PROPOZYCJE ZADAŃ I AKTYWNOŚCI NA DZIEŃ 15.04.2021 r.
Dzisiaj na miły początek dnia proponuję piosenkę WIOSENNY BAL
link do piosenki: wiosenny bal
Pamiętajcie o ćwiczeniach:
Ćwiczenia poranne – zestaw nr 29.
Bębenek lub inny przedmiot może być pokrywka od garnka, w który możesz uderzać , zwinięte luźno pary skarpet zastępujące woreczek do ćwiczeń.
- Zabawa orientacyjno-porządkowa Słońce – deszcz. Na uderzenie w bębenek i hasło: Słonko świeci wesoło – dziecko biega między skarpetami rozrzuconymi na podłodze. Na uderzenie w bębenek – pokrywkę i hasło: Deszcz pada,– podnosi zwinięte skarpety, kładzie krążek na głowie. Ponowny dźwięk bębenka i hasło: Słonko świeci wesoło jest sygnałem do położenia skarpet w dowolnym miejscu na podłodze i poruszania się biegiem między nimi.
- Ćwiczenie tułowia – Witamy powracające ptaki. Dziecko siedzi skrzyżnie. Zwinięte skarpety układa przed sobą. Dłonie splata z tyłu. Na raz – stara się dotknąć czołem krążka – wita ptaki wracające z ciepłych krajów, na dwa – prostuje się, podnosi głowę do góry – rozgląda się, czy widać nadlatujące ptaki.
- Zabawa bieżna Ptaki i gniazda. Dziecko (ptak) siedzi w swoim gnieździe (siada skrzyżnie na wybranych skarpetach ). Na polecenie: lecą ptaki porusza się pomiędzy gniazdami – wylatuje na poszukiwanie pożywienia. Na sygnał: wracaj do gniazda ,wraca do gniazda. Siada obok lub na nim skrzyżnie, prostując plecy, dłonie układa na kolanach.
- Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Czapla. Dziecko spaceruje po pokoju pomiędzy leżącymi na podłodze krążkami- skarpetami, wysoko unosząc nogi. Na hasło: Czapla – podnosi wybrane skarpety, staje na jednej nodze, a drugą, ugiętą w kolanie, podnosi do góry. Układa skarpety na kolanie i stara się utrzymać równowagę.
- Zabawa ruchowa z elementem skoku i podskoku – Szpaki na trawie. Dziecko (szpak) poruszają się pomiędzy leżącymi na podłodze skarpetami (kałużami). Stopy ma złączone. Skacze lekko, cicho, sprężycie. Na sygnał – uderzenie w bębenek –pokrywkę lub klaśnięcie – zatrzymuje się obok kałuży, wykonuje siad skulny i piją wodę.
Ćwiczenie uspokajające. Dziecko maszeruje po obwodzie koła. Skarpety układa na głowie. Na raz – klaszcze w dłonie
Dzisiaj już czwartek a my wciąż rozmawiamy o ptakach …..proponuję zacząć od zagadek słuchowych - Co to za odgłosy? Posłuchaj śpiewu ptaków i powiedz, kto tak śpiewa?
Jest to zagadka wizualno – słuchowa
link:zagadka
Jeżeli zaliczyliście z sukcesem ten sprawdzian ,to tym bardziej zapraszam do wysłuchania utworu Juliana Tuwima „Ptasie radio” i jego teatralna interpretacji w wykonaniu aktorów Teatru im. H. Ch. Andersena w Lublinie
Julian Tuwim PTASIE RADIO audycja – link: audycja
Poniżej umieszczam dla koneserów dwie wspaniałe interpretacje wiersza w wykonaniu wybitnych artystów:
- Irena Kwiatkowska „Ptasie radio”link: ptasie radio
- Piotr Fronczewski „Ptasie radio” link: ptasie radio
Polecenie
Poproście dziecko, niech spróbuje wymienić z pamięci nazwy co najmniej 5 ptaków wymienianych w wierszu. Podpowiedź znajdziecie na rysunku umieszczonym powyżej.
Teraz zapyta: Jak rozmawiały ptaki w wierszu? Odczytuj poszczególne frazy wiersza i niech dziecko za tobą powtarza dźwięki wydawane przez te ptaki.
"Halo! O, halo lo lo lo lo! Tu tu tu tu tu tu tu Radio, radijo, dijo, ijo, ijo, Tijo, trijo, tru lu lu lu lu
Pio pio pijo lo lo lo lo lo Plo plo plo plo plo halo!"
Zadaj dziecku kolejne pytanie: Co cię najbardziej rozśmieszyło w wierszu? Uważnie wysłuchaj jego wypowiedzi. Możesz tez opowiedzieć ,jak ty odebrałeś ten wiersz.
Jeśli dziecko będzie miało jeszcze ochotę teraz lub później wysłuchać wiersz, to proponuję wyśpiewane Ptasie radio z płyty Śpiewająca Lokomotywa
link: śpiewająca lokomotywa
FAKTY przeczytaj je dziecku pokazując na mapie świata :
Jaskółki zimują w Afryce i w tropikalnej części Azji.
Żurawie spędzają zimę w Azji, w Afryce i na Pół-wyspie Iberyjskim.
Skowronek zimuje w basenie Morza Śródziemnego i w Europie Zachodniej.
Jerzyk zaś zimą przebywa w Afryce.
wskaż dziecku miejsca pobytu ptaków na mapie umieszczonej poniżej:
Czynności do wykonania przez dziecko:
- przyjrzyj się uważnie ptakom przedstawionym na zdjęciach.
- nazwij je
- opisz wygląd ptaków, wskazując na ich charakterystyczne cechy
WAŻNE: PRZEDSTAWIONE NA OBRAZKACH PTAKI ZNAJDUJĄ SIĘ W POLSCE POD OCHRONĄ.
Zapytajcie dziecko, czy wie , co to znaczy. Wyjaśnijcie znaczenie tego określenia.
Gatunek chroniony – gatunek rośliny, grzyba lub zwierzęcia objęty prawną opieką państwa (ochroną gatunkową). Za jego niszczenie, zrywanie, wykopywanie, zabijanie i tym podobne działania szkodliwe dla jego przedstawicieli przewiduje się określone kary.
Porozmawiajcie w wolnej chwili o ochronionych gatunkach ptaków.
1.Musisz po wciśnięciu na link odszukać stronę zatytułowaną Dlaczego większość ptaków podlega ochronie gatunkowej
link:ptaki chronione
Jeśli chcesz poznać inne ptaki objęte ścisła ochroną w Polsce i dowiedzieć się o nich czegoś więcej kliknij na link: ptaki chronione,a następnie odszukaj wpisu ptaki objęte ścisła ochroną w Polsce - ptaki.info, po jego naciśnięciu znajdziesz się na właściwej stronie.
Pamiętaj: wszystkie zamieszczane treści ,linki do stron są propozycjami do wykorzystania podczas zabaw z dzieckiem .Mają dostarczać dziecku wiedzy i zaspakajać jego ciekawość. Powinny być dostosowane do jego potrzeb i oczekiwań . Możesz je realizować w ciągu całego dnia lub w wybranym przez dziecko momencie, chociaż najbardziej wskazane do nauki są godziny poranne. Życzę POWODZENIA i miłej zabawy.