Propozycje zadań i aktywności w okresie zawieszenia zajęć - 30.11 - 04.12.
30.11. Temat dnia: "Zimowa pogoda"
Na początek dzisiejszego dnia proponujemy wam zabawy z zestawu zabaw ruchowych nr 14.
- „Skok przez zaspy” – zabawa ruchowa z elementem skoku.
Rozkładamy na podłodze kartki – zaspy. Na hasło „Start” dziecko porusza się swobodnie w różnych kierunkach. Na hasło „Zaspy” – przeskakuje przez kartki.
- „Idź po moich śladach” – zabawa ruchowa z elementem równowagi.
Ustawiamy się w parze: rodzic i dziecko. Stoimy jedno za drugim. Rodzic maszeruje w 04różnym tempie, dziecko stara się stawiać nogi na jego śladach, podążając w tym samym tempie. Zmiana ról.
- „Śnieżynki” – zabawa bieżna.
Dziecko biega swobodnie w różnych kierunkach. Na sygnał rodzica wiruje, opada i siada. Powtarza rymowankę – Zima biała, zima biała – dla nas doskonała.
Zapraszamy teraz do rozwiązania zagadki. Dowiecie się, o kim będziemy rozmawiać w tym tygodniu.
Przyszła do nas w sukni białej, z płatków śniegu utkanej. Wygoniła ptaki, przyniosła mróz srogi. Zasypała białym puchem ścieżki oraz drogi.
(Pani Zima)
Po zagadce wysłuchajmy opowiadania pt. „Pieluszkowe śnieżki”.
Słuchajcie z uwagą, ponieważ za chwilę odpowiemy na kilka pytań związanych z tym opowiadaniem.
„Pieluszkowe śnieżki”
Ada codziennie rano z utęsknieniem wyglądała przez okno, czekając na śnieg. Niestety, zima ani myślała sypnąć białym puchem. Wprawdzie każdego kolejnego dnia robiło się coraz mroźniej, ale zupełnie nie było z czego ulepić bałwana. Dziewczynka weszła do przedszkola ze spuszczoną głową.
– Ado, co się stało? Dlaczego jesteś taka smutna? – dopytywała pani.– Bo nie ma śniegu...– Słuchajcie, dzieci – powiedziała pani w przedszkolu. – Co prawda nie ma śniegu, ale możemy przecież narysować nasze ulubione zimowe zabawy. –To ja narysuję, jak zjeżdżam na sankach! – zawołała Sara.– A ja, jak jeżdżę z rodzicami na łyżwach! A ja, jak lepię bałwana. A ja, jak jeżdżę na nartach! – mówiły kolejne dzieci.– A ja, jak rzucam się śnieżkami z bratem – dodała Ada. – Szkoda, że nie ma śniegu.– Musimy coś z tym zrobić – powiedziała pani i przyniosła kilka pieluch. – W takim razie sami zrobimy sobie śnieg. Chcecie?– Tak! – odpowiedziały dzieci zgodnym chórem.– Zobaczcie, mam tutaj pieluszki. Rozetnę je i wyciągnę z nich wszystkie granulki. A teraz wrzucę je do miseczki i zaleję wodą. Widzicie, jak urosły nasze kuleczki?– Ale się robią duże! – zawołała Hania. – I wyglądają jak prawdziwy śnieg – dodał uradowany Kuba.– Pamiętajcie tylko o tym, żeby podczas zabawy nie brać rąk do buzi, a gdy skończymy, wszyscy pójdziemy umyć ręce – dodała pani. Dzieci aż do obiadu bawiły się granulkowym śniegiem. Ada, wracając po południu z przedszkola, wszystko mamie opowiedziała i poprosiła o zrobienie śniegu. Koniecznie chciała pokazać go Olkowi i tacie.– Mamo, możemy kupić pieluszki i brokat? Zobaczysz, jaka to fajna zabawa.– Dobrze, kochanie, wieczorem zrobimy brokatowy śnieg. Mama, obładowana zakupami i z paczką pieluch, zadzwoniła do drzwi. Tata nie zdążył nic powiedzieć, kiedy Ada zawołała:– Tatusiu, mamy dla ciebie niespodziankę. Zobacz, kupiłyśmy pieluszki! – zawołała dziewczynka. – Cieszysz się?– Ale jak to? – zająknął się tata i znacząco spojrzał na mamę. – Czyżby miała nam się powiększyć rodzina?– Tatusiu, będziemy robić śnieg z pieluszek... Chociaż chciałabym mieć młodszą siostrzyczkę. Może zostawmy kilka pieluch...
