Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Propozycje zadań i aktywności w okresie zawieszenia zajęć - 07.12 - 10.12.

07.12. Temat dnia: „Świąteczne tradycje”

Na początek  dzisiejszego dnia proponujemy wam zabawy  z zestawu zabaw ruchowych nr 15.

  • „Wirująca gwiazdka” – zabawa orientacyjno - porządkowa.

Pokazujemy dziecku kartoniki z narysowanymi kropkami (4I - od1 do 4), (5l - od 1do7). Wspólnie liczymy kropki. Na hasło „Start” dziecko porusza się swobodnie w różnych kierunkach. Na hasło „Stop” podnosimy kartonik  –  dziecko obraca się dookoła siebie(wiruje) zgodnie z liczbą kropek na kartoniku i wykonuje przysiad.

  • „Ubieramy choinkę” – ćwiczenie mięśni ramion i brzucha.

Dziecko wykonuje  skłon, naśladuje wyciąganie bombek z pudełka, wspina się na palce, naśladując zawieszanie bombek na gałązkach choinki.

  • „Zamiatamy potłuczone bombki” – ćwiczenie tułowia.

Dziecko maszeruje do przodu , wykonuje skręty tułowia i ruchy ramion, naśladując zamiatanie.

  • „Ozdoba choinkowa” – ćwiczenie równowagi.

Dziecko naśladuje ozdobę choinkową poruszaną wiatrem. Stoi na jednej nodze, drugą opiera z przodu na kolanie, ręce ma złączone nad głową. Powoli obraca się wokół własnej osi i wolno opuszcza ręce.

  • „Choinka” – zabawa uspokajająca.

Dziecko maszerując swobodnie powtarza słowa: Choinka zielona, pięknie przystrojona. Ona cieszy nas – zatrzymuje się i wykonuje podskok.

Zapraszamy teraz do rozwiązania zagadek węchowych – „Świąteczne zapachy”.

Potrzebne są: małe plastikowe pojemniki, wata, olejki, np.: waniliowy, pomarańczowy, cytrynowy, cynamon.

  • Powąchajcie watkę w każdym pojemniku, rozpoznajcie zapachy i podzielcie się swoimi wrażeniami z rodzicem. Czy jadłyście coś, co tak pachniało? W okresie przedświątecznym ,  przygotowuje się wiele świątecznych potraw i piecze się różne ciasta. Zamknijcie oczy

 i jeszcze raz powąchajcie watki, podajcie nazwę zapachów.

Po zagadkach  wysłuchajmy opowiadania pt. „Wieczerza wigilijna”.

Poznamy tradycje świąteczne związane z Bożym Narodzeniem.

Słuchanie opowiadania E. Stadtmüller  pt. „Wigilijny gość”.

Mmmm... ależ zapachniało świętami – uśmiechnął się radośnie tato, przekraczając próg domu.– Pieczemy z babcią pierniczki – zaczęła podskakiwać Ada. – Zobacz, mam nowe foremki: aniołka, rybkę i serduszko. Pierwsza blaszka już jest gotowa.– Super! – zawołał tato, podkradając choinkę ozdobioną kolorowym lukrem.– Nie wolno podjadać! – pogroziła mu palcem córeczka.– To taka... świąteczna tradycja – stanął w obronie taty Olek, który sam zdążył już spróbować, czy pierniczkowe księżyce są równie smaczne jak pierniczkowe gwiazdki.– No... nie wiem – zmarszczyła brwi Ada. – Przez cały dzień rozmawialiśmy w przedszkolu o świątecznych tradycjach i nikt nie mówił o podjadaniu.– A o czym? – zainteresowała się babcia.– O ubieraniu choinki, o sianku, które trzeba włożyć pod obrus, o łamaniu się opłatkiem – zaczęła wyliczać Ada – i jeszcze... o kolędowaniu, i o pustym nakryciu dla niespodziewanego gościa – dokończyła zadowolona.– Babciu, a czy to nakrycie kiedyś się komuś przydało? – zainteresował się Olek. Babcia się zamyśliła.– W domu moich dziadków zdarzały się takie sytuacje, ale to były zupełnie inne czasy.– A ja to bym chciała, żeby w Wigilię przyszedł do nas taki... niespodziewany gość – rozmarzyła się Ada. Następnego  dnia,  gdy  mama,  Ada  i  Olek  wracali  ze  sklepu,  spotkali  ciocię  Alę. Właściwie  należałoby  powiedzieć  ciocio-babcię,  bo  była  to  najmłodsza  siostra  babci,  ale  wyglądała  tak  młodo, że to określenie zupełnie by do niej nie pasowało. – Życzymy ci wesołych świąt! – ucałowała ciocię mama.– Za wesołe to one nie będą – westchnęła ciocia. – Adaś ma dyżur w Wigilię i będę siedzieć w domu sama.– Caływieczór? – zdziwiły się dzieci.– Niestety, czasem ludzie muszą zostać na święta potrzebują opieki lekarza... – usłyszały. Adzie zrobiło się żal – i tych chorych, i cioci... – To może... przyjdź do nas – zaproponowała nieoczekiwanie.– To bardzo dobry pomysł! – podchwyciła mama. Zaskoczona ciocia zawahała się.– No, nie wiem... – zaczęła ostrożnie. – Nie chciałabym sprawić wam kłopotu...– Jakiego kłopotu? – zdziwił się Olek.– Upiekłyśmy z babcią pyszne pierniczki – zaczęła kusić Ada.– Skoro będą pierniczki, to chyba... dam się namówić – skapitulowała ciocia.

