Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Propozycje zadań i aktywności w okresie zawieszenia zajęć - 30.11 - 04.12.

30.11. Temat dnia: "Zimowa pogoda"

Na początek  dzisiejszego dnia proponujemy wam zabawy  z zestawu zabaw ruchowych nr 14.

  • „Skok przez zaspy” – zabawa ruchowa z elementem skoku.

Rozkładamy na podłodze kartki – zaspy. Na hasło „Start” dziecko porusza się swobodnie w różnych kierunkach. Na hasło „Zaspy” – przeskakuje przez kartki.

  • „Idź po moich śladach” – zabawa ruchowa z elementem równowagi.

Ustawiamy się w  parze: rodzic i dziecko. Stoimy jedno za drugim. Rodzic maszeruje w 04różnym tempie, dziecko stara się stawiać nogi na jego śladach, podążając w tym samym tempie. Zmiana ról.

  • „Śnieżynki” – zabawa bieżna.

Dziecko biega swobodnie w różnych kierunkach. Na sygnał rodzica wiruje, opada i siada. Powtarza rymowankę – Zima biała, zima biała – dla nas doskonała.

Zapraszamy teraz do rozwiązania zagadki. Dowiecie się, o kim będziemy rozmawiać w tym tygodniu.

Przyszła do nas w sukni białej, z płatków śniegu utkanej. Wygoniła ptaki, przyniosła mróz srogi. Zasypała białym puchem ścieżki oraz drogi.

(Pani Zima)

Po zagadce wysłuchajmy opowiadania pt. „Pieluszkowe śnieżki”.

Słuchajcie z uwagą, ponieważ za chwilę odpowiemy na kilka pytań związanych z tym opowiadaniem.

„Pieluszkowe śnieżki”

Ada  codziennie  rano  z  utęsknieniem  wyglądała  przez  okno,  czekając  na  śnieg.  Niestety,  zima ani myślała sypnąć białym puchem. Wprawdzie każdego kolejnego dnia robiło się coraz mroźniej, ale zupełnie nie było z czego ulepić bałwana. Dziewczynka weszła do przedszkola ze spuszczoną głową.

– Ado, co się stało? Dlaczego jesteś taka smutna? – dopytywała pani.– Bo nie ma śniegu...– Słuchajcie, dzieci – powiedziała pani w przedszkolu. – Co prawda nie ma śniegu, ale możemy przecież narysować nasze ulubione zimowe zabawy. –To ja narysuję, jak zjeżdżam na sankach! – zawołała Sara.– A ja, jak jeżdżę z rodzicami na łyżwach! A ja, jak lepię bałwana. A ja, jak jeżdżę na nartach! – mówiły kolejne dzieci.– A ja, jak rzucam się śnieżkami z bratem – dodała Ada. – Szkoda, że nie ma śniegu.–  Musimy  coś  z  tym  zrobić  –  powiedziała  pani  i  przyniosła  kilka  pieluch.  –  W  takim  razie  sami zrobimy sobie śnieg. Chcecie?– Tak! – odpowiedziały dzieci zgodnym chórem.–  Zobaczcie,  mam  tutaj  pieluszki.  Rozetnę  je  i  wyciągnę  z  nich  wszystkie  granulki.  A  teraz  wrzucę je do miseczki i zaleję wodą. Widzicie, jak urosły nasze kuleczki?– Ale się robią duże! – zawołała Hania. – I wyglądają jak prawdziwy śnieg – dodał uradowany Kuba.–  Pamiętajcie  tylko  o  tym,  żeby  podczas  zabawy  nie  brać  rąk  do  buzi,  a  gdy  skończymy,  wszyscy pójdziemy umyć ręce – dodała pani. Dzieci aż do obiadu bawiły się  granulkowym śniegiem. Ada, wracając po południu z przedszkola, wszystko mamie opowiedziała i poprosiła o zrobienie śniegu. Koniecznie chciała pokazać go Olkowi i tacie.– Mamo, możemy kupić pieluszki i brokat? Zobaczysz, jaka to fajna zabawa.– Dobrze, kochanie, wieczorem zrobimy brokatowy śnieg. Mama, obładowana zakupami i z paczką pieluch, zadzwoniła do drzwi. Tata nie zdążył nic powiedzieć, kiedy Ada zawołała:– Tatusiu, mamy dla ciebie niespodziankę. Zobacz, kupiłyśmy pieluszki! – zawołała dziewczynka. – Cieszysz się?–  Ale  jak  to?  –  zająknął  się  tata  i  znacząco  spojrzał  na  mamę.  –  Czyżby  miała  nam  się  powiększyć rodzina?– Tatusiu, będziemy robić śnieg z pieluszek... Chociaż chciałabym mieć młodszą siostrzyczkę. Może zostawmy kilka pieluch...

