Propozycje zadań i aktywności w okresie zawieszenia zajęć - 12.04 - 16.04
14.04.2021 r.
Ptasie koncerty - Na dobry początek dnia proponuję trochę gimnastyki link do ćwiczeń ćwiczenia
Tutaj znajdziecie karty pracy do pobrania – proponuję karty matematyczne lub te o tematyce wiosennej wybrane przez dziecko.
link do strony:karty pracy do pobrania
1.Leśny koncert– propozycja zabawy matematycznej .Przygotujcie wcześniej narysowane i wycięte sylwety ptaków – podpowiedź poniżej .WAŻNE: Dopasuj wielkość ptaków proporcjonalnie do wielkości narysowanego lub wydrukowanego drzewa.
2.Narysujcie drzewo z dużą ilością gałęzi ,możesz je wydrukować - drzewo, kolorowanka wróbla - wróbel
Wprowadzenie do tematu: Odtwórz umieszczone poniżej nagranie odgłosów wydawanych przez ptaki ,możecie pobawić się w odgadywanie,przyporządkowując wydawany dźwięk do wizerunku ptaka.
20 NAJBARDZIEJ Charakterystycznych Odgłosów Polskich Ptaków
link: odgłosy ptaków.
Teraz rozłóżcie rysunek drzewa oraz wycięte sylwety ptaków. Dziecko wybiera jedno ze zdjęć, podaje zapamiętaną nazwę ptaka np. sikorka(możecie podpisać ptaki drukowanymi literami ), następnie umieszcza sylwetę na dowolnej gałęzi drzewa. Podobnie postępuje z pozostałymi sylwetami ptaków, przyporządkowując im różne nazwy poznanych i zapamiętanych ptaków. Kiedy wszystkie sylwety zostaną już rozmieszczone na drzewie, zapytaj dziecko:
- Na której gałęzi znajduje się np. skowronek?
- Ile ptaków siedzi na drzewie?
- Ile ptaków siedzi na drugiej gałęzi?
- który z ptaków siedzi wyżej ,niżej ,obok np. wróbla itp.
Dziecko określa położenie sylwet ptaków umieszczanych na drzewie używając określeń :NAD,POD,OBOK;
- liczy i przelicza sylwety ptaków ,używa pojęć więcej, mniej, więcej o….,mniej o…np. 1.
Następnie prosisz dziecko o wykonanie poniższych poleceń:
- umieść na najwyższej, najniższej gałęzi ,na gałęzi z prawej, z lewej strony 1,2,3... ptaki.
Zadawaj pytania:
- z najwyższej gałęzi (po prawej stronie)odleciały lub przyleciały na nią 1, 2,...ptaki: ile ptaków jest na gałęzi?
Jeśli polecenia będą za trudne musisz je uprościć,wydając krótkie polecenia.Kulminacją zabawy będzie wykonanie pracy plastycznej z przygotowanych wcześniej pomocy.
W nagrodę zaproponuj zabawę ruchową przy muzyce - Kubeczek - Spoko Loko
link:kubeczek Spoko loko
Kochane dzieci,możecie też nauczyć rodziców nowej zabawy Ritmograma Ed Sheeran
link: zabawa rytmizująca
Pamiętaj: wszystkie zamieszczane treści ,linki do stron są propozycjami do wykorzystania podczas zabaw z dzieckiem. Mają dostarczać dziecku wiedzy i zaspakajać jego ciekawość. Powinny być dostosowane do jego potrzeb i oczekiwań . Możesz je realizować w ciągu całego dnia lub w wybranym przez dziecko momencie, chociaż najbardziej wskazane do nauki są godziny poranne. Życzę POWODZENIA i miłej zabawy.
13.04.2021 r.
Pamiętaj: wszystkie zamieszczane treści ,linki do stron, są propozycjami do wykorzystania podczas zabaw z dzieckiem. Mają dostarczać dziecku wiedzy i zaspakajać jego ciekawość. Powinny być dostosowane do jego potrzeb i oczekiwań . Możesz je realizować w ciągu całego dnia lub w wybranym przez dziecko momencie, chociaż najbardziej wskazane do są godziny poranne. Życzę POWODZENIA i miłej zabawy.