Porozmawiajmy na temat wysłuchanego opowiadania.
- Co robisz w zimowe dni?
- W jaki sposób można zrobić sztuczny śnieg?
- Po czym poznajemy, że nadeszła zima?
Oto ciekawostki na temat zimy. Czy wiecie, jak powstaje śnieg? Czy chcecie poznać zjawisko powstawania prawdziwego śniegu? Posłuchajcie:
Śnieg powstaje w chmurach, gdzie znajduje się wiele wody w postaci kropelek pary wodnej. Gdy w chmurze zbierze się bardzo dużo kropelek wody, to staje się ona ciężka. Gdy jest bardzo zimno, kropelki pary wodnej zmieniają się w kryształki lodu i w postaci płatków śniegu opadają na ziemię.
Na zakończenie proponujemy wam wykonanie zadania w karcie pracy - Karty pracy MAC „Nowe przygody Olka i Ady” – 4l, cz. 1, s. 47; 5l, cz.2, s.36-39. zadanie w karcie pracy
-- -- (4l) pokoloruj rysunek na którym Olek jest ubrany odpowiednio do zimowej pogody,
-- -- rysuj śnieżynki po śladach,
-- -- (5l) wymień oznaki zimy, rysuj po śladach gwiazdek i pokoloruj je.
-- -- opowiedz, co dzieje się na obrazku,
-- -- policz elementy i zaznacz ich liczbę.
01.12. Temat dnia: „Bezpieczne zimowe zabawy”
Na początek dzisiejszego dnia proponujemy zabawy z zestawu zabaw ruchowych nr 14.
/Opis zabaw w dniu 30.11.2020/
Czas na ćwiczenia dźwiękonaśladowcze – "Zimowe odgłosy".
Spróbujcie naśladować:
- odgłos wiejącego wiatru – wiuu, wiuu…
- chrzęst śniegu pod butami – chrup, chrup…
- odgłos dzwonków przy saniach – dzeń, dzeń…
- rżenie konia ciągnącego sanie – ihaha, ihaha…
Zapraszamy was do wysłuchania wiersza pt „Pracowita zima”.
Słuchanie wiersza K. Datkun-Czerniak „Pracowita zima”.
Zima, zima biała, drogi zasypała.
Z chmury śnieg prószy, mróz szczypie w uszy.
Wszystko ubielone, śniegiem przyprószone.
Lód lśni już na rzekach, a zima narzeka:
Tyle pracy jeszcze mam! Czy ja sobie radę dam?
Gdy już wszystko pobieliła, wodę w rzekach zamroziła,
zaprosiła dzieci w koło: – Śniegiem bawcie się wesoło!
Zróbcie śnieżki i bałwanki. I na górkę! I na sanki!
Rzekła jeszcze: – I niech każde z was pamięta!
Najważniejsza w zimie sprawa to bezpieczna jest zabawa.
Po wysłuchaniu wiersza, spróbujcie odpowiedzieć na kilka pytań:
- Co robi w wierszu pani Zima?
- Do czego zaprosiła dzieci?
- O czym przypomniała dzieciom pani Zima?
Zapraszamy do zabawy „Śniegowe kule” .
W tej zabawie rozwijamy nasze umiejętności matematyczne – liczymy elementy w zakresie 4 i więcej (4 l ) , w zakresie 7 (5 l ).
Potrzebne będą: białe papierowe krążki – od 1 do 7
- Ułóżcie „śniegowe kule” jedna obok drugiej i policzcie je.
- Dwie kule roztopiły się w słońcu. Ile zostało?
- Teraz ułóżcie wszystkie kule w jednym rzędzie, w kilku rzędach po równo, w kole.
- Z pomocą rodzica przeliczamy ułożone kule w dostępnym dla siebie zakresie.
