Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Propozycje zadań i aktywności w okresie zawieszenia zajęć - 12.04 - 16.04

14.04.2021 r.

Ptasie koncerty - Na dobry początek dnia proponuję trochę gimnastyki  link do ćwiczeń ćwiczenia

Tutaj znajdziecie karty pracy do pobrania – proponuję karty matematyczne lub te  o tematyce  wiosennej wybrane przez dziecko.

link do strony:karty pracy do pobrania

1.Leśny koncert– propozycja zabawy matematycznej .Przygotujcie wcześniej narysowane i wycięte sylwety ptaków – podpowiedź poniżej .WAŻNE: Dopasuj wielkość ptaków proporcjonalnie do wielkości narysowanego lub wydrukowanego drzewa.

2.Narysujcie drzewo z dużą ilością gałęzi ,możesz je wydrukować - drzewo, kolorowanka wróbla - wróbel

Wprowadzenie do tematu: Odtwórz umieszczone poniżej nagranie odgłosów wydawanych przez ptaki ,możecie pobawić się w odgadywanie,przyporządkowując wydawany dźwięk  do wizerunku  ptaka.

20 NAJBARDZIEJ Charakterystycznych Odgłosów Polskich Ptaków

link:  odgłosy ptaków.

Teraz rozłóżcie rysunek drzewa oraz wycięte sylwety ptaków. Dziecko wybiera jedno ze zdjęć, podaje  zapamiętaną nazwę  ptaka np. sikorka(możecie podpisać ptaki drukowanymi literami ), następnie  umieszcza  sylwetę  na  dowolnej  gałęzi  drzewa. Podobnie postępuje z pozostałymi sylwetami ptaków, przyporządkowując im różne nazwy poznanych i zapamiętanych  ptaków. Kiedy wszystkie sylwety zostaną już rozmieszczone na drzewie,  zapytaj dziecko:

  • Na której gałęzi znajduje się np. skowronek?
  • Ile ptaków siedzi na drzewie?
  • Ile ptaków siedzi na drugiej gałęzi?
  • który z ptaków siedzi wyżej ,niżej ,obok np. wróbla itp.

Dziecko określa położenie sylwet ptaków umieszczanych na  drzewie używając określeń :NAD,POD,OBOK;

  • liczy i przelicza sylwety ptaków ,używa pojęć  więcej, mniej, więcej o….,mniej o…np. 1.

 Następnie prosisz dziecko o wykonanie poniższych poleceń:

  • umieść na najwyższej, najniższej  gałęzi ,na gałęzi z prawej, z  lewej strony 1,2,3... ptaki.

Zadawaj pytania:

  • z najwyższej gałęzi (po prawej stronie)odleciały lub przyleciały na nią  1, 2,...ptaki: ile ptaków jest na gałęzi?

Jeśli polecenia będą za trudne musisz je uprościć,wydając krótkie polecenia.Kulminacją zabawy będzie  wykonanie pracy plastycznej z przygotowanych wcześniej pomocy.

W nagrodę zaproponuj zabawę ruchową przy muzyce - Kubeczek - Spoko Loko

link:kubeczek Spoko loko

Kochane dzieci,możecie też nauczyć rodziców nowej zabawy Ritmograma Ed Sheeran

link: zabawa rytmizująca

 Pamiętaj: wszystkie zamieszczane treści ,linki do stron są propozycjami do wykorzystania podczas zabaw z dzieckiem. Mają dostarczać dziecku wiedzy i zaspakajać jego ciekawość. Powinny  być dostosowane do jego potrzeb i oczekiwań . Możesz je  realizować w ciągu całego dnia lub w wybranym przez dziecko momencie, chociaż najbardziej wskazane do nauki są godziny poranne. Życzę POWODZENIA i miłej zabawy.

13.04.2021 r.

Pamiętaj: wszystkie zamieszczane treści ,linki do stron, są propozycjami do wykorzystania podczas zabaw z dzieckiem. Mają dostarczać dziecku wiedzy i zaspakajać jego ciekawość. Powinny  być dostosowane do jego potrzeb i oczekiwań . Możesz je  realizować w ciągu całego dnia lub w wybranym przez dziecko momencie, chociaż najbardziej wskazane do są godziny poranne. Życzę POWODZENIA i miłej zabawy.

