Propozycje zadań i aktywności w okresie zawieszenia zajęć - 25.03 - 26.03.
25.03. Temat dnia: „Wszystko rośnie”
Na początek dzisiejszego dnia proponujemy zabawę z zestawu zabaw ruchowych nr 28.
- Naśladujcie wiewiórkę. Poruszajcie się na czworakach, w różnych kierunkach, w poszukiwaniu wiosny. Kiedy rodzic podniesie ręce do góry – drzewo kwitnie. Wiewiórka podchodzi do drzewa. Kiedy rodzic opuści ręce, wiewiórka spaceruje dalej.
Czas na ćwiczenia słuchowe – „Zagadki pani Wiosny”.
Potrzebne są: po 2 kubeczki jednorazowe wypełnione piaskiem, kamykami, nasionami
Rodzic ustawia kubeczki blisko siebie.
- Pani Wiosna przygotowała dla was niespodzianki – zagadki. W kubeczkach ukryła ulubione dźwięki. Posłuchajcie, a potem wskażcie kubeczek, który przy potrząsaniu wydaje taki sam dźwięk.
Po przestawieniu kubeczków zabawę zaczynamy od początku.
Dzielimy nazwy kwiatów wiosennych na sylaby.
Przebiśniegi: prze-bi- śnie- gi,
Krokusy: kro-ku-sy.
Zawilce: za-wi-lce.
Pierwiosnki: pie- rwio -snki.
Proponujemy wam zabawę z tekstem – „Spotkanie z wiosną”.
Potrzebne są: chusteczka szyfonowa w dowolnym kolorze
- Ciepły wietrzyk powiał dzisiaj - unieście ręce i wykonajcie obrót wokół siebie,
Słychać świegot ptaków – naśladujcie ruchy skrzydeł ptaków,
A w ogrodzie spotkać można – maszerujcie w miejscu,
Miłych przedszkolaków – unieście ręce i wykonajcie obrót wokół siebie.
Zapraszamy was do wiosennych prac – wysiewu fasoli.
Potrzebne są: słoik, gaza, gumka, nasiona fasoli, wata, woda.
- Na przygotowany słoik nakładamy gazę/ poproście rodzica o pomoc / i mocujemy ją za pomocą gumki. Ułóżcie na gazie nasiona fasoli i nalejcie do słoików wodę tak, by fasola była lekko w niej zanurzona.
- Obserwujcie wzrost fasoli codziennie.
Pora na ćwiczenia ruchowe:
Potrzebne są: 4 krążki, nagranie tanecznej muzyki
- Zabawa orientacyjno – porządkowa „Pokaż krążek”. Dziecko porusza się ostrożnie pomiędzy krążkami w ustalonym kierunku, w rytmie muzyki. Podczas przerwy w grze podnosi najbliżej leżący krążek i wyciąga rękę z krążkiem w górę. Gdy ponownie usłyszy sygnał, odkłada krążek na podłogę i swobodnie porusza się dalej..
- Ćwiczenia ramion –„ Rozgrzewka” .Dziecko stoi przy swoim krążku. Dmucha w ręce, masuje dłońmi poszczególne części swojego ciała, wskazane przez rodzica.
- Ćwiczenie dużych grup mięśniowych –„ Do czterech”. Dziecko wykonuje ćwiczenie zgodnie z poleceniem. Podczas wykonywania ćwiczenia rodzic liczy miarowo do czterech. Po zakończeniu odliczania proponuje kolejne ćwiczenia, np.: przysiady, wymachy rąk.
- Ćwiczenia z elementem skoku – „Zajączki”. Dziecko naśladuje skoki zająca poszukującego jedzenia. Porusza się między leżącymi na podłodze krążkami. Na klaśnięcie zatrzymuje się, naśladuje nasłuchiwanie i ponownie skacze.
- Ćwiczenie uspokajające. Dziecko trzyma krążek i swobodnie porusza się przy dźwiękach muzyki.
Na zakończenie proponujemy wykonanie zadania w karcie pracy - Karty pracy MAC „Nowe przygody Olka i Ady” – 4l, cz. 2, s. 24. link do kart pracy
-- -- rysuj po śladach rysunku krokusów,
-- -- zaznacz brakujące elementy na drugim obrazku w każdej parze,
-- -- koloruj rysunek według wzoru,
-- -- numeruj odpowiednio obrazki za pomocą kropek.