Pora na ćwiczenia ruchowe:
Potrzebne będą: 4 krążki, nagranie tanecznej muzyki
- Zabawa orientacyjno – porządkowa „Pokaż krążek”. Dziecko porusza się ostrożnie pomiędzy krążkami w ustalonym kierunku, w rytmie. Podczas przerwy w grze podnosi najbliżej leżący krążek i wyciąga rękę z krążkiem w górę. Gdy ponownie usłyszy sygnał, odkłada krążek na podłogę i swobodnie porusza się dalej.
- Ćwiczenia ramion –„ Rozgrzewamy zmarznięte ręce” .Dziecko stoi przy swoim krążku. Dmucha w zmarznięte ręce, masuje dłońmi poszczególne części swojego ciała, wskazane przez rodzica.
Ćwiczenie dużych grup mięśniowych –„ Do czterech”. Dziecko wykonuje ćwiczenie zgodnie z poleceniem. Podczas wykonywania ćwiczenia rodzic liczy miarowo do czterech. Po zakończeniu odliczania proponuje kolejne ćwiczenia, np.: przysiady, wymachy rąk.
- Ćwiczenia z elementem skoku – „Głodne zające”. Dziecko naśladuje skoki zająca poszukującego jedzenia. Porusza się między leżącymi na podłodze krążkami. Na klaśnięcie zatrzymuje się, naśladuje nasłuchiwanie i ponownie skacze.
- Ćwiczenie uspokajające. Dziecko swobodnie trzyma krążek i porusza się przy dźwiękach muzyki.
Na zakończenie proponujemy wam wykonanie zadania w karcie pracy - Karty pracy MAC „Nowe przygody Olka i Ady” – 4l, cz. 1, s. 49; 5l, cz.2, s. 40,41. link do kart pracy
-- -- (4l) obejrzyj obrazek. W każdej parze wskaż obrazek, który przedstawia to, co zdarzyło się wcześniej, powiedz, jak należy bezpiecznie bawić się zimą,
-- -- rysuj po śladach szarych linii,
-- -- (5l) rysuj czapkę, rękawiczki i szalik po śladach,
-- -- ozdób je według własnego pomysłu,
-- -- wskaż cień czapki,
-- -- powiedz, co Ada robiła w poszczególne dni tygodnia,
-- -- narysuj, co robiłeś : wczoraj, dziś, co będziesz robić jutro.
02.12. Temat dnia: „Zima i Mikołaj”
Na początek dzisiejszego dnia proponujemy zabawy z zestawu zabaw ruchowych nr 14.
/Opis zabaw w dniu 30.11.2020/
Czas na ćwiczenia słownikowe – „Prezent na gwiazdkę”.
Potrzebne są: gwiazdka wycięta z białego kartonu
Rodzic wypowiada zdanie: Gwiazdka się unosi, o życzenie prosi. Następnie podaje ją dziecku.
Dziecko wypowiada życzenie – nazwę prezentu, jaki chciałoby dostać na gwiazdkę.
- Powiedz pełnym zdaniem: Na gwiazdkę chciałabym/chciałbym dostać…
Zapraszamy was do wysłuchania piosenki pt. „Pierwszy śnieg”. link do piosenki
- Od samego ranka pada śnieg.
Cała droga nim zasłana.
Dzieci wyszły z domów, cieszą się,
ulepiły już bałwana.
Ref.: Zima przyszła już,
gwiżdże wiatr, gwiżdże wiatr,
trzeszczy mróz, trzeszczy mróz.
Zima przyszła już,
gwiżdże wiatr, trzeszczy mróz.
- Narty przypiął sobie mały Krzyś,
łyżwy założyła Jola,
wszystkie dzieci jechać dzisiaj chcą
na saneczkach do przedszkola.
Ref.: Zima przyszła..
- Nawet mały kotek cieszy się,
łapiąc w łapki płatki śniegu.
Chciał dogonić wszystkich – no i bęc,
wpadł na zaspę w pełnym biegu.
Ref.: Zima przyszła...
Po wysłuchaniu piosenki, pora na zabawę rozwijającą poczucie rytmu „Przyszła zima” .
Utrwalamy refren piosenki.
