Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Propozycje zadań i aktywności w okresie zawieszenia zajęć - 07.04 - 09.04.

07.04. Temat dnia: „Witamy ptaki”

Na początek  dzisiejszego dnia proponujemy zabawę  z zestawu zabaw ruchowych nr 30.

Zabawa bieżna „Kukułka”.

Potrzebne są: obręcz( gniazdo), papierowe jajko

Naśladujcie kukułkę. Biegajcie swobodnie na palcach, naśladujcie jej głos – mówcie: ku-ku.

Na sygnał rodzica, jak najszybciej włóżcie jajko do obręczy( gniazdka).

Zapraszamy  do zabawy ćwiczącej pamięć wzrokową – „Którego ptaka brakuje?”

Potrzebne są: zdjęcia kilku wybranych ptaków, np.: bociana, kukułki, jaskółki, skowronka

  • Popatrzcie uważnie na zdjęcia i podajcie nazwy ptaków.
  • Zamknijcie oczy. / Rodzic w tym czasie zabiera jedno zdjęcie/.
  • Odgadnijcie, który ptak odfrunął?
  • Posłuchajcie ciekawostki o kukułce. Kukułka nie buduje gniazda. Swoje jajka podrzuca do gniazd innych ptaków.
  • Posłuchajcie też ciekawostki o bocianie. Bociany są gatunkiem chronionym w Polsce. Po powrocie z ciepłych krajów zajmują się przebudową starego gniazda lub budują nowe. Po złożeniu jaj, zazwyczaj do 4, samica, na zmianę z samcem, wysiaduje jaja.

Proponujemy zabawę konstrukcyjną – „Budki lęgowe dla ptaków”

Potrzebne są: klocki

  • Zapraszamy was do zbudowania budki lęgowej dla ptaka, która będzie dla niego schronieniem.
  • Zbudujcie ją z klocków według własnych pomysłów.
  • Podajcie nazwę ptaka, dla którego zbudowaliście budkę. 

Czas na zabawę ćwiczącą narządy artykulacyjne pt. „Głosy ptaków”

  • Odpowiadajcie na pytania, naśladując odgłosy wydawane przez ptaki: bociana.

- Witam, panie bocianie        (Odpowiedzcie: kle, kle, kle).

- Czy zbudował pan już gniazdo?      (Kle, kle, kle).

- Czy zjadł już pan śniadanie?       (Kle. Kle, kle).

Dzielimy nazwy ptaków na sylaby

Kukułka: ku-kuł -ka,

Skowronek:  sko –wro – nek,

Bocian:  bo – cian,

Wilga: wil– ga.

Pora na ćwiczenia ruchowe – zestaw ćwiczeń ruchowych nr 15.

Potrzebne są:  obręcz, skakanka, piórko

  • Ćwiczenie na rozgrzewkę – Słuchamy kukułki.

Dziecko nasłuchuje, ile razy rodzic  zakuka. Następnie tyle samo razy wykonuje ustalone przez

rodzica ćwiczenia, np.: przysiad z wyprostowanymi rękami, podskok obunóż.

  • • Zabawa orientacyjno-porządkowa – Ptaki wracają.

Dziecko biega swobodnie. Podczas przerwy zatrzymuje się, wyciąga ręce do góry i delikatnie nimi macha.

  • • Ćwiczenie z elementem skłonu – Ptaki budują gniazda.

Dziecko jest ptakiem. Otrzymuje obręcz ( gniazdko) i  kładzie obręcz przed sobą. Stoi przed nim w rozkroku i buduje gniazdo, wykonuje skłon: raz do jednej nogi, raz do drugiej – naśladując wkładanie patyczków do obręczy.

  • • Ćwiczenie równoważne – Pisklęta rosną.

Dziecko maszeruje swobodnie. Na zawołanie: Pisklęta rosną! – zatrzymuje się i wykonuje przysiad.

Powoli prostuje się i wspina się na palce. Powtarzamy zabawę kilka razy.

  • • Ćwiczenie z elementem skoku – Do gniazda.

Rodzic układa na podłodze ze skakanki  koło – gniazdo. Dziecko swobodnie biega

w jednym kierunku. Na zawołanie: Do gniazda! – staje przed skakanką i wykonuje

skok obunóż – wskakuje do koła.

  • • Ćwiczenie uspokajające – Relaks z piórkiem.

Dziecko leży na plecach, kładzie piórko na klatce piersiowej – wykonuje wdech nosem, wydech ustami.

 Na zakończenie proponujemy wykonanie zadania w karcie pracy - Karty pracy MAC „Nowe przygody Olka i Ady” – 4l, cz. 2, s. 25. link do karty pracy

-- --  obejrzyj obrazki,

-- --  opowiedz historyjkę o rodzinie bocianów,

-- --  policz bociany,

-- --  możesz pokolorować każdemu bocianowi nogi i dziób na czerwono.

