Propozycje zadań i aktywności w okresie zawieszenia zajęć - 07.04 - 09.04.
07.04. Temat dnia: „Witamy ptaki”
Na początek dzisiejszego dnia proponujemy zabawę z zestawu zabaw ruchowych nr 30.
Zabawa bieżna „Kukułka”.
Potrzebne są: obręcz( gniazdo), papierowe jajko
Naśladujcie kukułkę. Biegajcie swobodnie na palcach, naśladujcie jej głos – mówcie: ku-ku.
Na sygnał rodzica, jak najszybciej włóżcie jajko do obręczy( gniazdka).
Zapraszamy do zabawy ćwiczącej pamięć wzrokową – „Którego ptaka brakuje?”
Potrzebne są: zdjęcia kilku wybranych ptaków, np.: bociana, kukułki, jaskółki, skowronka
- Popatrzcie uważnie na zdjęcia i podajcie nazwy ptaków.
- Zamknijcie oczy. / Rodzic w tym czasie zabiera jedno zdjęcie/.
- Odgadnijcie, który ptak odfrunął?
- Posłuchajcie ciekawostki o kukułce. Kukułka nie buduje gniazda. Swoje jajka podrzuca do gniazd innych ptaków.
- Posłuchajcie też ciekawostki o bocianie. Bociany są gatunkiem chronionym w Polsce. Po powrocie z ciepłych krajów zajmują się przebudową starego gniazda lub budują nowe. Po złożeniu jaj, zazwyczaj do 4, samica, na zmianę z samcem, wysiaduje jaja.
Proponujemy zabawę konstrukcyjną – „Budki lęgowe dla ptaków”
Potrzebne są: klocki
- Zapraszamy was do zbudowania budki lęgowej dla ptaka, która będzie dla niego schronieniem.
- Zbudujcie ją z klocków według własnych pomysłów.
- Podajcie nazwę ptaka, dla którego zbudowaliście budkę.
Czas na zabawę ćwiczącą narządy artykulacyjne pt. „Głosy ptaków”
- Odpowiadajcie na pytania, naśladując odgłosy wydawane przez ptaki: bociana.
- Witam, panie bocianie (Odpowiedzcie: kle, kle, kle).
- Czy zbudował pan już gniazdo? (Kle, kle, kle).
- Czy zjadł już pan śniadanie? (Kle. Kle, kle).
Dzielimy nazwy ptaków na sylaby
Kukułka: ku-kuł -ka,
Skowronek: sko –wro – nek,
Bocian: bo – cian,
Wilga: wil– ga.
Pora na ćwiczenia ruchowe – zestaw ćwiczeń ruchowych nr 15.
Potrzebne są: obręcz, skakanka, piórko
- Ćwiczenie na rozgrzewkę – Słuchamy kukułki.
Dziecko nasłuchuje, ile razy rodzic zakuka. Następnie tyle samo razy wykonuje ustalone przez
rodzica ćwiczenia, np.: przysiad z wyprostowanymi rękami, podskok obunóż.
- • Zabawa orientacyjno-porządkowa – Ptaki wracają.
Dziecko biega swobodnie. Podczas przerwy zatrzymuje się, wyciąga ręce do góry i delikatnie nimi macha.
- • Ćwiczenie z elementem skłonu – Ptaki budują gniazda.
Dziecko jest ptakiem. Otrzymuje obręcz ( gniazdko) i kładzie obręcz przed sobą. Stoi przed nim w rozkroku i buduje gniazdo, wykonuje skłon: raz do jednej nogi, raz do drugiej – naśladując wkładanie patyczków do obręczy.
- • Ćwiczenie równoważne – Pisklęta rosną.
Dziecko maszeruje swobodnie. Na zawołanie: Pisklęta rosną! – zatrzymuje się i wykonuje przysiad.
Powoli prostuje się i wspina się na palce. Powtarzamy zabawę kilka razy.
- • Ćwiczenie z elementem skoku – Do gniazda.
Rodzic układa na podłodze ze skakanki koło – gniazdo. Dziecko swobodnie biega
w jednym kierunku. Na zawołanie: Do gniazda! – staje przed skakanką i wykonuje
skok obunóż – wskakuje do koła.
- • Ćwiczenie uspokajające – Relaks z piórkiem.
Dziecko leży na plecach, kładzie piórko na klatce piersiowej – wykonuje wdech nosem, wydech ustami.
Na zakończenie proponujemy wykonanie zadania w karcie pracy - Karty pracy MAC „Nowe przygody Olka i Ady” – 4l, cz. 2, s. 25. link do karty pracy
-- -- obejrzyj obrazki,
-- -- opowiedz historyjkę o rodzinie bocianów,
-- -- policz bociany,
-- -- możesz pokolorować każdemu bocianowi nogi i dziób na czerwono.
