Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Propozycje zadań i aktywności w okresie zawieszenia zajęć - 25.03 - 08.04.

08.04 - Moja ulubiona zabawa ruchowa

Temat tygodnia: Chciałbym zostać sportowcem

Temat dnia: Moja ulubiona zabawa ruchowa.

  • Ćwiczenia oddechowe na podstawie wiersza Ewy Małgorzaty Skorek Rozpędzony pociąg.
    Wiersz Rozpędzony pociąg został napisany z myślą o ćwiczeniach oddechowych, mających
    na celu pobudzenie do pracy przeponę. Szybkie wypowiadanie zespołu głosek (czuk)
    usprawnia jednocześnie wargi, czubek języka i jego tylną część.

Pędzi pociąg pędzi,
przez lasy i pola,
słychać turkot, furkot
to dudnią wciąż koła,
– Czuk, czuk, czuk...
– czuk, czuk, czuk...*

Mknie pociąg po torach,
huk rozlega się w lesie,
a stukot wielu kół
w lesie echem się niesie.
– Czuk, czuk, czuk...
– czuk, czuk, czuk...*
Pędzi pociąg przez wioski,
mija lasy i pola,
słychać turkot i furkot,
to dudnią wciąż koła.
– Czuk, czuk, czuk...
– czuk, czuk, czuk...*
Jadą ludzie pociągiem,
dudni głośno sto kół,
pędzi pociąg szalony,
wiezie uczniów do szkół.
– Czuk, czuk, czuk...
– czuk, czuk, czuk...*
Mija stacje i pola,
huk rozlega się w lesie,
to dudnienie pociągu
echem w lesie się niesie.
– Czuk, czuk, czuk...
– czuk, czuk, czuk...*
Coraz słabiej już słychać
pociągowe hałasy,
pociąg jest już daleko,
mija pola i lasy.
– Czuk, czuk, czuk...
– czuk, czuk, czuk...*

W miejscach oznaczonych gwiazdką (*) dziecko, powtarza za Rodzicem, naśladuje stukot kół pociągu – na jednym wydechu energicznie wypowiadają szeptem, raz głośniej, raz ciszej:
Czuk, czuk, czuk...

  • Rysowanie na temat: Moje ulubione zabawy ruchowe na powietrzu.
  • Dowolny taniec przy piosence "Sposób na nudę".

Piosenka

  • Zapoznanie ze sposobem wykonania prac.
    Będą potrzebne paski papieru – po dwa dłuższe i dwa krótsze, kartki, klej, kredki.
    Dziecko dostaje po 4 paski kolorowego papieru – 2 dłuższe i 2 krótsze. Odsuwa paski krótsze od pasków dłuższych. Przyklejają je do kartki (wcześniej pokazuje, gdzie trzeba je przykleić, żeby powstała ramka; wskazuje boki, do których przykleja krótsze paski, a potem
    boki, do których przykleją dłuższe paski), aby otrzymać ramki. W środku rysuje siebie podczas zabaw ruchowych na podwórku.
    • Omówienie pracy.
    Dziecko mówi, co przedstawia jego rysunek i dlaczego wybrało właśnie taką zabawę.
  • Zabawa Co tu nie pasuje?
    Będą potrzebne trzy obręcze, przedmioty.
    Rodzic przygotowuje trzy obręcze. Umieszcza w nich przedmioty:
    w pierwszej – misia, lalkę, kubek,
    w drugiej – skakankę, książkę, piłkę,
    w trzeciej – farby, kredki, czapkę.
    Dziecko wybierają z każdej obręczy to, co nie pasuje do pozostałych przedmiotów. Próbuje uzasadniać swój wybór.

07.04 - Gimnastyka - ważna sprawa

Temat tygodnia: Chciałbym zostać sportowcem.

Temat dnia: Gimnastyka – ważna sprawa.