75– Nie będzie w tym roku pustego nakrycia! – oznajmiła tryumfalnie Ada, gdy tylko tata wrócił do domu.– Przyjdzie do nas ciocia Ala – wyjaśnił Olek.–  Świetnie!  –  ucieszył  się  tato.  –  Będzie  nas  więcej,  ale  i  tak  postawimy  jeden  dodatkowy  talerz dla niespodziewanego gościa.– Myślisz, że przyjdzie ktoś jeszcze? – zdziwił się Olek.–  Nie  wiem  –  uśmiechnął  się  tato.  –  Ważne,  że  będziemy  gotowi  na  to,  aby  zaprosić  go  do  stołu.

Porozmawiajmy na temat wysłuchanego opowiadania.

Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

  • Jakie tradycje świąteczne istnieją w waszych domach?

Którą z tych tradycji lubicie najbardziej?

Po co zostawia się puste miejsce przy wigilijnym stole?

Czy znacie jakąś samotną osobę, którą można by zaprosić na wigilijną kolację?

Jakie słowa kojarzą wam się ze świętami?

Rozwijamy słownictwo.

Potrzebne są: pocztówki świąteczne

  • Popatrzcie na pocztówki świąteczne i wypowiedzcie słowa, które kojarzą wam się ze świętami Bożego Narodzenia, np.: choinka, bombki, prezenty, Mikołaj i inne.

 Na zakończenie zachęcamy do wykonania zadania w karcie pracy - Karty pracy MAC „Nowe przygody Olka i Ady” – 4l, cz. 1, s.51; 5l, cz. 2, s.44. link do kart pracy

-- -- (4l) pokoloruj rysunek choinki, ozdabiaj ją wg własnego pomysłu,

-- --  nazwij kolor każdej linii, zgodnie z przedstawionym rytmem,

-- -- rysuj linie kredkami w odpowiednich kolorach,

-- -- (5l) rysuj choinkę po śladach i ją ozdób,

-- -- powtarzaj tekst,

-- -- rysuj choinki po śladach, nie odrywając kredki od kartki.

 

08.12. Temat dnia: „Świąteczne ozdoby”

Na początek  dzisiejszego dnia proponujemy wam zabawy z zestawu zabaw ruchowych nr 15.

/Opis zabaw w dniu 07.12.2020/

Czas na zagadki dotykowe – „Co Mikołaj ma w worku?”

Rozwijamy wrażliwość zmysłową.

Potrzebne są: różne zabawki, worek

  • Powiedzcie, dlaczego wszystkie dzieci czekają na wizytę Mikołaja ? W czym Mikołaj nosi prezenty?

Spróbujcie rozpoznać za pomocą dotyku znajdujące się w worku przedmioty.

Rytmizowanie tekstu rymowanki

  • Powiedzcie tekst rymowanki w różnym tempie (szybko lub wolno) i z różną dynamiką (głośno lub cicho). Śpiewajcie ją na wymyślone przez siebie melodie.