Porozmawiajmy na temat wysłuchanego opowiadania.

  • Co robisz w zimowe dni?
  • W jaki sposób można zrobić sztuczny śnieg?
  • Po czym poznajemy, że nadeszła zima?

Oto ciekawostki na temat zimy. Czy wiecie, jak powstaje śnieg? Czy chcecie poznać zjawisko powstawania prawdziwego śniegu? Posłuchajcie:

Śnieg powstaje w chmurach, gdzie znajduje się wiele wody w postaci kropelek pary wodnej. Gdy w chmurze zbierze się bardzo dużo kropelek wody, to staje się ona ciężka. Gdy jest bardzo zimno, kropelki pary wodnej zmieniają się w kryształki lodu i w postaci płatków śniegu opadają na ziemię.

 Na zakończenie proponujemy wam wykonanie zadania w karcie pracy - Karty pracy MAC „Nowe przygody Olka i Ady” – 4l, cz. 1, s. 47; 5l, cz.2, s.36-39. zadanie w karcie pracy

-- -- (4l) pokoloruj rysunek na którym Olek jest ubrany odpowiednio do zimowej pogody,

-- --  rysuj śnieżynki po śladach,

-- -- (5l) wymień oznaki zimy, rysuj po śladach gwiazdek i pokoloruj je.

-- -- opowiedz, co dzieje się  na obrazku,

-- -- policz elementy i zaznacz ich liczbę.

 

01.12. Temat dnia: „Bezpieczne zimowe zabawy”

Na początek  dzisiejszego dnia proponujemy zabawy  z zestawu zabaw ruchowych nr 14.

/Opis zabaw w dniu 30.11.2020/

 Czas na ćwiczenia dźwiękonaśladowcze – "Zimowe odgłosy".

Spróbujcie naśladować:

- odgłos wiejącego wiatru – wiuu, wiuu…

- chrzęst śniegu pod butami – chrup, chrup…

- odgłos dzwonków przy saniach – dzeń, dzeń…

- rżenie konia ciągnącego sanie – ihaha, ihaha…

Zapraszamy was do wysłuchania wiersza pt „Pracowita zima”.

Słuchanie wiersza K. Datkun-Czerniak  „Pracowita zima”.

Zima, zima biała, drogi zasypała.

Z chmury śnieg prószy, mróz szczypie w uszy.

Wszystko ubielone, śniegiem przyprószone.

Lód lśni już na rzekach, a zima narzeka:

Tyle pracy jeszcze mam! Czy ja sobie radę dam?

Gdy już wszystko pobieliła, wodę w rzekach zamroziła,

zaprosiła dzieci w koło: – Śniegiem bawcie się wesoło!

Zróbcie śnieżki i bałwanki. I na górkę! I na sanki!

Rzekła jeszcze: – I niech każde z was pamięta!

Najważniejsza w zimie sprawa to bezpieczna jest zabawa.

Po wysłuchaniu wiersza, spróbujcie odpowiedzieć na kilka pytań:

  • Co robi w wierszu pani Zima?
  • Do czego zaprosiła dzieci?
  • O czym przypomniała dzieciom pani Zima?

Zapraszamy do zabawy „Śniegowe kule” .    

W tej zabawie rozwijamy nasze umiejętności matematyczne  – liczymy elementy w zakresie 4 i więcej  (4 l ) , w zakresie 7 (5 l ).

Potrzebne będą: białe papierowe krążki – od 1 do 7

  • Ułóżcie „śniegowe kule” jedna obok drugiej i policzcie je.
  • Dwie kule roztopiły się w słońcu. Ile zostało?
  • Teraz ułóżcie wszystkie kule w jednym rzędzie, w kilku rzędach po równo, w kole.
  • Z pomocą rodzica przeliczamy ułożone kule w dostępnym dla siebie zakresie.

