa – Mali kucharze. Dziecko wspólnie z rodzicami układa przepisy na potrawy, które podaliby gościom na świąteczny obiad.
Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw nr VII (z wykorzystaniem metody R. Labana).
Potrzebne będą: paski kolorowej bibułki, nagranie muzyki, bębenek, obręcze.
- Zgodnie z muzyką – dzieci maszerują po obwodzie koła na palcach, kiedy muzyka jest głośna; w przysiadzie, kiedy jest cicha. W trakcie marszu podaj dziecku złożone paski bibułki.
- Tańczące bibułki – przy dowolnej muzyce dziecko swobodnie tańczy, poruszając paskami bibułki trzymanymi najpierw w prawej, a następnie w lewej ręce. Podczas przerwy w grze przykuca i układa z bibułki dowolne kształty.
- Po kole – układa na podłodze koła z bibułki, skacze dookoła nich obunóż w jedną i w drugą stronę.
- Powitania bibułką – dotyka bibułką różnych części ciała wymienianych przez rodzica.
- Jak najwyżej – wyrzuca bibułkę jak najwyżej w górę, obserwuje jej opadanie; chwyta ją tuż nad podłogą.
- Sprytne palce – chwyta palcami stopy bibułkę leżącą na podłodze, podaje ją do ręki.
- Rysujemy ósemkę – dziecko przekłada bibułkę pomiędzy rozstawionymi nogami z ręki do ręki na kształt ósemki.
- Lustro – dziecko jest lustrem i odbija ruchy partnera, który stoi przed nim.
- Wiatr i wiaterek – dziecko dmucha na paski bibułki z większym i z mniejszym natężeniem.
- Marsz z muzyką – rytmicznie maszeruje przy muzyce; podczas przerwy w grze przykuca i wyskakuje w górę.
Zabawa dydaktyczna Szukamy rymów.
Przed dzieckiem leżą wymieszane pary obrazków, których nazwy się rymują. Zadaniem dziecka jest ich ułożenie obok siebie tak, aby ich nazwy się rymowały. Np. półka – bułka; tort – port; jajka – fajka; kotlety – gazety; surówka – złotówka; kanapka – żabka.