Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Propozycje zadań i aktywności w okresie zawieszenia zajęć - 29.03 - 01.04.

29.03. Temat dnia: „Przysmaki wielkanocne”

Na początek  dzisiejszego dnia proponujemy zabawę  z zestawu zabaw ruchowych nr 29.

Zabawa bieżna „Kurczaki w kurniku”.

Potrzebne są: obręcz( kurnik)

  • Naśladujcie kurczaczka. Biegajcie swobodnie na palcach, naśladujcie jego głos – mówcie pi, pi, pi. Na sygnał rodzica, jak najszybciej zajmijcie miejsce w kurniku.

Czas na zabawę – „W poszukiwaniu jajka”

Określamy charakterystyczne cechy jajka, rozpoznajemy jajko za pomocą dotyku

Potrzebne są: jajko ugotowane na twardo, jabłko, mandarynka, ogórek, nieprzezroczysty worek

  • Przyjrzyjcie się uważnie, jak wygląda jajko ugotowane na twardo. Dotknijcie. Podajcie jego cechy charakterystyczne – jakie ono jest?
  • Teraz spróbujcie bez patrzenia, za pomocą dotyku, odnaleźć jajko ukryte w worku wśród innych rzeczy.
  • Wymieńcie cechę jajka, która pozwoliła wam odróżnić je od innych rzeczy umieszczonych w worku – po czym rozpoznaliście jajko?

Posłuchajcie opowiadania B. Szelągowskiej pt. „Wielkanocne pyszności”

Poznajemy tradycje wielkanocne

W przedszkolu na każdym kroku widać było zbliżającą się Wielkanoc. W wazonach stały

bazie, a obok – koszyczki z jajkami. Wszystkie zawieszone dekoracje też przypominały o świętach.

Słońce każdego kolejnego dnia coraz mocniej świeciło. Ada, podobnie jak inne dzieci z jej

grupy, nie mogła doczekać się świąt. Pani opowiadała o tradycjach wielkanocnych.

– A może zrobimy sobie mazurka? I jeszcze babkę i szynkę. Nie może też zabraknąć chleba i jajek!

– Ale jak my to wszystko sami zrobimy? – dopytywał Kamil. – To naprawdę dużo pracy. Widziałem,

jak babcia piekła ciasto.

Pani tajemniczo uśmiechnęła się do dzieci.

– Tak naprawdę zrobimy dziś te wszystkie smakołyki, ale one nie będą nadawały się do jedzenia.

Wykonamy je z masy solnej, potem wypieczemy i pomalujemy. A na koniec urządzimy

kącik wielkanocny.

– Ale fajny pomysł – zawołał Kamil.

Ada zrobiła wielką babę wielkanocną, a Kamil – szyneczkę. Inne dzieci też starały się jak mogły.

Po pomalowaniu i ułożeniu na stoliczku wszystkie „smakołyki” wyglądały jak prawdziwe, zwłaszcza baba z lukrem.

Po podwieczorku do sali średniaków przyszły w odwiedziny starszaki.

– Ale macie tu pyszniutkie pyszności! – oblizując się, zawołał Maciek i wyciągnął rękę po babę. W ostatniej chwili przed zjedzeniem powstrzymał go Olek.

– Dlaczego nie mogę się poczęstować? Trzeba jeść szybko, póki świeże. Potem już nie będą

takie dobre. – Maciek, przyjrzyj się uważniej tym smakołykom. Przecież one są z masy solnej. Jeszcze mógłbyś sobie przez nie połamać zęby. Najlepiej poczekaj na prawdziwy wielkanocny stół

i prawdziwe pyszności.

Maciek przytaknął głową, ale i tak ukradkiem – kiedy nikt nie patrzył – powąchał babkę.

Skrzywił się, zawiedziony, i rad nierad postanowił jednak poczekać na święta.

Zapraszamy was do odpowiedzi na pytania związane z opowiadaniem

−− Z czego dzieci wykonały pyszności do koszyka wielkanocnego?

−− Dlaczego Olek powstrzymał Maćka przed skosztowaniem babki z kącika wielkanocnego?