  • Zabawa rozwijająca mowę – Sposób na nudę, na podstawie wiersza Marii Kownackiej Słoneczko po deszczu.

Zatuliły kwiatki płatki,

główki chylą do rabatki.

Kap! Kap! Kap! (Dziecko powtarza).

Deszcz ustaje, płyną chmury,

kwiaty wznoszą się do góry!

Ho! Ho! Ho! (Dziecko powtarza).

Wiatr tu pędzi na wyścigi.

Wiatr kołysze nam łodygi.

Wiu! Wiu! Wiuu! (Dziecko powtarza).

Biegną dzieci tu z ochotą:

uważajcie – takie błoto!

Hyc! Hyc! Hyc! (Dziecko powtarza).

Byle słonko nam nie zgasło –

róbmy prędko z błota masło!

 Chlap! Chlap! Chlap! (Dziecko powtarza).

Teraz baczność – kroki duże,

przeskoczymy przez kałużę!

Hop! Hop! Hop! (Dziecko powtarza).

Już pogoda – słonko świeci,

maszerują sobie dzieci.

Raz, dwa trzy. (Dziecko klaszcze 3 razy)

  • Zabawa ruchowo-naśladowcza „Rób to, co ja.”

Rodzic wykonuje proste ćwiczenia (np. podskoki, przysiady, skłony do przodu, skłony w bok, wymachy nóg, rąk), stojąc przed dzieckiem, a ono go naśladuje.

  • Słuchanie wiersza Jadwigi Koczanowskiej Gimnastyka.

 Wskazywanie części ciała wymienionych przez Rodzica. Rodzic mówi krótką rymowankę. Dziecko powtarza ją i pokazuje część ciała, której nazwę Rodzic wymienił po zakończeniu rymowanki.

Gimnastyka to zabawa, Skłony, skoki i przysiady

ale także ważna sprawa, trzeba ćwiczyć – nie ma rady!

bo to sposób jest jedyny, To dla zdrowia i urody

żeby silnym być i zwinnym. niezawodne są metody

 

Rozmowa na temat wiersza.

− Co nam daje gimnastyka?

− Co wykonujemy podczas gimnastyki?

  • Rytmiczne dzielenie słów związanych ze sportem (na sylaby).

Dziecko dzieli rytmicznie (na sylaby) z Rodzicem słowa: gimnastyka (gim-nas-ty-ka), skłony (skło-ny), skoki (sko-ki), przysiady (przy-sia-dy).

  • Zabawa ruchowo-naśladowcza Zakupy.

Będzie potrzebne nagranie spokojnej melodii. Przy dźwiękach melodii dziecko udaje, że wybiera się na zakupy. Podczas pierwszej przerwy w odtwarzaniu melodii oglądają towary umieszczone na dolnej półce. Podczas drugiej przerwy sięga po towary z górnej półki (pozycja stojąca na palcach). Następnie wraca z ciężkimi zakupami do domu (idzie powoli), od czasu do czasu zatrzymuje się, odpoczywa, odkłada ciężki koszyk z zakupami, wykonuje wdech – przeniesienie ciężaru ciała na palce, wydech – powrót do pozycji na całych stopach.

01.04 - Wielkanocne pisanki

Temat tygodnia: Wielkanoc

Temat dnia: Wielkanocne pisanki

  • Nazywanie elementów na obrazkach przedstawiających koszyczek wielkanocny, wyciętych z kolorowych czasopism.
    Będą potrzebne: sylweta koszyczka, obrazki produktów.
    Zwracanie uwagi, jak powinien wyglądać koszyczek wielkanocny, co i dlaczego powinno
    się w nim znaleźć. Wspólne umieszczanie na sylwecie koszyczka pasujących elementów
    (np.: serwetka, pisanki, baranek, chleb, kiełbasa, sól, pieprz, kurczątka, babeczka drożdżowa, zajączek czekoladowy, gałązki borowiny). 
  • Opowieść ruchowa Przygoda wielkanocna.Rodzic opowiada i odpowiednimi ruchami ilustruje opowiadanie. Dziecko go naśladuje.