26.03. Temat dnia: „Wiosenne kwiaty”
Na początek dzisiejszego dnia proponujemy zabawę z zestawu zabaw ruchowych nr 28.
/Opis zabawy w dniu 25.03.2021/
Czas na ćwiczenia słownikowe – „Zielony do zielonego”.
- Poszukajcie w domu przedmiotów w zielonym kolorze.
Nazwijcie je i spróbujcie opisać, np. to jest mała, zielona piłeczka.
Możecie użyć więcej słów do określania zgromadzonych przedmiotów.
Wykonajcie teraz ćwiczenia oddechowe – „Kwiaty pachną”.
Potrzebne są: chusteczki higieniczne, flamastry, taśma klejąca, perfumy
- Ozdóbcie flamastrami chusteczki higieniczne, np. w kropeczki.
- Z pomocą rodzica uformujcie z chusteczek kwiaty – chwyćcie palcami chusteczkę pośrodku, zwijając ją nieco i z pomocą rodzica sklejcie taśmą i spryskajcie
- Delikatnie pochylcie się nad wiosennymi kwiatami i wąchajcie je - wciągajcie powietrze nosem, wydychajcie ustami.
Wypowiadamy rymowankę o wiośnie w różnych pozycjach.
- Powtórzcie tekst rymowanki w określonych pozycjach: stojąc, leżąc, kucając:
Już skończyła nam się zima,
Teraz wiosna się zaczyna.
Wysłuchajcie wiersza K. Datkun- Czerniak pt. „Wiosna”.
Wiosna w zielonej sukience
Nogami bosymi stąpa.
I gdzie stopę stawia,
Tam… to chyba czary-
Wiosenny kwiat zostawia.
Po spacerze wiosny
Świat zmienia się cały.
Ptaki wśród zieleni
Radośnie śpiewają
Motyle fruwają,
Świerszcze cicho grają.
Kwiaty kolorowe
Wśród traw zakwitają.
Gdyby nie ty, wiosno,
i te twoje czary, to świat byłby pewnie i smutny i szary.
Odpowiedzcie na następujące pytania:
- Co zakwita tam, gdzie stopę stawia wiosna?
- Jak zmienia się świat po spacerze wiosny?
- Co robią wiosną kwiaty motyle i świerszcze?
- Jaki byłby świat, gdyby nie czary wiosny?
Zaproponujemy wam teraz wykonanie obrazka o tematyce wiosennej pt. „ Pani Wiosna”
Potrzebne są: zielony lub biały karton, kolorowe flamastry, nagranie utworu A. Vivaldiego „Cztery pory roku – Wiosna”.
- Zapraszamy was do zabawy plastycznej przy muzyce A. Vivaldiego „Cztery pory roku – Wiosna”.
- Narysujcie portret pani Wiosny i wiosenną przyrodę, która ją otacza.
- Na koniec podzielcie się z rodzicami wrażeniami towarzyszącymi wam podczas wykonywania tej pracy.
Zapraszamy was teraz do zabawy ruchowej – Znak wiosny.
Biegajcie na palcach w ustalonym kierunku, podczas przerwy, na zapowiedź rodzica wykonujcie ruchy według instrukcji, np.:
Kropla wody – kucacie i pukacie opuszkami palców w podłogę,
Trawa – unosicie ręce w górę i poruszacie palcami dłoni,
Przebiśnieg – kucacie, powoli wspinacie się na palce, powoli unosicie palce w górę,
Bocian – chodzicie z wysokim unoszeniem kolan, uderzając dłonią o dłoń i wypowiadacie sylaby: kle, kle.
Na zakończenie proponujemy wam wykonanie zadania w karcie pracy - Karty pracy MAC „Nowe przygody Olka i Ady” – 4l, cz. 2, s. 22, 23. link do kart pracy
-- -- na każdej kolejnej gałązce rysuj o jeden pąk więcej, niż na poprzedniej,
-- -- na każdej kolejnej gałązce rysuj o jeden pąk mniej niż na poprzedniej.