−− O jakich tradycjach wielkanocnych była mowa w opowiadaniu?

−− Jakie smakołyki z wielkanocnego stołu lubicie najbardziej?

Dzielimy nazwy potraw wielkanocnych na sylaby

Mazurek:  ma-zu-rek,

Baba wielkanocna:  ba -ba  wiel –ka –no – cna.

Pora na ćwiczenia ruchowe – zestaw ćwiczeń ruchowych nr 15.

Potrzebne są:  obręcz, skakanka, piórko

  • Ćwiczenie na rozgrzewkę – Słuchamy kukułki.

Dziecko nasłuchuje, ile razy rodzic  zakuka. Następnie tyle samo razy wykonuje ustalone przez

rodzica ćwiczenia, np.: przysiad z wyprostowanymi rękami, podskok obunóż.

  • • Zabawa orientacyjno-porządkowa – Ptaki wracają.

Dziecko biega swobodnie. Podczas przerwy zatrzymuje się, wyciąga ręce do góry i delikatnie nimi macha.

  • • Ćwiczenie z elementem skłonu – Ptaki budują gniazda.

Dziecko jest ptakiem. Otrzymuje obręcz (jedno gniazdko)i  kładzie obręcz przed sobą. Stoi przed nim w rozkroku i buduje gniazdo, wykonuje skłon: raz do jednej nogi, raz do drugiej – naśladując wkładanie patyczków do obręczy.

  • • Ćwiczenie równoważne – Pisklęta rosną.

Dziecko maszeruje swobodnie. Na zawołanie: Pisklęta rosną! – zatrzymuje się i wykonuje przysiad.

Powoli prostuje się i wspina się na palce. Powtarzamy zabawę kilka razy.

  • • Ćwiczenie z elementem skoku – Do gniazda.

Rodzic układa na podłodze ze skakanki  koło – gniazdo. Dziecko swobodnie biega

w jednym kierunku. Na zawołanie: Do gniazda! – staje przed skakanką i wykonuje

skok obunóż – wskakuje do koła.

  • • Ćwiczenie uspokajające – Relaks z piórkiem.

Dziecko leży na plecach, kładzie piórko na klatce piersiowej – wykonuje wdech nosem, wydech

ustami.

 Na zakończenie proponujemy wykonanie zadania w karcie pracy - Karty pracy MAC „Nowe przygody Olka i Ady” – 4l, cz. 2, s. 29. link do kart pracy

-- --  wymień nazwy smakołyków, które znajdują się na stole,

-- --  dziel ich nazwy rytmicznie na sylaby,

-- --  rysuj po śladach rysunków babek wielkanocnych.

 

30.03. Temat dnia: „Pisanki” 

Na początek  dzisiejszego dnia proponujemy zabawę  z zestawu zabaw ruchowych nr 29.

  • Zabawa ruchowa z elementem skoku i podskoku „Kurczęta”.

Naśladujcie kurczaczka. Skaczcie obunóż, naśladujcie jego głos – mówcie pi, pi, pi. Na hasło rodzica: Lis się skrada, jak najszybciej zajmijcie miejsce w kurniku – ustawcie się pod ścianą. Na kolejne hasło: Lis wrócił do domu, kontynuujcie skakanie.

Czas na zabawę pt. „Śniadanie wielkanocne”

Ćwiczymy narządy artykulacyjne

  • Posłuchajcie rymowanki, naśladujcie zaproponowane dźwięki i ruchy:

Najpierw żurek z kiełbasą                  mówimy: mniam, mniam, mniam, i głaskamy się po brzuchach,

i ziemniaki z okrasą,                          dmuchamy na gorące ziemniaki,

potem pyszne jajeczka,                     wypowiadamy głoskę m- m-  m, na zmianę: cicho i głośno,

a na końcu – babeczka.                    nabieramy dużo powietrza, zamykamy usta i wypychamy policzki.