08.04. Temat dnia: „O czym mówią ptaki ?”
Na początek dzisiejszego dnia proponujemy zabawę z zestawu zabaw ruchowych nr 30.
Zabawa ruchowa „Bociany na łące”
- Naśladujcie bociana. Poruszajcie się unosząc nogi wysoko do góry, w różnych kierunkach – bocian chodzi po wysokiej trawie. Kiedy rodzic podniesie ręce do góry – zatrzymujecie się i stajecie na jednej nodze. Wyciągacie ręce przed siebie i klaszczecie w nie. Naśladujecie odgłosy wydawane przez bociana, mówicie: kle, kle, kle. Kiedy rodzic opuści ręce, bocian spaceruje dalej.
Czas na zabawę paluszkową z wykorzystaniem rymowanki – „Ćwir, ćwir”
- Wykonujcie ruchy palców dłoni w czasie słuchania wierszyka:
- zbliżcie palce obu dłoni tworząc dziobki i jednocześnie zbliżajcie do siebie obie dłonie,
- następnie zahaczcie kciuk lewej dłoni o kciuk prawej dłoni, rozprostujcie palce, unieście dłonie w górę i poruszajcie palcami.
- zabawę powtórzcie kilka razy.
Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir
Ptaszki śpiewają.
Fyr-fyr, fyr-fyr
Ptaszki fruwają.
Dzielimy nazwy ptaków na sylaby
Czajka: czaj – ka,
Wróbelek: wró – be – lek,
Słowik: sło – wik.
Zapraszamy do wysłuchania opowiadania B. Szelągowskiej pt. „Ptasia narada”
Poznamy pierwsze ptaki przylatujące do Polski na wiosnę.
Czytając utwór, prezentujemy ilustracje ptaków: skowronek, bocian, jaskółka, czajka, kukułka
- Słuchajcie z uwagą.
W dalekiej Afryce spotkała się na naradzie trójka przyjaciół. Pierwszy odezwał się skowronek.
– Kochani! Pewnie już niedługo zacznie się w Polsce wiosna. A kto ma ją witać swoim śpiewem,
jeśli nie ja? Mówię wam, czas wracać. Nie ma na co czekać. Szkoda każdego dnia!
– A ty jak zwykle – odezwał się bocian. – Tylko praca ci w głowie… Może masz rację, przyjacielu,
ale gdy sobie pomyślę, ile tam będę miał roboty… Najpierw gniazdo muszę wyremontować,
potem wysiadywać jajka, a jeszcze później wykarmić pisklęta, nauczyć je latać… Poczekajmy
parę dni. Odpocznijmy. Nabierzmy sił… Rozejrzyj się i zobacz, jak tu przyjemnie. Co
prawda trochę gorąco, ale pośpiech naprawdę nie jest wskazany.
– Masz rację, bocianie! – przytaknęła jaskółka. – Ciężka praca nas czeka. Nie jest łatwo wychować
dzieci. Co innego taka kukułka – podrzuca innym jajka. Po prostu wstyd, jak można
tak postępować… Leń z niej, tyle powiem! Ja na przykład zamierzam wychować swoje dzieci
najlepiej jak potrafię, żeby stanowiły wzór do naśladowania!
Nagle przyfrunęła pani czajka, niosąc coś w dziobie.
– Witajcie, przyjaciele. Ale się zmęczyłam. Zobaczcie, co znalazłam w swoim ogródku! List
od wróbelka z Polski! Bocianie, może ty przeczytaj go na głos, bo ja już nie mam siły. Tak się
śpieszyłam do was!
Bocian wyprostował się na swoich długich czerwonych nogach i z wielką uwagą przeczytał
list od początku do końca.
– Ojej! – zawołał zdenerwowany. – Czekają na nas! Nie ma czasu do stracenia! Musimy lecieć!
Natychmiast! Gdzie moje walizki?
– Co tam walizki! Trzeba czym prędzej witać wiosnę! – zawołał skowronek. – Co to będzie?
Co to będzie?
– Wiosna tuż-tuż, a my jeszcze w Afryce! – lamentowała przerażona jaskółka.
Ptaki bez zastanowienia spakowały cały dobytek i wyruszyły w daleką drogę do Polski. Nawet
nie miały czasu się zastanowić, co je tam czeka.
Odpowiedzcie na pytania:
−− Od kogo ptaki dostały list?
−− Czego się z niego dowiedziały?
−− Jakie ptaki przylatują wiosną do Polski?
Proponujemy zabawę badawczą - „Kolorowe piórka”
Potrzebne są: sztuczne piórko, miska z wodą
- Dotknijcie i opiszcie, jak wygląda piórko? Jakie ono jest?
Możemy powiedzieć, że piórko jest lekkie, ciepłe, delikatne, miłe itd.
- Połóżcie piórko na wodzie. Co zauważyliście?