Białe święta się zbliżają,

Wszyscy ludzie już czekają.

Pierwsza gwiazdka, gdy zaświeci,

Na wigilię pójdą dzieci.

Zapraszamy was do zabawy pt. „Ozdabiamy choinkę”.

W tej zabawie utrwalimy pojęcia: wysoko, nisko.

Potrzebne są: zielona kartka, szablon choinki (sylweta choinki wycięta z papieru o wysokości ¾ kartki), nożyczki, ołówek, małe, papierowe  koła – bombki  ( 4l-po 4 żółte, czerwone , niebieskie) oraz małe, papierowe prostokąty - prezenty ( 4l - 4), (5l – 7), sylweta gwiazdy

  • Odrysujcie na zielonej kartce, za pomocą szablonu sylwetę choinki i wytnijcie ją.

Będziecie za chwilę ją ozdabiać . Policzcie, ile jest bombek ? Ile prezentów?  Ile gwiazdek? Wynik pokażcie na palcach.

Wysoko na choince umieśćcie sylwetę gwiazdy.

Ułóżcie na choince tyle bombek, ile usłyszycie klaśnięć , np. żółtych bombek, itp.

(Kiedy na choince znajdą się wszystkie bombki w  kolorach: żółtym, niebieskim i czerwonym, wykonujemy następne zadanie).

Umieśćcie nisko, pod choinką prezenty.

Porównajcie liczbę bombek  w każdym kolorze.

Możecie przykleić choinkę i ozdoby na dużym kartonie.

Pora na ćwiczenia ruchowe.

Rozwijamy sprawność ruchową.

Potrzebne są: szarfa (zawiązany szalik, linka)

  • Zabawa orientacyjno – porządkowa „Dzieci na spacer! Dzieci do domu!”. Na hasło: Dzieci na spacer ! – dziecko porusza  się  swobodnie w dowolnym  Na hasło: Dzieci do domu! – wraca szybko do wcześniej ustalonego miejsca oznaczonego szarfą i przykuca w nim.
  • Zabawa ruchowa z elementem równowagi – „Windą po prezenty” .Dziecko trzyma szarfę oburącz przed sobą. Podnosi lekko nogę i opiera stopę o środek szarfy. Stopniowo wolno podciąga szarfę ze stopą w górę i opuszcza w dół – windą wjeżdża na kolejne piętra w centrum handlowym, szukając prezentów dla bliskich.
  • Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – „Przejdź przez szarfę”.Dziecko stoi z wyprostowanymi plecami. Układa przed sobą szarfę. Na sygnał  podnosi szarfę i jak najszybciej przechodzi przez jej środek. Zaczyna od góry (głowa, tułów, nogi). Na zakończenie ćwiczenia stoi prosto, trzymając szarfę oburącz nad głową
  • Ćwiczenia tułowia – „Zajrzyj za choinkę”.Dziecko siedzi w siadzie klęcznym. Szarfę trzyma oburącz nad głową. Na sygnał  wykonuje skłony boczne w jedną i w drugą stronę – zagląda za choinkę. Nie podnosi się z pięt. Po wykonaniu kilku skłonów kładzie szarfę na kolanach i siada prosto. Głęboko oddycha.
  • Ćwiczenia stopy.Dziecko wykonuje siad podparty. Szarfę umieszcza przed stopami. Na sygnał chwyta ją palcami jednej stopy, unosi i lekko nią potrząsa. Następnie to samo wykonuje drugą stopą.
  • Ćwiczenie uspokajające.Dziecko trzyma szarfę w ręku. Maszeruje i liczy do  czterech. Na jeden -  jednocześnie  podnosi rękę  z szarfą do góry. 

 Na zakończenie proponujemy wam wykonanie zadania w karcie pracy - Karty pracy MAC „Nowe przygody Olka i Ady” – 4l, cz. 1, s. 52;  5l, cz.2, s. 45. link do karty pracy 

-- -- (4l) policz bombki, prezenty i gwiazdy,

-- --  rysuj w tabeli tyle kropek, ile jest wskazanych elementów,

-- -- powiedz, czego jest najwięcej i najmniej,

-- -- dokończ rysować choinki,

-- -- dotykaj kolejnych rysunków choinek i mów głośno: wysoka, niska…

-- -- (5l) rysuj bombki po śladach,

-- -- pokoloruj bombki,

-- -- pokoloruj rysunki choinek według wzoru.