Na miły początek dnia Spoko Loko - Tańce Połamańce.
link: Spoko loko
Poproś dziecko, aby przyjrzało się zdjęciu bociana .Zaproponuj, żeby wypowiedziało takie słowa, jakie chciałoby mu powiedzieć na powitanie, np.
- Witaj, bocianie.;
- Cieszę się, że wróciłeś.
Tutaj znajdziecie film edukacyjny dla dzieci ożyciu bocianów, którego obejrzenie możecie zaproponować dziecku później.
1.Co słychać, panie Bocianie? – słuchanie opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby - Ptaki.
- Przeczytaj dziecku opowiadanie M. Strękowskiej- Zaremby Ptaki
Zadzwoniła babcia, ta, która mieszka pod miastem, na wsi, i powiedziała, że upiekła ulubione ciasteczka Ady. – Przyjedziecie do nas? – zapytała.– No pewnie! – zapewniła Ada i dotąd namawiała rodziców, aż się zgodzili na wspólny wyjazd. – Gdzie ciasteczka? – zapytała, gdy tylko zobaczyła babcię. Olek nie był smakoszem ciasteczek, za to lubił towarzystwo dziadka. Odnalazł go w sadzie obok domu. Dziadek obserwował niebo przez lornetkę. Olek zadarł głowę. W oddali zobaczył jakieś drobne punkciki.
– Bociany wracają. Co za widok!
– dziadek uśmiechnął się promiennie.
– Naprawdę?!
– Olek rzucił się biegiem do samochodu po swoją lornetkę. Po chwili był już z powrotem.
– Zdążyłem?! Jeszcze je widać?! – pytał zdyszany. Trzeba wam wiedzieć, że lornetki przybliżają i powiększają obraz, więc widok był niezwykły. Olek tak bardzo zagapił się w niebo, że nawet nie zauważył Ady, która przybiegła za nim z własną malutką lornetką. Patrzył na szybujące po niebie bociany. Widział ich rozłożone skrzydła, długie, wyciągnięte szyje, czerwone dzioby, a gdy poprawił ostrość, zobaczył nawet pojedyncze pióra w ogonach. Ptaki prawie nie poruszały skrzydłami, a jednak sunęły po niebie jak papierowe samoloty albo małe szybowce niesione wiatrem.
– Też chciałbym tak latać. Szkoda, że nie mam skrzydeł – westchnął. Dziadek się uśmiechnął.
– Ptaki mogą latać nie tylko dzięki skrzydłom. Ich waga też jest ważna. Są lżejsze niż my, bo mają lekkie dzioby i nieduże głowy. No i nie posiadają zębów, żeby mniej ważyć. Na niebie było tłoczno jak na autostradzie. Nie tylko bociany wracały do domu na wiosnę. Leciały szpaki, pliszki i zięby. Jedne zawzięcie trzepotały skrzydełkami, inne machały nimi tylko od czasu do czasu.
– Mógłbym na nie patrzeć bez końca. Żałuję, że tak późno poświęciłem się obserwowaniu przyrody. Wierzcie mi, że jest to wyjątkowa przyjemność – mówił dziadek.
– Nawet nie wiecie, co wyprawiają zwierzęta, gdy sądzą, że nikt ich nie widzi. Takich zabaw, psot i tańców nigdzie indziej nie zobaczycie. Olka najbardziej zainteresowały zwierzęce psoty.
– Pokażesz nam te psoty? – spytał.
– Oczywiście, wybierzemy się do lasu jutro z samego rana. Babcia pomoże nam przygotować kanapki i termos z ciepłą herbatą. Zabierzemy też mapę terenu i to, co najważniejsze dla obserwatorów przyrody... – dziadek spojrzał pytająco na wnuki.
– Ciasteczka! – wykrzyknęła Ada. Olek popatrzył na siostrę z politowaniem.
– Lornetki ,poprawił ją. Ich głosy wywabiły z domu tatę. Spojrzał w niebo na szybujące ptaki i westchnął, podobnie jak wcześniej Olek:-Chciałbym latać jak ptaki.