Piórko unosi się na powierzchni wody. Dzięki piórom ptaki unoszą się na wodzie.
- Powiedzcie, po co ptakom są potrzebne pióra?
Pióra są potrzebne ptakom do lotu, pomagają utrzymać się ptakom na wodzie. Zabezpieczają je przed drapieżnikami, utrzymują stałą temperaturę ciała.
Pora na zabawę ruchową połączoną z ćwiczeniami oddechowymi – „Jestem lekki jak piórko”
Potrzebne są: sztuczne piórko
- Spacerujcie swobodnie i podrzucajcie piórko do góry.
Za pomocą wydychanego powietrza próbujcie utrzymać piórko jak najdłużej w powietrzu. Podczas przerwy, na sygnał rodzica, zatrzymajcie się i popatrzcie, jak piórko opada na podłogę, połóżcie się i obserwujcie piórko.
Na zakończenie proponujemy wykonanie zadania w karcie pracy - Karty pracy MAC „Nowe przygody Olka i Ady” – 4l, cz. 2, s. 27. link do kart pracy
-- -- posłuchaj nazw ptaków, które przylatują do Polski na wiosnę,
-- -- podziel ich nazwy na sylaby,
-- -- rysuj po śladzie drogi skowronka do gniazda.
09.04. Temat dnia: „W konarach drzew”
Na początek dzisiejszego dnia proponujemy zabawę z zestawu zabaw ruchowych nr 30.
Zabawa ruchowa „ Bociany na łące”
- Naśladujcie bociana. Poruszajcie się unosząc nogi wysoko do góry, w różnych kierunkach – bocian chodzi po wysokiej trawie. Kiedy rodzic podniesie ręce do góry – zatrzymujecie się i stajecie na jednej nodze. Wyciągacie ręce przed siebie i klaszczecie w nie. Naśladujecie odgłosy wydawane przez bociana, mówicie: kle, kle, kle. Kiedy rodzic opuści ręce, bocian spaceruje dalej.
Czas na ćwiczenia słuchowe – „Dzięcioł stuka w drzewo”
Potrzebne są: 5 klocków lub więcej
- Posłuchajcie, ile razy rodzic zapuka. Liczcie dźwięki, potem połóżcie przed sobą odpowiednią liczbę klocków.
- Powiedzcie, ile razy dzięcioł zastukał w drzewo i dla utrwalenia tyle samo razy zaklaszczcie w dłonie.
Rozwiązujemy zagadki – „O jakim ptaku jest mowa?”
Rozwijamy logiczne myślenie
- Odgadnijcie nazwę ptaków.
Ten ptaszek,
co w górze robi kółka,
nazywa się… (jaskółka)
Kiedy słyszę,
że coś ćwierka,
to już wiem, że chodzi o… (wróbelka)
Siedzi ptaszek na buku
i powtarza: kuku, kuku.
(kukułka)
Zabawa rozwijająca spostrzegawczość – „Z czego budować gniazdo?”
Potrzebne są: piórko, sucha trawa, kawałek tkaniny, patyczek, suchy liść
- Popatrzcie na zgromadzone przedmioty i je nazwijcie.
- Odpowiedzcie na pytanie „ Z czego ptaki mogą budować gniazda?”
- Odwróćcie się tak, aby nie było widać, jaki przedmiot wyjmuje rodzic.
- Odgadnijcie, czego brakuje?
Proponujemy zabawę plastyczną pt. „Ptasie gniazdka”
Potrzebne są: plastelina w różnych kolorach, podkładka
Zapraszamy was do zabawy plastycznej :
- Ulepcie z plasteliny ptasie gniazdka z jajeczkami.
- Ugniatajcie plastelinę, spłaszczajcie ją i ponownie ugniatajcie.
- Następnie formujcie kulki różnej wielkości i w różnych kolorach.
- Na koniec umieśćcie w gniazdkach wykonane jajeczka.
- Powiedzcie, ile jajeczek znajduje się w każdym z ulepionych gniazdek?
Zapraszamy do zabawy ruchowej – „Znaki wiosny”
- Biegajcie na palcach w ustalonym kierunku, podczas przerwy, na zapowiedź rodzica wykonujcie ruchy według instrukcji.:
- Kropla wody – kucacie i pukacie opuszkami palców w podłogę,
- Trawa – unosicie ręce w górę i poruszacie palcami dłoni,
- Krokus – kucacie, powoli wspinacie się na palce, powoli unosicie palce w górę,
- Bocian – chodzicie z wysokim unoszeniem kolan, uderzając dłonią o dłoń i wypowiadacie sylaby: kle, kle.
Na zakończenie proponujemy wam wykonanie zadania w karcie pracy - Karty pracy MAC „Nowe przygody Olka i Ady” – 4l, cz. 2, s. 28. link do kart pracy
-- -- dokończ rysować ptaki według wzoru.