Zapraszamy do zabaw matematycznych, związanych z Wielkanocą

Określamy  położenie przedmiotów i rozwijamy umiejętności rachunkowe

  • Zabawa „Ukryte jajka”

Potrzebne są: 5 sylwet jajek wyciętych z papieru, w różnych kolorach

Poszukajcie wyciętych z papieru sylwet jajek, które rodzic umieścił wcześniej

w różnych miejscach pokoju. Określcie miejsce, gdzie zostały one znalezione. Następnie

ułóżcie sylwety jajek na talerzyku i policzcie je.

  • Serwetki wielkanocne – układanie wzoru z sylwet kolorowych jajek.

Potrzebne są: biały karton (serweta), osobno 5  kolorowych sylwet pisanek, słomka, kartonik z narysowaną  liczbą kropek( 5).

Proponujemy  wam zaprojektowanie wzoru na serwetce wielkanocnej. Na  białą kartkę -  za pomocą słomki przenieście tyle sylwet jajek, ile kropek jest narysowanych na pokazanym przez rodzica kartoniku. Policzcie głośno, ile elementów jest w  waszym wzorze z pisanek na serwetce.

  • Wielkanocni goście – zabawa paluszkowa.

Posłuchajcie rymowanki. Pokażcie  odpowiednią liczbę palców i odpowiedzcie na pytania:

Przy wielkanocnym stole pięciu gości siedziało. Jeden poszedł do domu, to ile zostało?

Przy wielkanocnym stole czterech gości siedziało. Jeden poszedł do domu, to ile zostało?

Przy wielkanocnym stole trzech gości siedziało. Jeden poszedł do domu, to ile zostało?

Przy wielkanocnym stole dwóch gości siedziało. Dwóch poszło do domu, to ile zostało?

Przy wielkanocnym stole smutno się zrobiło, bo pyszne śniadanie właśnie się skończyło.

Zapraszamy do samodzielnej działalności badawczej

Proponujemy barwienie jajek, poznamy tradycję malowania pisanek

Potrzebne są: jajko ugotowane na twardo, łupiny z cebuli, buraki, barwniki do jajek,

plastikowe pojemniki, ręczniki jednorazowe, taca, łyżka

  • Zachęcam was do samodzielnego wykonania pisanek. Na stole są pojemniki,

w których znajdują się: woda zabarwiona sokiem z buraków, ugotowanymi łupinami

cebuli, barwnikami do jajek. Obok pojemników umieszczona jest  również taca, na której rozłożony jest ręcznik jednorazowy. Możecie barwić  jajka według własnego pomysłu. Odłóżcie je do wyschnięcia na ręczniku papierowym.

  • Rodzicu ! Dzieci mogą zanurzyć całe jajko w wodzie znajdującej się w wybranym pojemniku i odłożyć na tacę do wyschnięcia. Mogą również poczekać, aż jajko trochę przeschnie, i umieścić je w kolejnym roztworze. Dobrym pomysłem jest też częściowe zamaczanie jajek w kolejnych pojemnikach (z każdej strony po trochu). Jajka będą wtedy kolorowe. Dzieci mogą również lekko rozbić łyżką skorupkę jajka, oderwać jej małą część, zanurzyć jajko w zabarwionej wodzie, a następnie, po wyschnięciu, obrać jajko. Będzie ono miało kolorowe plamy.

Dzielimy nazwy jajek wielkanocnych na sylaby

Kraszanki:  kra –szan – ki,

Pisanki:  pi – san – ki,

Malowanki:  ma – lo – wan – ki,

Drapanki:  dra – pan – ki.

 Na zakończenie proponujemy wykonanie zadania w karcie pracy - Karty pracy MAC „Nowe przygody Olka i Ady” – 4l, cz. 2, s. 30. link do kart pracy

-- --  rysuj po szarych liniach rysunku pisanki,

-- --  koloruj rysunek,,

-- --  naśladuj miny przedstawione na pisankach,

-- -- nazywaj emocje,

-- -- wskaż pisankę: wesołą, wystraszoną, smutną, złą.