 

09.12. Temat dnia: „W krainie Mikołaja”

Na początek  dzisiejszego dnia proponujemy wam zabawy  z zestawu zabaw ruchowych nr 15.

/Opis zabaw w dniu 07.12.2020/

Czas na ćwiczenia słuchowe – „Gdzie jest dzwoneczek?”.

Rozwijamy wrażliwość zmysłową.

Potrzebne są: dzwoneczek lub przedmiot wydający dźwięk

  • Odwróćcie się tyłem do rodzica. Posłuchajcie i spróbujcie odgadnąć ,co to za dźwięk. Teraz odwróćcie się przodem, zobaczcie i jeszcze raz wsłuchajcie się w dźwięk dzwoneczka.

Zabawa z elementami ćwiczeń oddechowych „Śniegowe gwiazdki”.

Potrzebne są: gwiazdki śniegowe (dowolna ilość) wycięte z papieru, słomka

  • Odpowiedzcie na pytanie: Jaką pogodę lubi Mikołaj? Dlaczego?

Usiądźcie przy stole. Za pomocą słomki przenieście gwiazdki z  jednej strony na drugą.

Trzymajcie słomkę w ustach, przyłóżcie ją do gwiazdki, weźcie głęboki wdech – gwiazdka przylgnie do słomki.

Wstrzymajcie oddech i przenieście gwiazdkę na drugą stronę stołu. Wykonajcie wydech – ułóżcie gwiazdkę na stole.

Zapraszamy was do wysłuchania wiersza  pt. „Już święta”.

Zdobywamy wiedzę nt. zwyczajów świątecznych.

I.Bielutki śnieg pokrył świat,  

wiatr zimny kolędy gra.

Już święta,  święta,   

choinka  lampkami  lśni

Święta,  święta,

wokół choinki  my.

II.Złocistych świec ciepły blask,

wigilię już zacząć czas.

Już święta,  święta,   

choinka  lampkami  lśni

Święta,  święta,

wokół choinki  my.

III. Na stole świąteczny karp

 i tyle niezwykłych dań.

Już święta,  święta,   

choinka  lampkami  lśni

Święta,  święta,

wokół choinki  my.

IV.Prezentów ogromny stos

- i życzeń świątecznych moc.

Już święta,  święta,   

choinka  lampkami  lśni

Święta,  święta,

wokół choinki  my.

 V.Patrz, gwiazdka na niebie,

 hen, życzenia nam wszystkim śle.

Już święta, święta,

Choinka lampkami lśni,

Święta, święta,

Wokół choinki my.

Po wysłuchaniu wiersza, odpowiedzcie na pytania:

  • Jakie święta nadchodzą?

Jaka pora roku związana jest ze świętami Bożego Narodzenia?

Jakie poznaliście zwyczaje świąteczne?

Jak wygląda świąteczna choinka?

Wypowiedzcie tekst rymowanki o choince.

/ rytm wyklaskuje rodzic /

Choineczko, choineczko,

Wczoraj rosłaś w lesie.

Dzisiaj dzieciom, dzisiaj dzieciom,

Dzisiaj radość niesiesz.

 Na zakończenie proponujemy wam wykonanie zadania w karcie pracy - Karty pracy MAC „Nowe przygody Olka i Ady” – 4l, cz. 1, s. -; 5l, cz.2, s. 46.

-- -- (4l) dzieci w tym dniu nie wykonują zadania w karcie pracy,

-- -- (5l) obejrzyj rysunki i powiedz, w jakiej kolejności ubieramy choinkę,

-- -- rysuj coraz większą choinkę i bombkę,

-- -- koloruj bombki według kształtów.

 

10.12. Temat dnia: „Czas na prezenty”

Na początek  dzisiejszego dnia proponujemy wam zabawy  z zestawu zabaw ruchowych nr 15.

/Opis zabaw w dniu 07.12.2020/

Dzielimy nazwy zabawek na sylaby - „Prezenty”.

Rozwijamy wrażliwość fonemową.