Pora na ćwiczenia ruchowe:

Potrzebne będą:  4 krążki, nagranie tanecznej muzyki

  • Zabawa orientacyjno – porządkowa „Pokaż krążek”. Dziecko porusza się  ostrożnie  pomiędzy  krążkami  w  ustalonym  kierunku,  w  rytmie. Podczas  przerwy  w grze podnosi najbliżej leżący krążek i wyciąga rękę z krążkiem w górę. Gdy ponownie usłyszy sygnał, odkłada krążek na podłogę i swobodnie porusza się dalej.
  • Ćwiczenia ramion –„ Rozgrzewamy zmarznięte ręce” .Dziecko stoi przy swoim krążku. Dmucha w zmarznięte ręce, masuje dłońmi poszczególne części swojego ciała, wskazane przez rodzica.

Ćwiczenie dużych grup mięśniowych –„ Do czterech”. Dziecko wykonuje  ćwiczenie  zgodnie  z poleceniem. Podczas  wykonywania  ćwiczenia rodzic liczy miarowo do czterech. Po zakończeniu odliczania proponuje kolejne ćwiczenia, np.: przysiady, wymachy rąk.

  • Ćwiczenia z elementem skoku – „Głodne zające”. Dziecko naśladuje skoki zająca poszukującego jedzenia. Porusza się między leżącymi na podłodze krążkami. Na klaśnięcie zatrzymuje się, naśladuje nasłuchiwanie i ponownie skacze.
  • Ćwiczenie uspokajające. Dziecko swobodnie trzyma krążek i porusza się przy dźwiękach muzyki.

 Na zakończenie proponujemy wam wykonanie zadania w karcie pracy - Karty pracy MAC „Nowe przygody Olka i Ady” – 4l, cz. 1, s. 49; 5l, cz.2, s. 40,41. link do kart pracy

-- -- (4l) obejrzyj obrazek. W każdej parze wskaż obrazek, który przedstawia to, co zdarzyło się wcześniej, powiedz, jak należy bezpiecznie bawić się zimą,

-- --  rysuj po śladach szarych linii,

-- -- (5l) rysuj czapkę, rękawiczki i szalik po śladach,

-- -- ozdób je według własnego pomysłu,

-- -- wskaż cień czapki,

-- -- powiedz, co Ada robiła w poszczególne dni tygodnia,

-- -- narysuj, co robiłeś : wczoraj, dziś, co będziesz robić jutro.

 

02.12. Temat dnia: „Zima i Mikołaj”

Na początek  dzisiejszego dnia proponujemy zabawy  z zestawu zabaw ruchowych nr 14.

/Opis zabaw w dniu 30.11.2020/

Czas na ćwiczenia słownikowe – „Prezent na gwiazdkę”. 

Potrzebne są: gwiazdka wycięta z białego kartonu

Rodzic wypowiada zdanie: Gwiazdka się unosi, o życzenie prosi. Następnie podaje ją dziecku.

Dziecko wypowiada życzenie – nazwę prezentu, jaki chciałoby dostać na gwiazdkę.

  • Powiedz pełnym zdaniem: Na gwiazdkę chciałabym/chciałbym dostać…

Zapraszamy was do wysłuchania piosenki pt. „Pierwszy śnieg”. link do piosenki

  1. Od samego ranka pada śnieg.

Cała droga nim zasłana.

Dzieci wyszły z domów, cieszą się,

ulepiły już bałwana.

Ref.: Zima przyszła już,

gwiżdże wiatr, gwiżdże wiatr,

trzeszczy mróz, trzeszczy mróz.

Zima przyszła już,

gwiżdże wiatr, trzeszczy mróz.

  1. Narty przypiął sobie mały Krzyś,

łyżwy założyła Jola,

wszystkie dzieci jechać dzisiaj chcą

na saneczkach do przedszkola.

Ref.: Zima przyszła..

  1. Nawet mały kotek cieszy się,

łapiąc w łapki płatki śniegu.

Chciał dogonić wszystkich – no i bęc,

wpadł na zaspę w pełnym biegu.

Ref.: Zima przyszła...

Po wysłuchaniu piosenki, pora na zabawę rozwijającą poczucie rytmu „Przyszła zima” .

Utrwalamy refren piosenki.