Na miły początek dnia  Spoko Loko - Tańce Połamańce.

link: Spoko loko

Poproś dziecko, aby przyjrzało się zdjęciu bociana .Zaproponuj, żeby wypowiedziało takie słowa, jakie chciałoby mu powiedzieć na powitanie, np.

- Witaj, bocianie.;

- Cieszę się, że wróciłeś.

 

Tutaj znajdziecie film edukacyjny dla dzieci ożyciu bocianów, którego obejrzenie możecie zaproponować dziecku później.

link do filmu

1.Co słychać, panie Bocianie? – słuchanie opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby - Ptaki.

  • Przeczytaj dziecku opowiadanie M. Strękowskiej- Zaremby Ptaki

Zadzwoniła babcia, ta, która mieszka pod miastem, na wsi, i powiedziała, że upiekła ulubione ciasteczka Ady. – Przyjedziecie do nas? – zapytała.– No pewnie! – zapewniła Ada i dotąd namawiała rodziców, aż się zgodzili na wspólny wyjazd. – Gdzie ciasteczka? – zapytała, gdy tylko zobaczyła babcię. Olek nie był smakoszem ciasteczek, za to lubił towarzystwo dziadka. Odnalazł go w sadzie obok domu. Dziadek obserwował niebo przez lornetkę. Olek zadarł głowę. W oddali zobaczył jakieś drobne punkciki.

 – Bociany wracają. Co za widok!

– dziadek uśmiechnął się promiennie.

– Naprawdę?!

– Olek rzucił się biegiem do samochodu po swoją lornetkę. Po chwili był już z powrotem.

– Zdążyłem?! Jeszcze je widać?! – pytał zdyszany. Trzeba  wam  wiedzieć,  że  lornetki  przybliżają  i  powiększają  obraz,  więc  widok  był  niezwykły.  Olek  tak  bardzo  zagapił  się  w  niebo,  że  nawet  nie  zauważył  Ady,  która  przybiegła  za  nim  z  własną  malutką  lornetką. Patrzył na szybujące po niebie bociany. Widział ich rozłożone skrzydła, długie, wyciągnięte szyje, czerwone dzioby, a gdy poprawił ostrość, zobaczył nawet pojedyncze pióra w ogonach. Ptaki prawie nie poruszały  skrzydłami,  a  jednak  sunęły  po  niebie  jak  papierowe  samoloty  albo  małe  szybowce  niesione  wiatrem.

– Też chciałbym tak latać. Szkoda, że nie mam skrzydeł – westchnął. Dziadek się uśmiechnął.

 – Ptaki mogą latać nie tylko dzięki skrzydłom. Ich waga też jest ważna. Są lżejsze niż my, bo mają lekkie dzioby i nieduże głowy. No i nie posiadają zębów, żeby mniej ważyć. Na niebie było tłoczno jak na autostradzie. Nie tylko bociany wracały do domu na wiosnę. Leciały szpaki, pliszki i zięby. Jedne zawzięcie trzepotały skrzydełkami, inne machały nimi tylko od czasu do czasu.

 –  Mógłbym  na  nie  patrzeć  bez  końca.  Żałuję,  że  tak  późno  poświęciłem  się  obserwowaniu  przyrody.  Wierzcie mi, że jest to wyjątkowa przyjemność – mówił dziadek.

– Nawet nie wiecie, co wyprawiają zwierzęta, gdy sądzą, że nikt ich nie widzi. Takich zabaw, psot i tańców nigdzie indziej nie zobaczycie. Olka najbardziej zainteresowały zwierzęce psoty.

– Pokażesz nam te psoty? – spytał.

 –  Oczywiście,  wybierzemy  się  do  lasu  jutro  z  samego  rana.  Babcia  pomoże  nam  przygotować  kanapki  i termos z ciepłą herbatą. Zabierzemy też mapę terenu i to, co najważniejsze dla obserwatorów przyrody... – dziadek spojrzał pytająco na wnuki.

– Ciasteczka! – wykrzyknęła Ada. Olek popatrzył na siostrę z politowaniem.

– Lornetki ,poprawił ją. Ich głosy wywabiły z domu tatę. Spojrzał w niebo na szybujące ptaki i westchnął, podobnie jak wcześniej Olek:-Chciałbym latać jak ptaki.