– Lepiej nie. Musiałbyś wyrwać wszystkie zęby, a i tak byłbyś za ciężki – mądrze zauważył Olek.
– Głowę też masz za dużą
– dodała Ada.
– Nie mówiąc o braku skrzydeł – dorzucił rozbawiony dziadek.
Porozmawiajcie na temat opowiadania. Niech dziecko streści krótko treść wysłuchanego tekstu.
Zadaj dziecku pytania:
- Co robią ptaki wiosną?
- Kto to jest ornitolog?
- Dlaczego ptaki umieją latać, a ludzie nie potrafią?
Uzupełnij wypowiedzi dziecka o następujące wiadomości. Natura cały organizm ptaka wyposażyła w cechy, które umożliwiają mu latanie, np. kości ptaka są zupełnie inne niż kości innych zwierząt. Są dużo lżejsze, gdyż znajduje się między nimi wiele pustych przestrzeni. Ptaki nie mają zębów, co także zmniejsza ich ciężar ciała. Pokryte są piórami, które spełniają wiele funkcji. Ptak ma skrzydła, które wykorzystuje do radzenia sobie z oporem powietrza. Pokaż dziecku jakie rodzaje piór posiada ptak i wytłumacz jaką pełnią rolę.
Tutaj znajdziesz informacje o rodzaju i funkcji poszczególnych piór, które będziesz mógł w przystępny sposób przekazać dziecku: link: ptasie pióra
2.Piosenka do słuchania i do nauki „Jaskółka, czyli ogłaszają ptaki wiosnę”
muz. Marek Sart, sł. Lidia Gierwiałło, wykonanie: Jolanta Fraszyńska i Zespół Fart
Zachęcam też kochane dzieci do obejrzenia filmu edukacyjnego dla dzieci - PTAKI, znajdzie tu wiele ważnych informacji dotyczycących tych zwierząt:
link:film edukacyjny
I jeszcze karty pracy do pobrania - Bocian:karty pracy do pobrania
12.04.2021 r.
Witam serdecznie .Poniżej umieszczam propozycje zabaw uwzględniających tygodniową tematykę- Wiosenne powroty.
Pamiętajcie wszystkie zamieszczane treści są propozycjami zabaw z dzieckiem ,powinny być dostosowane do jego potrzeb, oczekiwań i możliwości .Powodzenia
Na miły początek dnia odrobina gimnastyki:
W tym tygodniu dzieci mogą uzupełniać karty pracy od str. 40 do 59
Kochani od lat wielu zdaje sobie pytanie, co było pierwsze jajko czy kura? Ja jednak dzisiaj chcę skupić się na samym jaju .Na początek proponuję porozmawiać z dzieckiem, wprowadzeniem do rozmowy niech będą obrazki przedstawiające zwierzęta, które wykluły się z jajka, np. kura, wąż, żółw, pingwin, jaszczurka:
Zapytaj: Co łączy zwierzęta przedstawione na obrazkach? Jeśli dziecko nie potrafi odpowiedzieć na pytanie, poinformuj je, że wszystkie te zwierzęta wykluły się z jajka.
Teraz przygotuj plastikowy pojemnik, ligninę, surowe jajko, ugotowane jajko, dwie szklanki, talerzyk. Poproś dziecko o wykonanie następujących czynności:
- porównanie jajek: surowego i ugotowanego.
- opisanie budowy jajka.
- ułóż w pojemniku wyłożonym np. ligniną surowe jajko i ugotowane jajko,niech dziecko dotyka kolejno jajek, potrząsa nimi, starając się porównać dźwięki, jakie wydają a następnie niech wskaże różnice. Teraz wprowadźcie oba jajka w ruch - dziecko obserwuje jajka i wskazuje to, które kręciło się szybciej. Zastanawia się nad przyczyną.
Wyjaśnienie zjawiska:jajko surowe obraca się tylko przez chwilę, a potem się zatrzymuje. Dzieje się tak dlatego, że ma płynny środek, który porusza się wewnątrz skorupki w różne strony. Uniemożliwia to szybkie poruszanie się jajka. Następnie dziecko rozbija surowe jajko. Oddziela żółtko od białka. Próbuje wyjaśnić z czego składa się jajko (skorupka, białko, żółtko).