- Maszerujcie w rytmie piosenki , próbujcie śpiewać zwrotki wspólnie.
- Podczas przerwy w muzyce (na refren) zatrzymajcie się i recytujcie z pomocą rodzica tekst jednego z refrenu piosenki, równocześnie obrazując go ruchem.
- Zima przyszła już, - maszerujcie w miejscu,
- gwiżdże wiatr, gwiżdże wiatr, - na słowo gwiżdże - klaszczcie nad głowami,
- trzeszczy mróz, trzeszczy mróz. - biegajcie w miejscu,
- Zima przyszła już, - maszerujcie w miejscu,
- gwiżdże wiatr, - klaszczcie raz nad głowami,
- trzeszczy mróz. - biegajcie w miejscu.
Zapraszamy teraz do ćwiczeń oddechowych „Gwiazdki śniegowe” .
Potrzebne będą: gwiazdka wycięta z papieru, chmurka z brystolu
- Usiądź przy stole. Przed tobą leży śniegowa gwiazdka, a na środku stołu – chmurka.
- Nabierz powietrze nosem, następnie wypuszczaj ustami, dmuchając w gwiazdkę.
- Dmuchaj w taki sposób, żeby gwiazdka znalazła się na chmurce.
- Zadanie wykonuj bez użycia rąk.
Na zakończenie proponujemy wam wykonanie zadania w karcie pracy - Karty pracy MAC „Nowe przygody Olka i Ady” – 4l, cz. 1, s. 48; 5l, cz.2, s. 42. link do kart pracy cz.1 link do kart pracy cz.2
-- -- (4l) posłuchaj tekstu czytanego przez rodzica i rysuj po szarych liniach rysunków,
-- -- dotykaj kolejnych zdjęć prezentów i powiedz: duży prezent, mały prezent.
-- -- odszukaj wśród naklejek zdjęcia brakujących prezentów i naklej je w pustym polu.
-- -- (5l) przeczytaj wyrazy z rodzicem. Opowiedz o sankach, nartach i bałwanku.
-- -- rysuj po śladach. Pokoloruj rysunek.
03.12. Temat dnia: „Zimowe sporty”
Na początek dzisiejszego dnia proponujemy zabawy z zestawu zabaw ruchowych nr 14.
/Opis zabaw w dniu 30.11.2020/
Czas na ćwiczenia słuchowe – „Zagadki pani Zimy”.
Potrzebne są: po 2 kubeczki jednorazowe wypełnione kaszą manną, monetami, grochem.
Rodzic ustawia kubeczki blisko siebie.
- Pani Zima przygotowała dla was niespodzianki – zagadki. W kubeczkach ukryła ulubione dźwięki. Posłuchajcie, a potem wskażcie kubeczek, który przy potrząsaniu wydaje taki sam dźwięk.
Po przestawieniu kubeczków zabawę zaczynamy od początku.
Dzielimy nazwy sportów zimowych na sylaby.
Skoki narciarskie: sko-ki nar- ciar- skie,
Biegi narciarskie: bie-gi nar-ciar-skie,
Łyżwiarstwo: łyż- wiar- stwo,
Hokej: ho- kej,
Jazda figurowa na lodzie: jaz- da fi-gu-ro-wa na lo-dzie.
Proponujemy wam zabawy konstrukcyjne – „Zamek dla pani Zimy”.
Potrzebne są: kubeczki jednorazowe w białym kolorze.
- Ustawcie na podłodze kubeczki.
- Wybudujcie zamek dla pani Zimy – ustawcie kubeczki jeden na drugim.
- Policzcie, ile kubeczków wykorzystaliście do budowy. (Rodzic pomaga w liczeniu).
- Możecie zburzyć zamek i budować ponownie.
Pora na ćwiczenia ruchowe:
Potrzebne będą: 4 krążki, nagranie tanecznej muzyki
- Zabawa orientacyjno – porządkowa „Pokaż krążek”. Dziecko porusza się ostrożnie pomiędzy krążkami w ustalonym kierunku, w rytmie muzyki. Podczas przerwy w grze podnosi najbliżej leżący krążek i wyciąga rękę z krążkiem w górę. Gdy ponownie usłyszy sygnał, odkłada krążek na podłogę i swobodnie porusza się dalej..