Mały zajączek (dzieci przykucają, przykładają dłonie do głowy – robią uszy zajączka) skakał po łące i zastanawiał się, jaką świąteczną niespodziankę przygotować dla swoich przyjaciół (skaczą w przysiadzie, w różnych kierunkach). Postanowił zrobić dla nich pisanki (naśladują malowanie pisanek). Kiedy były już gotowe, delikatnie poukładał je w wózku (naśladują przenoszenie pisanek w obu dłoniach, z jednego miejsca na drugie). Powoli ciągnął wózek, aby rozwieźć 15pisanki do swoich kolegów (naśladują ciągnięcie ciężkiego wózka za sznurek). Wózek był ciężki. Zajączek co pewien czas zatrzymywał się, ocierał pot z czoła (naśladują ocieranie potu raz jedną ręką, raz drugą) oraz przeciągał się, aby rozprostować plecy i ręce (przeciągają się). Był już bardzo blisko domku kogucika, kiedy nagle potknął się i przewrócił (naśladują potknięcie się i przewrócenie). Wózek z pisankami przechylił się na bok, a pisanki poturlały się po trawie (turlają się po dywanie w różnych kierunkach). Skorupki pisanek zaczęły pękać. Wykluły się z nich kurczątka (naśladują wykluwanie się kurczątek z jajek). Zajączek przestraszył się i zaczął uciekać (skaczą w przysiadzie), a kurczątka, machając swymi malutkimi skrzydełkami, pobiegły za nim (biegną, machając ugiętymi w łokciach rękami). Kurczątka były jednak malutkie, dlatego szybko się zmęczyły. Przykucnęły więc na trawie (przykucają), aby odpocząć. Tymczasem zajączek opowiadał
przyjaciołom o swojej przygodzie, a oni się z niego głośno śmiali (naśladują śmiech). Myślę, że o zajączku nie można powiedzieć, że był odważny – przecież przestraszył się małych kurczątek.Po zabawie dzieci mogą wymyślić zakończenie historii, podać swoje propozycje, co mogło się stać z kurczątkami.

  • Zabawa rytmiczna Oj, ty – taki ty.
    Będzie potrzebny tamburyn bądź inny instrument.
    Dziecko porusza się po sali w rytmie wystukiwanym na tamburynie. Podczas przerwy
    w grze rytmicznie klaszcze i powtarza za Rodzicem: Pisanki, kraszanki w prześliczne wzory. Wszystkie ubrane w piękne kolory
  • Zabawa orientacyjno-porządkowa Przestraszone zajączki.
    Będą potrzebne: obręcze, bębenek.
    Dziecko jako zajączek skacze pomiędzy obręczami rozłożonymi na dywanie. Na mocne uderzenie w bębenek, które sygnalizuje zbliżającego się lisa, zajączek chowają się w norkach (obręczach). Dwa uderzenia w bębenek są sygnałem do ponownego ruchu – niebezpieczeństwo minęło.
  • Karta pracy, cz. 2, nr 14.
    − Pokolorujcie tak samo rysunek jajka

karta pracy

31.03 - Wielkanocne przysmaki

Temat tygodnia: Wielkanoc

Temat dnia: Wielkanocne przysmaki.

  • Zapoznanie z treścią wiersza (ilustrowanego przez Rodzica).

Święta wielkanocne

pachną przysmakami.

Czuć już wonny żurek

 i keks z bakaliami.

A drożdżowa baba

ze stołu spogląda.

W białej sukni

z lukru pięknie

dziś wygląda.

Pan mazurek pachnie

słodką czekoladą.

Koronę z owoców

już na niego kładą.

Smakowitych potraw z

nacie jeszcze wiele.

Spróbujcie ich trochę

w świąteczną niedzielę.