W dalszej części proponuję wykonanie kilku eksperymentów ,link poniżej:
link do eksperymentów z jajem:cz 3.
Po takich emocjach możecie się odprężyć ,wykonajcie proszę papierowe gniazdo dla ptaków i umieśćcie w nim ptasie jaja.
Propozycja pracy plastycznej - papierowe gniazdo
Do jej wykonania będziesz potrzebować:dwóch kartek A3,białej kartki A4, brązowych kartek, nożyczek, kleju, ołówka, brązowej farby, pędzla, kredek.
Wykonanie: Dwie kartki A3 łączymy w jedną. Rysujemy na niej koło i wycinamy je. Będzie to nasze gniazdo. Malujemy środek koła na brązowo. Zostawiamy wolny brzeg. Z brązowych kartek wycinamy paseczki. Będą one jako gałązki naszego gniazdka. Gdy już je wytniemy, przyklejamy dookoła, teraz wystarczy umieścić w środku pokolorowane i wycięte z papieru ptasie jaja. Może umieszczone poniżej zdjęcia będą inspiracją.
Kochani na zakończenie zachęcam do obejrzenia teatru lalek Wiosenna Przygoda Tymoteusza TEATR - TeatRyle
link: Wiosenna Przygoda Tymoteusza
Inspiracje:
Film edukacyjny "Ptaki budują gniazda"
09.04.2021r
Zabawa ,,Spacer z panią Wiosną”. Przygotujcie: kolorowy wianek, kolorowe koła, skakanki, zdjęcia; niedźwiedzia, pszczoły, żaby, jeża, borsuka, motyla cytrynka. Zaproście do zabawy brata lub siostrę.
Rodzic z pomocą dziecka układa ze skakanek drogę. Po obu jej stronach układa kolorowe koła. Pod koła rodzic wkłada zdjęcia zwierząt tak, aby dziecko nie widziało (pod ostatnim kołem ukrywa zdjęcie motyla cytrynka). Wybiera za pomocą wyliczanki dziecko, które będzie Wiosną. Pozostałe dzieci siedzą przed drogą (ważne, aby miały ją przed sobą). Rodzic wskazuje miejsce, gdzie zaczyna się droga. Wiosna, przystrojona w wianek, rozpoczyna wędrówkę po świecie. Tam gdzie dostrzeże pierwsze koło, zatrzymuje się, mówi, po której stronie drogi leży koło, wyjmuje spod niego zdjęcie zwierzęcia, podaje jego nazwę, określa sposób spędzania przez nie zimy i podaje nazwę miejsca jego zimowego snu, np. To jest niedźwiedź. Wiosna obudziła niedźwiedzia, który spał w gawrze. Następnie Wiosna wybiera swojego następcę, który kontynuuje spacer tą samą drogą. Ważne jest, aby zdjęcie motylka cytrynka zostało odkryte na końcu. Rodzic uzupełnia wypowiedzi dzieci, podając ciekawostki na temat zwierząt, które obudziły się z zimowego snu.
Zabawa ruchowa ,,Motyl w ogrodzie”
Przygotujcie po dwie kolorowe chusty (po dwie takiego samego koloru) lub kolorowa bibułę dla każdego dziecka, krążki w kolorach chust, odtwarzacz CD, nagranie dowolnej muzyki tanecznej.
Rodzic rozdaje dzieciom po dwie chusty w takim samym kolorze (lub dwie bibuły). Rozkłada krążki w kolorach chust - to kwiaty. Dzieci fruwają po ogrodzie przy dźwiękach muzyki. Na przerwę w muzyce motyle przysiadają na kwiatku w kolorze swoich skrzydeł. Siedząc na kwiatkach, motyle wypowiadają następujące słowa; W ogrodzie lata mały motylek, który na kwiatach siada co chwilę.
Zaśpiewajcie jeszcze piosenkę o wiośnie: https://www.youtube.com/watch?v=7_dCu6bMVjA