 

31.03. Temat dnia: „Stół wielkanocny”

Na początek  dzisiejszego dnia proponujemy zabawę  z zestawu zabaw ruchowych nr 29.

Zabawa bieżna „Kurczaki w kurniku”.

Potrzebne są: obręcz( kurnik)

Naśladujcie kurczaczka. Biegajcie swobodnie na palcach, naśladujcie jego głos – mówcie: pi, pi, pi. Na sygnał rodzica, jak najszybciej zajmijcie miejsce w obręczy( kurniku).

Zapraszamy  do zabawy ćwiczącej pamięć wzrokową  - „Co było na obrazku?”

Potrzebne są: pocztówka związana ze Świętami Wielkanocnymi

  • Popatrzcie uważnie na obrazek i zapamiętaj jak najwięcej szczegółów.
  • Odwróćcie obrazek tak, aby nie było widać tego, co się na nim znajduje.
  • Wymieńcie zapamiętane szczegóły.

Proponujemy zabawę plastyczną – „Obrus wielkanocny”

Potrzebne są: biała kartka, farby w miseczkach, spinacz do bielizny, wata kosmetyczna, tacka

  • Zapraszamy do ozdobienia białej kartki – obrusa kolorowymi wzorami.
  • Weźcie do ręki spinacz do bielizny, chwyćcie nim kawałek watki kosmetycznej. Maczajcie delikatnie watkę w farbie i za jej pomocą zróbcie na obrusie kolorowe wzory.
  • Do farby w jednym kolorze użyjcie jeden kawałek watki. Wykorzystane watki wkładajcie do plastikowej tacy.

Czas na zabawę – ćwiczenie narządów artykulacyjnych pt. „Śniadanie wielkanocne”

Utrwalamy  rymowankę z ubiegłego dnia

  • Naśladujcie zaproponowane dźwięki i ruchy:

Najpierw żurek z kiełbasą                  mówimy: mniam, mniam, mniam, i głaskamy się po brzuchach,

i ziemniaki z okrasą,                          dmuchamy na gorące ziemniaki,

potem pyszne jajeczka,                     wypowiadamy głoskę m- m-  m, na zmianę: cicho i głośno,

a na końcu – babeczka.                    nabieramy dużo powietrza, zamykamy usta i wypychamy policzki.

Dzielimy nazwy potraw wielkanocnych na sylaby

Mazurek:  ma-zu-rek,

Baba wielkanocna:  ba -ba  wiel –ka –no – cna,

Żurek:  żu – rek,

Biała kiełbasa: bia – ła   kieł – ba – sa, 

Pora na ćwiczenia ruchowe – zestaw ćwiczeń ruchowych nr 15.

Potrzebne są:  obręcz, skakanka, piórko

  • Ćwiczenie na rozgrzewkę – Słuchamy kukułki.

Dziecko nasłuchuje, ile razy rodzic  zakuka. Następnie tyle samo razy wykonuje ustalone przez

rodzica ćwiczenia, np.: przysiad z wyprostowanymi rękami, podskok obunóż.

  • • Zabawa orientacyjno-porządkowa – Ptaki wracają.

Dziecko biega swobodnie. Podczas przerwy zatrzymuje się, wyciąga ręce do góry i delikatnie nimi macha.

  • • Ćwiczenie z elementem skłonu – Ptaki budują gniazda.

Dziecko jest ptakiem. Otrzymuje obręcz (jedno gniazdko)i  kładzie obręcz przed sobą. Stoi przed nim w rozkroku i buduje gniazdo, wykonuje skłon: raz do jednej nogi, raz do drugiej – naśladując wkładanie patyczków do obręczy.

  • • Ćwiczenie równoważne – Pisklęta rosną.

Dziecko maszeruje swobodnie. Na zawołanie: Pisklęta rosną! – zatrzymuje się i wykonuje przysiad.

Powoli prostuje się i wspina się na palce. Powtarzamy zabawę kilka razy.

  • • Ćwiczenie z elementem skoku – Do gniazda.