  • Rozmowa inspirowana treścią wiersza.
  • Wyjaśnianie niezrozumiałych słów: drożdżowa baba, lukier, mazurek, keks.
  • Omówienie, co się znajdowało na wielkanocnym stole.
  • Wyjaśnianie, na czym polega zwyczaj polewania się wodą w poniedziałek wielkanocny.
  • Zapoznanie z nazwą śmigus-dyngus.
  • Zwracanie uwagi dzieci na tradycję, ale i na zachowanie zdrowego rozsądku; ukazanie konsekwencji niestosowania umiaru w polewaniu się wodą
  • Zabawa rytmiczna Śmigus-dyngus. Bębenek.

Dziecko porusza się po pokoju w rytmie wystukiwanym na bębenku. Podczas przerwy w grze rytmicznie klaszcze i wypowiada za Rodzicem rymowankę.

Śmigus-dyngus! Śmigus-dyngus!

W wielkanocny poniedziałek

oblewamy się nawzajem.

  • Zabawa ruchowa Kura i kurczęta.

Rodzic odgrywa rolę kury, dziecko to kurczątko. Kura chodzi po wyznaczonym terenie, mówiąc: ko, ko, ko... a dziecko porusza się wokół niej w dowolnym kierunku, powtarzając: pi, pi, pi... Kiedy kura przestaje wydawać dźwięki i przykucnie, kurczątko przybiega do niej i przytulają do siebie. Przez chwilę również zachowują ciszę.

  • Zabawa ruchowo-naśladowcza Kury i polecenia.

Będzie potrzebny tamburyn bądź inny instrument. Dziecko jako kura porusza się po sali w rytmie wystukiwanym na tamburynie. Podczas przerwy w grze wykonuje polecenia Rodzica, np.: kury klaszczą (tupią, witają się z innymi, prze[1]wracają się na plecy i machają nóżkami).

30.03 - Kurki

Temat tygodnia: Wielkanoc

Temat dnia: Kurki

  • Zabawa matematyczna Cztery kurki.

Ćwiczenia rozwijające percepcję wzrokową Jak wygląda kura? Będą potrzebne elementy sylwety kury. Dziecko układa sylwetę kury z części przygotowanych przez Rodzica. Nazywają wraz z Rodzicem po[1]szczególne części jej ciała (głowa, tułów, grzebień, dziób, ogon, skrzydła, nogi)

  • Słuchanie rymowanki Spacer czterech kur, ilustrowanej sylwetami.

 Były sobie kury cztery,

co lubiły na pole spacery.

Pierwsza – czarne piórka,

druga – białe piórka,

trzecia – ruda i gruba,

a czwarta – oczkiem mruga.

  • Rozmowa na temat rymowanki.

− Ile było kur?

− Jak wyglądała pierwsza kura?

− A jak wyglądały druga, trzecia kura?

− Co robiła czwarta kura?

 − Dokąd poszły kury?

  • Zabawa ruchowo-naśladowcza Kury i polecenia.

Będzie potrzebny Tamburyn bądź inny instrument. Dziecko jako kura porusza się po pokoju w rytmie wystukiwanym na tamburynie. Podczas przerwy w grze wykonuje polecenia Rodzica., np.: kury klaszczą (tupią, witają się z innymi, prze[1]wracają się na plecy i machają nóżka

  • Zabawa ruchowa z elementem czworakowania – Baranki.

Będzie potrzebny dzwoneczek. Dziecko-baranek chodzi po wyznaczonym terenie (łące) na czworakach. Gdy usłyszy dźwięk dzwoneczka, biega w koło. Gdy dzwoneczek milknie, znowu chodzi spokojnie.

29.03 - Najpiękniejsze jajka

Temat tygodnia: Wielkanoc.

Temat dnia: Najpiękniejsze jajka.