 

08.04. Temat dnia: „O czym mówią ptaki ?”

Na początek  dzisiejszego dnia proponujemy zabawę z zestawu zabaw ruchowych nr 30.

Zabawa ruchowa „Bociany na łące”

  • Naśladujcie bociana. Poruszajcie się unosząc nogi wysoko do góry, w różnych kierunkach – bocian chodzi po wysokiej trawie. Kiedy rodzic podniesie ręce do góry – zatrzymujecie się i stajecie na jednej nodze. Wyciągacie ręce przed siebie i klaszczecie w nie. Naśladujecie  odgłosy wydawane przez bociana, mówicie: kle, kle, kle. Kiedy rodzic opuści ręce, bocian spaceruje dalej.

Czas na zabawę paluszkową z wykorzystaniem rymowanki  – „Ćwir, ćwir”

  • Wykonujcie ruchy palców dłoni w czasie słuchania wierszyka:

- zbliżcie palce obu dłoni tworząc dziobki i jednocześnie zbliżajcie do siebie obie dłonie,

- następnie zahaczcie kciuk lewej dłoni o kciuk prawej dłoni, rozprostujcie palce, unieście dłonie w górę i poruszajcie palcami.

- zabawę powtórzcie kilka razy.

Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir

Ptaszki śpiewają.

Fyr-fyr,  fyr-fyr

Ptaszki fruwają.

Dzielimy nazwy ptaków na sylaby

Czajka:  czaj – ka, 

Wróbelek:  wró – be – lek,

Słowik: sło – wik.

Zapraszamy  do wysłuchania opowiadania B. Szelągowskiej pt. „Ptasia narada”

Poznamy pierwsze ptaki przylatujące do Polski na wiosnę.

Czytając utwór, prezentujemy  ilustracje ptaków: skowronek, bocian, jaskółka, czajka, kukułka

  • Słuchajcie z uwagą.

W dalekiej Afryce spotkała się na naradzie trójka przyjaciół. Pierwszy odezwał się skowronek.

– Kochani! Pewnie już niedługo zacznie się w Polsce wiosna. A kto ma ją witać swoim śpiewem,

jeśli nie ja? Mówię wam, czas wracać. Nie ma na co czekać. Szkoda każdego dnia!

– A ty jak zwykle – odezwał się bocian. – Tylko praca ci w głowie… Może masz rację, przyjacielu,

ale gdy sobie pomyślę, ile tam będę miał roboty… Najpierw gniazdo muszę wyremontować,

potem wysiadywać jajka, a jeszcze później wykarmić pisklęta, nauczyć je latać… Poczekajmy

parę dni. Odpocznijmy. Nabierzmy sił… Rozejrzyj się i zobacz, jak tu przyjemnie. Co

prawda trochę gorąco, ale pośpiech naprawdę nie jest wskazany.

– Masz rację, bocianie! – przytaknęła jaskółka. – Ciężka praca nas czeka. Nie jest łatwo wychować

dzieci. Co innego taka kukułka – podrzuca innym jajka. Po prostu wstyd, jak można

tak postępować… Leń z niej, tyle powiem! Ja na przykład zamierzam wychować swoje dzieci

najlepiej jak potrafię, żeby stanowiły wzór do naśladowania!

Nagle przyfrunęła pani czajka, niosąc coś w dziobie.

– Witajcie, przyjaciele. Ale się zmęczyłam. Zobaczcie, co znalazłam w swoim ogródku! List

od wróbelka z Polski! Bocianie, może ty przeczytaj go na głos, bo ja już nie mam siły. Tak się

śpieszyłam do was!

Bocian wyprostował się na swoich długich czerwonych nogach i z wielką uwagą przeczytał

list od początku do końca.

– Ojej! – zawołał zdenerwowany. – Czekają na nas! Nie ma czasu do stracenia! Musimy lecieć!

Natychmiast! Gdzie moje walizki?

– Co tam walizki! Trzeba czym prędzej witać wiosnę! – zawołał skowronek. – Co to będzie?

Co to będzie?

– Wiosna tuż-tuż, a my jeszcze w Afryce! – lamentowała przerażona jaskółka.

Ptaki bez zastanowienia spakowały cały dobytek i wyruszyły w daleką drogę do Polski. Nawet

nie miały czasu się zastanowić, co je tam czeka.

Odpowiedzcie na pytania:

−− Od kogo ptaki dostały list?

−− Czego się z niego dowiedziały?

−− Jakie ptaki przylatują wiosną do Polski?

Proponujemy zabawę badawczą - „Kolorowe piórka”

Potrzebne są: sztuczne piórko, miska z wodą

  • Dotknijcie i opiszcie, jak wygląda piórko? Jakie ono jest?

Możemy powiedzieć, że piórko jest lekkie, ciepłe, delikatne, miłe itd.

  • Połóżcie piórko na wodzie. Co zauważyliście?