Potrzebne są: dowolne zabawki, np. miś, lalka, samochód, piłka

  • Popatrzcie na zgromadzone zabawki, podajcie ich nazwy. Podzielcie nazwy tych zabawek na sylaby. Policzcie sylaby .

4i5l – Co słyszycie na początku słowa „lala”? Spróbujcie  wymienić głoski w słowie „lala”

Policzcie głoski w tym słowie.

Tworzymy mapę skojarzeń do wyrazu „Święta.. ”

Utrwalamy wiadomości na temat zbliżających się świąt.

Potrzebne są: arkusz papieru z napisem „ Święta Bożego Narodzenia”

  • Co kojarzy wam się z Bożym Narodzeniem ? Dokończcie zdanie: Święta Bożego Narodzenia to….

/ Rodzicu, dorysuj  flamastrem kolorowe strzałki łączące hasło z wypowiedzią dziecka, przeczytaj  je wszystkie ponownie /.

Wypowiadamy się na temat „Co możemy dać w prezencie?

Rozwijamy empatię.

Potrzebne są: gazety reklamowe, kartki w różnych kolorach  z napisem, np.: mama, tata, brat, siostra, babcia, dziadek  itp., klej, nożyczki

  • Wytnijcie z gazetek reklamowych zdjęcia różnych przedmiotów .

Zastanówcie się, dla kogo byłby to odpowiedni prezent i czy sprawiłby radość tej osobie.

Uzasadnijcie swoje zdanie.

Przyklejcie obrazek na odpowiedniej kartce.

Pora na ćwiczenia ruchowe:

Rozwijamy sprawność ruchową.

Potrzebne są: szarfa (zawiązany szalik)

  • Zabawa orientacyjno – porządkowa „Dzieci na spacer! Dzieci do domu!”. Na hasło: Dzieci na spacer ! – dziecko porusza  się  swobodnie w dowolnym  kierunku. Na hasło: Dzieci do domu! – wraca szybko do wcześniej ustalonego miejsca oznaczonego szarfą i przykuca w nim.
  • Zabawa ruchowa z elementem równowagi – „Windą po prezenty” .Dziecko trzyma szarfę oburącz przed sobą. Podnosi lekko nogę i opiera stopę o środek szarfy, stopniowo wolno podciąga szarfę ze stopą w górę i opuszcza w dół – windą wjeżdża na kolejne piętra w centrum handlowym, szukając prezentów dla bliskich.
  • Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – „Przejdź przez szarfę”. Dziecko stoi z wyprostowanymi plecami. Układa przed sobą szarfę. Na sygnał  podnosi szarfę i jak najszybciej przechodzi przez jej środek. Zaczyna od góry (głowa, tułów, nogi). Na zakończenie ćwiczenia stoi prosto, trzymając szarfę oburącz nad głową.
  • Ćwiczenia tułowia – „Zajrzyj za choinkę”. Dziecko siedzi w siadzie klęcznym. Szarfę trzyma oburącz nad głową. Na sygnał  wykonuje skłony boczne w jedną i w drugą stronę – zagląda za choinkę. Nie podnosi się z pięt. Po wykonaniu kilku skłonów kładzie szarfę na kolanach i siada prosto. Głęboko oddycha.
  • Ćwiczenia stopy. Dziecko wykonuje siad podparty. Szarfę umieszcza przed stopami. Na sygnał chwyta ją palcami jednej stopy, unosi i lekko nią potrząsa. Następnie to samo wykonuje drugą stopą.
  • Ćwiczenie uspokajające. Dziecko trzyma szarfę w ręku. Maszeruje i liczy do  czterech.Na jeden - jednocześnie  podnosi rękę  z szarfą do góry. 

Na zakończenie proponujemy wykonanie zadania w karcie pracy - Karty pracy MAC „Nowe przygody Olka i Ady” – 4l, cz. 1, s. 53; 5l, cz.2, s. 47-49. Link do karty pracy w dniu 08.12.2020.

-- -- (4l) rysuj prezent po śladzie,

-- --  ozdób prezent według własnego pomysłu,

-- --  otocz pętlami zdjęcia rzeczy, które chciałbyś dostać pod choinkę,

-- -- (5l)narysuj w ramce, co chciałbyś dać w prezencie rodzicom,

-- -- rysuj szlaczki po śladach,

-- -- zmień figury według wzoru.