  • Maszerujcie w rytmie piosenki , próbujcie śpiewać zwrotki wspólnie.
  • Podczas przerwy w muzyce (na refren) zatrzymajcie się i recytujcie z pomocą rodzica tekst jednego z refrenu piosenki, równocześnie obrazując go ruchem.
  • Zima przyszła już,   -  maszerujcie w miejscu,
  • gwiżdże wiatr, gwiżdże wiatr,   -  na słowo gwiżdże - klaszczcie nad głowami,
  • trzeszczy mróz, trzeszczy mróz. - biegajcie  w miejscu,
  • Zima przyszła już,  - maszerujcie w miejscu,
  • gwiżdże wiatr,    - klaszczcie raz nad głowami,
  • trzeszczy mróz.  - biegajcie w miejscu.

Zapraszamy teraz do ćwiczeń oddechowych „Gwiazdki śniegowe” .    

Potrzebne będą: gwiazdka wycięta z papieru, chmurka z brystolu

  • Usiądź przy stole. Przed tobą leży śniegowa  gwiazdka, a na środku stołu – chmurka.
  • Nabierz powietrze  nosem,  następnie  wypuszczaj ustami,  dmuchając  w  gwiazdkę.
  • Dmuchaj w taki sposób, żeby gwiazdka znalazła się na chmurce.
  • Zadanie wykonuj  bez użycia rąk.

 Na zakończenie proponujemy wam wykonanie zadania w karcie pracy - Karty pracy MAC „Nowe przygody Olka i Ady” – 4l, cz. 1, s. 48; 5l, cz.2, s. 42. link do kart pracy cz.1       link do kart pracy cz.2

-- -- (4l) posłuchaj tekstu czytanego przez rodzica i rysuj po szarych liniach rysunków,

-- --  dotykaj kolejnych zdjęć prezentów i powiedz: duży prezent, mały prezent.

-- --  odszukaj  wśród naklejek zdjęcia brakujących prezentów i naklej je w pustym polu.

-- -- (5l) przeczytaj wyrazy z rodzicem. Opowiedz o sankach, nartach i bałwanku.

-- -- rysuj po śladach. Pokoloruj rysunek.

 

03.12. Temat dnia: „Zimowe sporty”

 Na początek  dzisiejszego dnia proponujemy zabawy  z zestawu zabaw ruchowych nr 14.

/Opis zabaw w dniu 30.11.2020/

Czas na ćwiczenia słuchowe  – „Zagadki pani Zimy”.

Potrzebne są: po 2 kubeczki jednorazowe wypełnione kaszą manną, monetami, grochem.

Rodzic ustawia kubeczki blisko siebie.

  • Pani Zima przygotowała dla was niespodzianki – zagadki. W kubeczkach ukryła ulubione dźwięki. Posłuchajcie, a potem wskażcie kubeczek, który przy potrząsaniu wydaje taki sam dźwięk.

Po przestawieniu kubeczków zabawę zaczynamy  od początku.

Dzielimy nazwy sportów zimowych na sylaby.

Skoki narciarskie:  sko-ki  nar- ciar- skie,

Biegi narciarskie:  bie-gi  nar-ciar-skie,

Łyżwiarstwo: łyż- wiar- stwo,

Hokej: ho- kej,

Jazda figurowa na lodzie: jaz- da  fi-gu-ro-wa  na lo-dzie.

Proponujemy wam zabawy konstrukcyjne – „Zamek dla pani Zimy”.

Potrzebne są: kubeczki jednorazowe w białym kolorze.

  • Ustawcie na podłodze kubeczki.
  • Wybudujcie zamek dla pani Zimy – ustawcie kubeczki jeden na drugim.
  • Policzcie, ile kubeczków wykorzystaliście do budowy. (Rodzic pomaga w liczeniu).
  • Możecie zburzyć zamek i budować ponownie.