Rodzic układa na podłodze ze skakanki  koło – gniazdo. Dziecko swobodnie biega

w jednym kierunku. Na zawołanie: Do gniazda! – staje przed skakanką i wykonuje

skok obunóż – wskakuje do koła.

  • • Ćwiczenie uspokajające – Relaks z piórkiem.

Dziecko leży na plecach, kładzie piórko na klatce piersiowej – wykonuje wdech nosem, wydech ustami.

Zabawa w skojarzenia – „Z czym kojarzy wam się  Wielkanoc?”

  • Odpowiedzcie na pytanie: Z czym kojarzy wam się Wielkanoc?

 Na zakończenie proponujemy wykonanie zadania w karcie pracy - Karty pracy MAC „Nowe przygody Olka i Ady” – 4l, cz. 2, s. 31. link do kart pracy

-- --  wskaż w każdej ramce obrazek, który różni się od pozostałych.

 

01.04. Temat dnia: „Symbole wielkanocne”

Na początek  dzisiejszego dnia proponujemy zabawę  z zestawu zabaw ruchowych nr 28.

Zabawa doskonaląca szybką reakcję na sygnał – Zajączki do domu!

Potrzebne są: 5 wyciętych z kartonu sylwet marchewek, szarfa

  • Naśladujcie zajączka, trzymajcie w ręku Maszerujcie swobodnie dookoła szarfy. Na sygnał rodzica, zajączki wracają do domu – zajmujecie miejsce obok szarfy i wkładacie do szarfy tyle marchewek, ile usłyszycie dźwięków – klaśnięć rodzica. 

Czas na ćwiczenia słuchowe  – „Dzwoneczek”.

Potrzebne są: dzwoneczek, lub inny przedmiot wydający dźwięk

  • Połóżcie się na plecach i zamknijcie oczy.

/ Rodzicu, trzymaj w ręce dzwoneczek, uderzaj w niego delikatnie zmieniając bezszelestnie swoje położenie /

  • Wskażcie, z którego miejsca dolatuje dźwięk dzwoneczka.

Proponujemy teraz rozmowę z wykorzystaniem wielkanocnych kart świątecznych

Odnajdujemy i wskazujemy symbole wielkanocne

Potrzebne są: pocztówki wielkanocne

  • Czy wiecie jakie święta się zbliżają?
  • Popatrzcie na kartki świąteczne. Zwróćcie uwagę na powtarzające się motywy świąteczne (symbole), np.: kolorowe jajka – pisanki, kurczaki, baranki, bazie, zajączki.
  • Odnajdźcie je na waszych kartkach świątecznych i podajcie ich nazwy.
  • Odpowiedzcie na pytanie: Który motyw (symbol) najbardziej wam się podoba i dlaczego? 

Zapraszamy do wykonania pracy plastycznej – „Jajko wielkanocne”

Potrzebne są: wycięte z papieru sylwety jajek – pomalowane w ciapki, paski, kropki, kwiatki, białe, farby, pędzle, papier kolorowy, nożyczki, klej

  • Posłuchajcie rymowanki I. Fabiszewskiej „Wielkanocne jajka”

Pisanki to jajka malowane.

Różnymi wzorami są ozdabiane.

Mogą być w paski, mogą być w ciapki,

mogą być w kropki, mogą być w kwiatki.

Więc dziś pisankę pomalujemy,

potem do domu ją zaniesiemy. 

  • Odpowiedzcie na pytania:

- O czym była ta rymowanka?

- Jak były pomalowane jajka?

- Jak jeszcze inaczej można ozdobić jajka?

  • Zapraszamy was dzisiaj do samodzielnego wykonania pisanki. Pomalujcie farbami  białą sylwetę jajka według własnych pomysłów. Możecie też wyciąć z papieru paski w różnych kolorach i przykleić je na sylwetę jajka.

 Na zakończenie proponujemy wykonanie zadania w karcie pracy - Karty pracy MAC „Nowe przygody Olka i Ady” – 4l, cz. 2, s. 31. link do kart pracy

-- --  odszukaj w naklejkach obrazki symboli wielkanocnych,

-- --  naklej je na ich cienie.