- Ćwiczenia ramion –„ Rozgrzewamy zmarznięte ręce” .Dziecko stoi przy swoim krążku. Dmucha w zmarznięte ręce, masuje dłońmi poszczególne części swojego ciała, wskazane przez rodzica.
- Ćwiczenie dużych grup mięśniowych –„ Do czterech”. Dziecko wykonuje ćwiczenie zgodnie z poleceniem. Podczas wykonywania ćwiczenia rodzic liczy miarowo do czterech. Po zakończeniu odliczania proponuje kolejne ćwiczenia, np.: przysiady, wymachy rąk.
- Ćwiczenia z elementem skoku – „Głodne zające”. Dziecko naśladuje skoki zająca poszukującego jedzenia. Porusza się między leżącymi na podłodze krążkami. Na klaśnięcie zatrzymuje się, naśladuje nasłuchiwanie i ponownie skacze.
- Ćwiczenie uspokajające. Dziecko trzyma krążek i swobodnie porusza się przy dźwiękach muzyki.
Na zakończenie proponujemy wykonanie zadania w karcie pracy - Karty pracy MAC „Nowe przygody Olka i Ady” – 4l, cz. 1, s. 50; 5l, cz.2, s. 42,43. link do kart pracy
-- -- (4l) obejrzyj pary rysunków,
-- -- zaznacz brakujące elementy na drugim obrazku w każdej parze,
-- -- nazwij sporty zimowe zaprezentowane na obrazkach,
-- -- nazwij przedmioty przedstawione na zdjęciach i dziel ich nazwy na sylaby,
-- -- (5l) dokończ rysować bałwanki według wzoru,
-- -- podziel nazwy obrazków na sylaby i głoski.
04.12. Temat dnia: „Śniegowe gwiazdki”
Na początek dzisiejszego dnia proponujemy zabawy z zestawu zabaw ruchowych nr 14.
/Opis zabaw w dniu 30.11.2020/
Czas na ćwiczenia słownikowe – „Biały do białego”.
- Poszukajcie w domu przedmiotów w białym kolorze.
Nazwijcie je i spróbujcie opisać, np. to jest mała, biała piłeczka.
Możecie użyć więcej słów do określania zgromadzonych przedmiotów.
Wykonajcie teraz ćwiczenia oddechowe – „Śnieżynki”.
- Potrzebne będą: arkusz gazety
Wyrwijcie z gazety nieduże kawałki i zróbcie z nich małe kulki.
Połóżcie kulki na otwartych dłoniach.
Wykonajcie wdech nosem i jednym silnym wydechem zdmuchnijcie kulki z dłoni.
Powtórzcie zabawę kilka razy.
Wypowiadamy tekst o zimie z różnymi emocjami z zastosowaniem rymowanki o zimie.
- Powtórzcie tekst rymowanki z określonymi emocjami: radością, złością, strachem, zazdrością, wstydem.
Zima, zima biała,
Śniegu nasypała.
Zaproponujemy wam teraz wykonanie pracy plastycznej pt. „Pada śnieg”.
Potrzebne są: niebieski karton, pasta do zębów lub biała farba, patyczek kosmetyczny, nagranie utworu A. Vivaldiego „Cztery pory roku – Zima”.
- Zapraszamy was do zabawy plastycznej przy muzyce A. Vivaldiego „Cztery pory roku – Zima”.
- Wykonajcie śnieg za pomocą patyczka kosmetycznego, zanurzonego w białej farbie i odbijajcie na kartonie, zgodnie z tematem pracy.
- Namalujcie zimowy krajobraz, np. drogę, dom, drzewa, używając do tego patyczka.
- Na koniec podzielcie się z rodzicami wrażeniami towarzyszącymi wam podczas wykonywania tej pracy.
Na zakończenie proponujemy wam wykonanie zadania w karcie pracy - Karty pracy MAC „Nowe przygody Olka i Ady” – 4l, cz. 1, s. - ; 5l, cz.2, s. 43.
-- -- (4l) w tym dniu nie wykonujemy zadania w karcie pracy.
-- -- (5l) rysuj szlaczki po śladach, a potem samodzielnie.