Przybysze z kosmosu
Tydzień tygodnia: Chciałbym być kosmonautą.
Temat dnia: Przybysze z kosmosu.
- Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej – Kosmonauta.
Będzie potrzebny obrazek przedstawiający kosmonautę (pocięty na części).
Dziecko układa obrazek przedstawiający kosmonautę (pocięty na części). Nazywa postać, którą przedstawia. Próbuje wyjaśnić, kim jest kosmonauta. Omawia jego wygląd. Wypowiada słowo kosmonauta rytmicznie (z podziałem na sylaby) za Rodzicem, z różnym natężeniem głosu – cicho, głośno.
- Opowieść ruchowa Wyprawa w kosmos – przy nagraniu spokojnej melodii.
Będzie potrzebne nagranie spokojnej melodii.
Dziecko naśladuje czynności, o których opowiada Rodzic.
Pewnego dnia dzieci postanowiły wybrać się w podróż kosmiczną, aby sprawdzić, czy w kosmosie można spotkać żywe istoty. Założyły skafandry kosmiczne, weszły po drabince do statku kosmicznego, zapięły pasy bezpieczeństwa i wystartowały. Leciały, leciały, omijały inne statki, machały rękami do pilotujących je kosmonautów, aż wylądowały na nieznanej planecie. Po
drabince wysiadły ze statku i przeskakiwały z kamienia na kamień, których pełno było dookoła.
Następnie czołgały się przez gęste trawy do małego jeziorka. Wrzucały do niego drobne kamyczki, aby się przekonać, czy jest głębokie. Nagle zobaczyły dziwną postać. Poruszała się na
szeroko rozstawionych nogach, stawiając duże kroki. Co pewien czas podskakiwała w górę.
Dzieci bardzo się przestraszyły. Zaczęły biec w kierunku swojego statku. Dopiero kiedy w nim
usiadły, poczuły się bezpieczne, chociaż nieco zmartwione, że bliżej nie poznały mieszkańca
planety, którą odwiedziły.
- Jak wyobrażamy sobie kosmitę? – malowanie palcem.
Dziecko słucha rymowanki "Spotkanie z ufoludkiem", recytowanej przez Rodzica. (z wykorzystaniem rysunku opisywanej postaci).
Rysunek przedstawiający ufoludka.
To jest Zieluś piegowaty. Brzuch okrągły tak jak bania.
Ma ubranko w białe łaty. Małe czułki do wąchania.
Uszy wielkie jak u słonia, Skrzydła z ramion mu wystają,
gruby nos i zęby konia. śmieszne nóżki zasłaniają.
Oczka małe, rozbiegane, Dwa ogony zakrzywione,
włosy długie, rozczochrane. stopy wielkie i czerwone.
Proszę, aby dziecko wypowiedziało się na temat wyglądu ufoludka.
- Wykonanie pracy plastycznej.
Będą potrzebne farby, kartka.
• Proszę namalować wymyśloną przez dzieciko postać palcem maczanym w farbach w różnych kolorach.
• Omówić sposobu malowania.
• Dziecko samodzielnie wykonuje prace.
• Zachęcamy do opowiadania o namalowanej postaci (z jakich części się składa); nadawanie
jej imienia; wymyślanie nazwy planety, z której pochodzi.
- Ćwiczenia dotyczące syntezy słuchowej – Co powiedziałam?
Rodzic wypowiada dotyczące tematu słowa z podziałem na sylaby, np.: ra-kie-ta, kos-mi-ta, pla-
-ne-ta, księ-życ, nie-bo. Dzieci powtarzają całe słowa.