Piórko unosi się na powierzchni wody. Dzięki piórom ptaki unoszą się na wodzie.

  • Powiedzcie, po co ptakom są potrzebne pióra?

Pióra są potrzebne ptakom do lotu, pomagają utrzymać się ptakom na wodzie. Zabezpieczają je przed drapieżnikami, utrzymują stałą temperaturę ciała.

Pora na zabawę ruchową połączoną z ćwiczeniami oddechowymi – „Jestem lekki jak piórko”

Potrzebne są: sztuczne piórko

  • Spacerujcie swobodnie i podrzucajcie piórko do góry.

Za pomocą wydychanego powietrza próbujcie utrzymać piórko jak najdłużej w powietrzu. Podczas przerwy, na sygnał rodzica, zatrzymajcie się i popatrzcie, jak piórko opada na podłogę, połóżcie się i obserwujcie piórko.

 

 Na zakończenie proponujemy wykonanie zadania w karcie pracy - Karty pracy MAC „Nowe przygody Olka i Ady” – 4l, cz. 2, s. 27. link do kart pracy

-- --  posłuchaj nazw ptaków, które przylatują do Polski na wiosnę,

-- --  podziel ich nazwy na sylaby,

-- --  rysuj po śladzie drogi skowronka do gniazda.

 

09.04. Temat dnia: „W konarach drzew”

Na początek  dzisiejszego dnia proponujemy zabawę  z zestawu zabaw ruchowych nr 30.

Zabawa ruchowa „ Bociany na łące”

  • Naśladujcie bociana. Poruszajcie się unosząc nogi wysoko do góry, w różnych kierunkach – bocian chodzi po wysokiej trawie. Kiedy rodzic podniesie ręce do góry – zatrzymujecie się i stajecie na jednej nodze. Wyciągacie ręce przed siebie i klaszczecie w nie. Naśladujecie  odgłosy wydawane przez bociana, mówicie: kle, kle, kle. Kiedy rodzic opuści ręce, bocian spaceruje dalej. 

Czas na ćwiczenia słuchowe – „Dzięcioł stuka w drzewo”

Potrzebne są: 5 klocków lub więcej

  • Posłuchajcie, ile razy rodzic zapuka. Liczcie dźwięki, potem połóżcie przed sobą odpowiednią liczbę klocków.
  • Powiedzcie, ile razy dzięcioł zastukał w drzewo i dla utrwalenia tyle samo razy zaklaszczcie w dłonie.

Rozwiązujemy zagadki – „O jakim ptaku jest mowa?”

Rozwijamy logiczne myślenie

  • Odgadnijcie nazwę ptaków.

Ten ptaszek,

co w górze robi kółka,

nazywa się… (jaskółka)

Kiedy słyszę,

że coś ćwierka,

to już wiem, że chodzi o… (wróbelka)

Siedzi ptaszek na buku

i powtarza: kuku, kuku.

(kukułka)

 Zabawa rozwijająca spostrzegawczość – „Z czego budować gniazdo?”

Potrzebne są: piórko, sucha trawa, kawałek tkaniny, patyczek, suchy liść

  • Popatrzcie na zgromadzone przedmioty i je nazwijcie.
  • Odpowiedzcie na pytanie „ Z czego ptaki mogą budować gniazda?”
  • Odwróćcie się tak, aby nie było widać, jaki przedmiot wyjmuje rodzic.
  • Odgadnijcie, czego brakuje?

Proponujemy zabawę plastyczną pt. „Ptasie gniazdka”

Potrzebne są: plastelina w różnych kolorach, podkładka

Zapraszamy was do zabawy plastycznej :

  • Ulepcie z plasteliny ptasie gniazdka z jajeczkami.
  • Ugniatajcie plastelinę, spłaszczajcie ją i ponownie ugniatajcie.
  • Następnie formujcie kulki różnej wielkości i w różnych kolorach.
  • Na koniec umieśćcie w gniazdkach wykonane jajeczka.
  • Powiedzcie, ile jajeczek znajduje się w każdym z ulepionych gniazdek?

Zapraszamy  do zabawy ruchowej –  „Znaki wiosny”

  • Biegajcie na palcach w ustalonym kierunku, podczas przerwy, na zapowiedź rodzica wykonujcie ruchy według instrukcji.:

- Kropla wody – kucacie i pukacie opuszkami palców w podłogę,

- Trawa – unosicie ręce w górę i poruszacie palcami dłoni,

- Krokus – kucacie, powoli wspinacie się na palce, powoli unosicie palce w górę,

- Bocian – chodzicie z wysokim unoszeniem kolan, uderzając dłonią o dłoń i wypowiadacie sylaby: kle, kle.

 Na zakończenie proponujemy wam wykonanie zadania w karcie pracy - Karty pracy MAC „Nowe przygody Olka i Ady” – 4l, cz. 2, s. 28. link do kart pracy

-- -- dokończ rysować ptaki według wzoru.