  • Oglądamy obrazki związane ze świętami; nazywamy przedstawione na nich elementów; zwracamy uwagę na to, co się kojarzy z Wielkanocą. Zachęcamy Dziecko do swobodnych wypowiedzi na ten temat oraz do dzielenie się swoimi spostrzeżeniami.
  • Zabawa orientacyjno-porządkowa Kury szukają ziarenek. "Bębenek".

Dziecko udaje kurę, spaceruje małymi kroczkami po sali, w rytmie wystukiwanym przez rodzina na bębenku może być garnek . Kołysze się na boki i rozgląda; ręce ma splecione na pośladkach – to jest ogonek. Podczas przerwy w grze przykuca i stuka ugiętym palcem wskazującym o podłogę – kura je znalezione ziarenka.

  • Słuchanie opowiadania Grzegorz Kasdepke „Najpiękniejsze”. Proszę aby Rodzić przeczytał opowiadanie.

Jak wiadomo, każda mama pragnie, aby jej dziecko było naj, naj, najwspanialsze! Prawda? Tak samo rzecz się miała z pewnymi dobrze mi znanymi kurami. Któregoś ranka wszystkie trzy zniosły jajka. Cóż to była za radość! Gdakały wniebogłosy ze szczęścia! Spoglądały z miłością na swe jajeczka. Otulały je delikatnie. Nasłuchiwały, czy zza kruchej skorupki nie dobiegnie ich czasem jakiś dźwięk. Jednym słowem, jak wszystkie mamy, robiły sporo zamieszania. – Z mojego jajeczka – gdakała pierwsza kura – wyrośnie najsilniejszy kogucik na całym podwórku! – A z mojego – gdakała druga – najpiękniejsza nioska w całej wsi! Zaś trzecia kura była tak szczęśliwa, że nie wiedziała nawet, czy wolałaby chłopca, czy dziewczynkę. Wszystkie jednak chciały, aby ich dzieci były najpiękniejsze. Postanowiły więc pomalować skorupki jajek najwspanialej, jak tylko potrafiły. – Mój kogucik – gdakała pierwsza kura – będzie czerwony w niebieskie paski. – A moja nioska – gdakała druga – będzie różowa w zielone groszki. Zaś trzecia kura nie mogła się zdecydować, czy pomalować jajo na pomarańczowo w brązowe kwadraciki, czy na brązowo w pomarańczowe trójkąciki. Wszystkie były przekonane, że z tak kolorowych jajek wyklują się najpiękniejsze kurczaki na świecie. (N. przerywa opowiadanie i pyta dzieci, co sądzą o pomyśle kurek i czy rzeczywiście z jajek wylęgną się kurczątka w kolorach skorupek. Następnie kontynuuje opowiadanie, zwracając uwagę dzieci na to, kto miał rację). I rzeczywiście. Którejś nocy usłyszały jakieś ciche trzaski, jakieś popiskiwania. Zanim się obejrzały, z popękanych kolorowych skorupek wyskoczyły ich dzieci. – Jaka śliczniutka! – wygdakała pierwsza kura. – Mój ty kochany! – rozczuliła się druga. – Chlip, chlip! – płakała ze szczęścia trzecia kura. A małe kurczaczki, wszystkie żółciutkie, jak gdyby pomalowało je samo słońce, rozejrzały się dookoła i krzyknęły radośnie: „Mamo! Już jestem!”

  • Rozmowa na temat opowiadania.

Wyjaśnienie znaczenia słowa nioska.

− Co zniosły kury?

− Dlaczego chciały, aby ich dzieci były najpiękniejsze?

− Co zrobiły, aby tak się stało?

 − Jak pomalowały jajka?

− Jakie kurczątka wykluły się z jajek?

  • Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej – „Popękane jajeczka”.

Będą potrzebne: kartonowe sylwety jajka (pocięte na trzy części), klej, kartki. Dziecko składa tekturowe sylwety jajek pocięte na trzy części; przyklejają je na kartkach.

 

  • Zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała – „Kurczątka”.