– Lepiej nie. Musiałbyś wyrwać wszystkie zęby, a i tak byłbyś za ciężki – mądrze zauważył Olek.

 – Głowę też masz za dużą

 – dodała Ada.

 – Nie mówiąc o braku skrzydeł – dorzucił rozbawiony dziadek.

Porozmawiajcie na temat opowiadania. Niech dziecko streści krótko treść  wysłuchanego tekstu.

Zadaj dziecku pytania:

- Co robią ptaki wiosną?

- Kto to jest ornitolog?

- Dlaczego ptaki umieją latać, a ludzie nie potrafią?

Uzupełnij wypowiedzi dziecka o następujące wiadomości. Natura  cały  organizm  ptaka  wyposażyła  w  cechy,  które  umożliwiają  mu  latanie,  np.  kości  ptaka  są  zupełnie  inne  niż  kości  innych  zwierząt.  Są  dużo  lżejsze,  gdyż  znajduje  się  między  nimi  wiele  pustych przestrzeni. Ptaki nie mają zębów, co także zmniejsza ich ciężar ciała. Pokryte są piórami, które spełniają wiele funkcji. Ptak ma skrzydła, które wykorzystuje do radzenia sobie z oporem powietrza. Pokaż dziecku jakie rodzaje piór posiada ptak i wytłumacz jaką pełnią rolę.

Tutaj  znajdziesz informacje o rodzaju i funkcji poszczególnych piór, które będziesz mógł w przystępny sposób przekazać dziecku: link: ptasie pióra

2.Piosenka do słuchania i do nauki „Jaskółka, czyli ogłaszają ptaki wiosnę”  

muz. Marek Sart, sł. Lidia Gierwiałło, wykonanie: Jolanta Fraszyńska i Zespół Fart

link do piosenki

Zachęcam też kochane dzieci do obejrzenia filmu edukacyjnego dla dzieci -  PTAKI, znajdzie tu wiele ważnych informacji dotyczycących tych zwierząt:

link:film edukacyjny

I jeszcze karty pracy do pobrania - Bocian:karty pracy do pobrania

12.04.2021 r.

Witam serdecznie .Poniżej umieszczam propozycje zabaw uwzględniających tygodniową tematykę- Wiosenne powroty.

Pamiętajcie wszystkie zamieszczane treści są propozycjami zabaw z dzieckiem   ,powinny być dostosowane do jego potrzeb, oczekiwań i możliwości .Powodzenia

 Na miły początek dnia odrobina gimnastyki:

Link do ćwiczeń

W tym tygodniu dzieci mogą uzupełniać karty pracy od str. 40 do 59

Kochani od lat wielu zdaje sobie pytanie, co było pierwsze jajko czy kura? Ja jednak dzisiaj chcę skupić się na samym jaju .Na początek proponuję porozmawiać z dzieckiem, wprowadzeniem do rozmowy  niech będą obrazki przedstawiające zwierzęta, które wykluły się z jajka, np. kura, wąż, żółw, pingwin, jaszczurka:

Zapytaj: Co łączy zwierzęta przedstawione na obrazkach? Jeśli dziecko nie potrafi odpowiedzieć na pytanie, poinformuj je, że wszystkie te zwierzęta wykluły się z jajka.

Teraz przygotuj plastikowy pojemnik, ligninę, surowe jajko, ugotowane jajko, dwie szklanki, talerzyk. Poproś dziecko o wykonanie następujących czynności:

  • porównanie jajek: surowego i ugotowanego.
  • opisanie budowy jajka.
  • ułóż w pojemniku wyłożonym np. ligniną surowe jajko i ugotowane jajko,niech dziecko dotyka kolejno jajek, potrząsa nimi, starając się porównać dźwięki, jakie wydają a następnie niech  wskaże różnice. Teraz wprowadźcie  oba  jajka  w  ruch -    dziecko obserwuje  jajka  i  wskazuje  to,  które  kręciło  się  szybciej.  Zastanawia się nad przyczyną.