 Pora na ćwiczenia ruchowe:

Potrzebne będą:  4 krążki, nagranie tanecznej muzyki

  • Zabawa orientacyjno – porządkowa „Pokaż krążek”. Dziecko porusza się  ostrożnie  pomiędzy  krążkami  w  ustalonym  kierunku,  w  rytmie  muzyki.  Podczas  przerwy  w grze podnosi najbliżej leżący krążek i wyciąga rękę z krążkiem w górę. Gdy ponownie usłyszy sygnał, odkłada krążek na podłogę i swobodnie porusza się dalej..
  • Ćwiczenia ramion –„ Rozgrzewamy zmarznięte ręce” .Dziecko stoi przy swoim krążku. Dmucha w zmarznięte ręce, masuje dłońmi poszczególne części swojego ciała, wskazane przez rodzica.
  • Ćwiczenie dużych grup mięśniowych –„ Do czterech”. Dziecko wykonuje  ćwiczenie  zgodnie  z  poleceniem. Podczas  wykonywania  ćwiczenia rodzic liczy miarowo do czterech. Po zakończeniu odliczania proponuje kolejne ćwiczenia, np.: przysiady, wymachy rąk.
  • Ćwiczenia z elementem skoku – „Głodne zające”. Dziecko naśladuje skoki zająca poszukującego jedzenia. Porusza się między leżącymi na podłodze krążkami. Na klaśnięcie zatrzymuje się, naśladuje nasłuchiwanie i ponownie skacze.
  • Ćwiczenie uspokajające. Dziecko trzyma krążek i swobodnie porusza się  przy dźwiękach muzyki.

Na zakończenie proponujemy wykonanie zadania w karcie pracy - Karty pracy MAC „Nowe przygody Olka i Ady” – 4l, cz. 1, s. 50; 5l, cz.2, s. 42,43. link do kart pracy

-- -- (4l) obejrzyj pary rysunków,

-- --  zaznacz brakujące elementy na drugim obrazku w każdej parze,

-- --  nazwij sporty zimowe zaprezentowane na obrazkach,

-- -- nazwij przedmioty przedstawione na zdjęciach i dziel ich nazwy na sylaby,

-- -- (5l) dokończ rysować bałwanki według wzoru,

-- -- podziel nazwy obrazków na sylaby i głoski.

 

04.12. Temat dnia: „Śniegowe gwiazdki”

Na początek  dzisiejszego dnia proponujemy zabawy  z zestawu zabaw ruchowych nr 14.

/Opis zabaw w dniu 30.11.2020/

Czas na ćwiczenia słownikowe – „Biały do białego”.

  • Poszukajcie w domu przedmiotów w białym kolorze.

Nazwijcie je i spróbujcie opisać, np. to jest mała, biała piłeczka.

Możecie użyć więcej słów do określania zgromadzonych przedmiotów.

 Wykonajcie teraz ćwiczenia oddechowe – „Śnieżynki”.

  • Potrzebne będą: arkusz gazety

Wyrwijcie z gazety nieduże kawałki i zróbcie z nich małe kulki.

Połóżcie kulki na otwartych dłoniach.

Wykonajcie wdech nosem i jednym silnym wydechem zdmuchnijcie kulki z dłoni.

Powtórzcie zabawę kilka razy.

Wypowiadamy tekst o zimie z różnymi emocjami z zastosowaniem rymowanki o zimie.

  • Powtórzcie tekst rymowanki z określonymi emocjami: radością, złością, strachem, zazdrością, wstydem.

Zima, zima biała,

Śniegu nasypała.

Zaproponujemy wam teraz wykonanie pracy plastycznej pt. „Pada śnieg”.

Potrzebne są: niebieski karton, pasta do zębów lub biała farba, patyczek kosmetyczny, nagranie utworu A. Vivaldiego „Cztery pory roku – Zima”.

  • Zapraszamy was do zabawy plastycznej przy muzyce A. Vivaldiego „Cztery pory roku – Zima”.
  • Wykonajcie śnieg za pomocą patyczka kosmetycznego, zanurzonego w białej farbie i odbijajcie na kartonie, zgodnie z tematem pracy.
  • Namalujcie zimowy krajobraz, np. drogę, dom, drzewa, używając do tego patyczka.
  • Na koniec podzielcie się z rodzicami wrażeniami towarzyszącymi wam podczas wykonywania tej pracy.

 Na zakończenie proponujemy wam wykonanie zadania w karcie pracy - Karty pracy MAC „Nowe przygody Olka i Ady” – 4l, cz. 1, s. - ;  5l, cz.2, s. 43.

-- -- (4l)  w tym dniu nie wykonujemy zadania w karcie pracy.

-- -- (5l)  rysuj szlaczki po śladach, a potem samodzielnie.