Dziecko przykuca na dywanie, głowę ma skuloną między ramionami – jest kurczaczkiem, które zaraz wykluje się ze swojej skorupki. Na hasło: Kurczaczki wykluwają się, dziecko powoli podnosi się, prostuje stopniowo dolne i górne kończyny; kręci głową w różnych kierunkach – ogląda świat, na którym się znalazł

  • Zabawy badawcze Z czego składa się jajko?

Będą potrzebne: Jajko, spodeczek, jaja na twardo. Zapoznanie z budową jaja kurzego: rozbicie surowego jajka; oglądanie białka i żółtka na spodeczkach; określanie ich konsystencji i koloru. Proszę o wyjaśnienie., jakie funkcje białko i żółtko pełnią w jajku; podawanie charakterystycznych cech skorupki. Określanie przez dzieci, w jakiej postaci można spożywać jajka. Degustowanie jaj ugotowanych na twardo..

 Dziękuję

26.03 - Język angielski

Piosenka „Walk Around The Farm”

Piosenka

 Let's take a walk around the farm, - chodźmy na spacer dookoła farmy
around the farm,
around the farm.
Let's take a walk around the farm,
What do you SEE?
 
A cow! A cow!  - krowa
A dog! A dog!  - pies
A duck! A duck!  - kaczka
A horse! A horse!  - koń
A pig! A pig!  - świnka
A sheep! A sheep! – owca

Ćwiczenie dodatkowe:

Odnajdujemy obrazki ze zwierzętami, występującymi w  piosence. Dziecko próbują śpiewać i ilustrować ruchem piosenkę. 

Zabawa What’s missing?
Będą potrzebne obrazki poznanych zwierząt. Prosimy dziecko o zamknięcie oczu (Close your eyes). Następnie zakrywamy jakiś obrazek i prosimy o otworzenie oczu (Open your eyes. What’s missing?). Dziecko odgadują jakiego zwierzęcia  brakuje.

26.03 - Zimowa Panna

Temat tygodnia: Wiosna idzie przez świat

Temat dnia: Zimowa panna

 

  • Praca plastyczna Słońce i deszcz

Należy przygotować duża sylwetę słońca, sylwetę chmury oraz kilka kropli deszczu. Potrzebna będzie również żółta kredka, waciki kosmetyczne oraz klej.

Zadaniem dziecka jest:

- pokolorować rysunek słońca żółtą kredką

- przykleić na rysunku dużej chmury waciki kosmetyczne

- nakleić kropelki deszczu w wyznaczonych miejscach.

  • Zabawa "Rozmowa z Wiosną".

Rodzic wciela się w postać Wiosny. Dziecko zadaje mu pytanie:

-Co nam dajesz, Wiosno? Rodzic odpowiada, wymieniając charakterystyczne oznaki wiosny.

Następnie to Rodzic zadaje pytania, a dziecko odpowiadają na nie tak lub nie.

− Czy na drzewach pojawiają się zielone listki?

− Czy dzieci jeżdżą na sankach?

− Czy na wierzbach pojawiają się bazie?

− Czy dzieci lepią bałwanki?

− Czy przylatują ptaki z ciepłych krajów?

− Czy zwierzęta budzą się z zimowego snu?

− Czy pojawiły się pierwsze kwiaty?

 − Czy w ogródku pojawiły się kiełkujące kwiaty

  • Ćwiczenie graficzne "Sukienka dla Wiosny".

Będą potrzebne: rysunek sukienki, flamaster, kwiatki i listki z kolorowego papieru, klej. Dziecko poprawia flamastrem linie konturowe na rysunku sukienki; koloruje ją na zielono. Przyklejają kwiatuszki i listki wycięte z kolorowego papieru z pomocą Rodzica, według własnych pomysłów.

  • Zabawa przy piosence „Maszeruje Wiosna”piosenka
  • Uwieńczeniem wspólnych zabaw Rodziców i dzieci będą zagadki dotyczące marcowej pogody, które Rodzic czyta dziecku.