Wyjaśnienie zjawiska:jajko surowe obraca się tylko przez chwilę, a potem się zatrzymuje. Dzieje się tak dlatego, że ma płynny środek, który porusza się wewnątrz skorupki w różne strony. Uniemożliwia to szybkie poruszanie się jajka. Następnie  dziecko rozbija  surowe  jajko.  Oddziela  żółtko  od  białka.  Próbuje wyjaśnić z  czego  składa się jajko (skorupka, białko, żółtko).

W dalszej części proponuję wykonanie kilku eksperymentów ,link poniżej: 

link do  eksperymentów z jajem:cz 3.

Po takich emocjach możecie się odprężyć ,wykonajcie proszę papierowe gniazdo dla ptaków i umieśćcie w nim ptasie jaja.

Propozycja pracy plastycznej - papierowe gniazdo

Do jej wykonania będziesz potrzebować:dwóch kartek A3,białej kartki A4, brązowych kartek, nożyczek, kleju, ołówka, brązowej farby, pędzla, kredek.

Wykonanie: Dwie kartki A3 łączymy w jedną. Rysujemy na niej koło i wycinamy je. Będzie to nasze gniazdo. Malujemy środek koła na brązowo. Zostawiamy wolny brzeg. Z brązowych kartek wycinamy paseczki. Będą one jako gałązki naszego gniazdka. Gdy już je wytniemy, przyklejamy dookoła, teraz wystarczy umieścić w środku pokolorowane i wycięte z papieru ptasie jaja. Może umieszczone poniżej zdjęcia będą inspiracją.

Kochani na zakończenie zachęcam do obejrzenia teatru lalek Wiosenna Przygoda Tymoteusza TEATR - TeatRyle   

link: Wiosenna Przygoda Tymoteusza

Inspiracje:

Film edukacyjny "Ptaki budują gniazda"

09.04.2021r

Zabawa ,,Spacer z panią Wiosną”. Przygotujcie: kolorowy wianek, kolorowe koła, skakanki, zdjęcia; niedźwiedzia, pszczoły, żaby, jeża, borsuka, motyla cytrynka. Zaproście do zabawy brata lub siostrę.

Rodzic z pomocą dziecka układa ze skakanek drogę. Po obu jej stronach układa kolorowe koła. Pod koła rodzic wkłada zdjęcia zwierząt tak, aby dziecko nie widziało (pod ostatnim kołem ukrywa zdjęcie motyla cytrynka). Wybiera za pomocą wyliczanki dziecko, które będzie Wiosną. Pozostałe dzieci siedzą przed drogą (ważne, aby miały ją przed sobą). Rodzic wskazuje miejsce, gdzie zaczyna się droga. Wiosna, przystrojona w wianek, rozpoczyna wędrówkę po świecie. Tam gdzie dostrzeże pierwsze koło, zatrzymuje się, mówi, po której stronie drogi leży koło, wyjmuje spod niego zdjęcie zwierzęcia, podaje jego nazwę, określa sposób spędzania przez nie zimy i podaje nazwę miejsca jego zimowego snu, np. To jest niedźwiedź. Wiosna obudziła niedźwiedzia, który spał w gawrze. Następnie Wiosna wybiera swojego następcę, który kontynuuje spacer tą samą drogą. Ważne jest, aby zdjęcie motylka cytrynka zostało odkryte na końcu. Rodzic uzupełnia wypowiedzi dzieci, podając ciekawostki na temat zwierząt, które obudziły się z zimowego snu.

Zabawa ruchowa ,,Motyl w ogrodzie”

Przygotujcie po dwie kolorowe chusty (po dwie takiego samego koloru) lub kolorowa bibułę dla każdego dziecka, krążki w kolorach chust, odtwarzacz CD, nagranie dowolnej muzyki tanecznej.

Rodzic rozdaje dzieciom po dwie chusty w takim samym kolorze (lub dwie bibuły). Rozkłada krążki w kolorach chust - to kwiaty. Dzieci fruwają po ogrodzie przy dźwiękach muzyki. Na przerwę w muzyce motyle przysiadają na kwiatku w kolorze swoich skrzydeł. Siedząc na kwiatkach, motyle wypowiadają następujące słowa; W ogrodzie lata mały motylek, który na kwiatach siada co chwilę.

Zaśpiewajcie jeszcze piosenkę o wiośnie: https://www.youtube.com/watch?v=7_dCu6bMVjA