Gdy jest ciemno to już wiesz,

że lada moment spadnie z niej deszcz .(chmura)

Mówimy ,że coś jest białe jak …(śnieg)

spada z chmury na ziemię- kapu- kap.

Gdy tak się dzieję parasolkę złap! (deszcz)

widzisz je za dnia na błękitnym niebie,

za to w dzień pochmurny, chmurka chowa je za siebie. (słońce)

Gdy niebo się chmurzy,

a czasem w czasie burzy

pojawia się nagle jasny znak na niebie

Musisz wtedy uważać na mnie i na siebie!(piorun)

Szumi wokół nas,

nawet tam, gdzie las,

szszszszsz…(wiatr)

25.03 - Marcowa pogoda

Temat tygodnia : Wiosna idzie przez świat.

Temat dnia: Marcowa pogoda.

  • Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze na podstawie wiersza Laury Łącz „Już! „

Dziecko słucha wiersza. Podczas ponownego słuchania powtarza słowa wytłuszczone w tekście; następnie powtarza słowa dźwiękonaśladowcze

– odgłos: plum, plum, plum; jak wieje wiosenny wietrzyk

- szuuuu, szuuuu, szuuuu;

- głosy ptaków: ćwir, ćwir, ćwir, ku-ku, ku-ku, gru-chu, gru-chu;

- odgłos kroków wiosny tup, tup, tup.

 

Spadła deszczu kropla

Plum….

Zawiał ciepły wietrzyk

Szum…

Coś pachnie w powietrzu –

Kwiat.

Zmienia się wokoło-

Świat.

A co to tak śpiewa?

Ptak.

Czyżby przyszła wiosna?

Tak.

  • Zabawa Co jest zielone?

Dziecko podają przykłady przedmiotów występujących w kolorze zielonym, wykorzystując rymowankę.

Grasz w zielone? Gram! Masz zielone? Mam!

  • Zabawa orientacyjno-porządkowa Ptaszki – do gniazd!

Będą potrzebne obręcze bądź koła hula-hop.

Dziecko jest ptaszkiem. Biega, macha rękami jak skrzydłami, pomiędzy rozłożonymi na dywanie kołami. Na hasło Ptaszki – do gniazd! – przykuca w środku najbliższego koła. Hasło Ptaszki – z gniazd! jest sygnałem do ponownego poruszania się.

  • Zabawa ruchowo-naśladowcza Bocian długonogi.

Dziecko naśladuje sposób poruszania się bociana; maszeruje z wysokim unoszeniem kolan, ramiona ma rozpostarte w bok jak skrzydła. Co pewien czas zatrzymuje się, opiera jedną nogę o drugą, wytrzymuje w tej pozycji przez chwilę.

  • Słuchanie wiersza Bociek (autor nieznany).

Kle, kle, boćku, kle, kle,

witaj nam, bocianie!

Łąka ci szykuje, łąka ci szykuje

żabki na śniadanie.

Kle, kle, boćku, kle, kle,

usiądź na stodole!

Chłopcy ci zrobili, chłopcy ci zrobili

gniazdo w starym kole.

Kle, kle, boćku, kle, kle,

witamy cię radzi.

Gdy zza morza wracasz,

gdy zza morza wracasz,

wiosnę nam sprowadzasz.

Rozmowa na temat wiersza. Proszę aby dzieci odpowiedziały na te pytania:

− Co szykuje łąka dla bocianów?

− Z czego chłopcy zrobili bocianowi gniazdo?

− Co sprowadza bocian, wracając zza morza?

  • Zabawa w echo.

Rodzic mówi słowa związane z wiosną, a dziecko powtarza je cicho, głośno – w zależności od tego, jak powiedział je rodzic. Przykładowe słowa: bocian, wiosna, bazie, przebiśnieg, skowronek.