Propozycja zabaw ruchowych 24-28.01.
Zestaw zabaw ruchowych nr 20
(do dobrowolnego wykorzystania przez cały tydzień).
1. Zabawa z elementem pantomimy ,,Jaki kostium chciałbym mieć”.
Opiekun mówi dzieciom, że jest aktorem, i prezentuje im kostium, jaki chciałby mieć na sobie. Np. chcąc zaprezentować, że ma na sobie suknię, wykonuje rękami ruchy od góry do dołu i obrót; aby zaprezentować, że ma na sobie kapelusz, pokazuje gest zdejmowania kapelusza z głowy i ukłon itp. dziecko, po podpowiedzi opiekuna, pokazuje jaki kostium chciałoby mieć na sobie, gdyby było aktorem.
2. Zabawa muzyczno-ruchowa ,,Oberek” (autor nieznany).
Zabawa ta będzie wykorzystana w scenie wejścia wiosny, w przedstawieniu podsumowującym projekt.
Potrzebne będą: Odtwarzacz CD, nagranie oberka.
Dzieci tańczą, trzymając się rękami pod boki, w rytm muzyki oberka – wykonują trzy drobne podskoki (akcentowany krok pierwszy, dwa pozostałe z równą siłą) i obracają się wokół własnej osi. Następnie trzymają się za łokcie, lekko kołyszą na boki i obracają w koło, podskakując w rytm muzyki oberka i wyrzucając pięty do tyłu.
3. Zabawa muzyczno-ruchowa przy piosence Podajmy sobie ręce (sł. D. Gellner, muz. K. Kwiatkowska).
Potrzebne będą: Odtwarzacz CD, nagranie piosenki ,,Podajmy sobie ręce”.
Tekst piosenki:
1. Chociaż świat dokoła
dziwny jest i wielki,
a my tacy mali,
mali jak kropelki.
Ref.: Podajmy sobie ręce
w zabawie i w piosence,
w ogródku przed domem,
na łące znajomej.
Podajmy sobie ręce
przez burze i przez tęcze,
pod gwiazdą daleką,
nad rzeczką i rzeką.
2. Kiedy nagle z bajki
zniknie dobra wróżka,
kiedy szary smutek
wpadnie do fartuszka.
Ref.: Podajmy sobie...
3. Choć nas czasem dzielą
nieprzebyte góry,
nieskończone drogi,
zachmurzone chmury.
Ref.: Podajmy sobie...
*Dzieci słuchają nagrania pierwszej zwrotki i refrenu piosenki. Przedstawiają ruchem słowa.
Chociaż świat dokoła dziwny jest i wielki,
a my tacy mali, mali jak kropelki.
Podajmy sobie ręce w zabawie i w piosence,
w ogródku przed domem, na łące znajomej.
Podajmy sobie ręce przez burze i przez tęcze,
pod gwiazdą daleką, nad rzeczką i rzeką.
− unoszą ręce w górę, w skos, obracają się,
− zbliżają dłonie do siebie na wysokości klatki
piersiowej,
− podają sobie ręce, tworzą koło,
− przerywają koło, ustawiają się w półkolu, kłaniają się.
4. Zabawa muzyczno-ruchowa do piosenki ,,Głodny wróbelek” (sł. i muz. B. Forma).
Potrzebne będą: Odtwarzacz CD, nagranie piosenki ,,Głodny wróbelek”.
Tekst:
1. Przekrzywia główkę,
wesoło ćwierka.
Czy macie może
coś dla wróbelka?
Ref.: Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir,
la, la, la, la.
Kto dla wróbelka
ziarenka ma? (2 x)
2. Wołają dzieci:
„Pewnie, że mamy!
Przez całą zimę
o ptaki dbamy!”
Ref.: Ćwir, ćwir
*Dzieci ilustrują ruchem słowa pierwszej zwrotki i refrenu piosenki.
Przekrzywia główkę, wesoło ćwierka.
Czy macie może coś dla wróbelka?
Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, la, la, la, la. (3 x)
Kto dla wróbelka ziarenka ma?
Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, la, la, la, la. (3 x)
Kto dla wróbelka ziarenka ma?
− stają i przechylają głowę
raz na jedną, raz na drugą stronę,
− obracają się w koło,
− łączą kciuki z pozostałymi palcami, trzy razy
klaszczą,
− obracają się wokół własnej osi, ręce mają ugięte w łokciach, kciuki trzymają na wysokości ramion, którymi machają jak skrzydełkami,
− łączą kciuki z pozostałymi palcami, trzy razy
klaszczą,
− obracają się wokół własnej osi, ręce mają ugięte w łokciach, dłonie trzymają na wysokości ramion, którymi machają jak skrzydełkami.
5. Zabawa muzyczno-ruchowa do piosenki Sypie śnieg (sł. A. Galica muz. T. Pabisiak). Odtwarzacz CD, nagranie piosenki ,,Sypie śnieg”.
*Dzieci dowolnie ilustrują ruchem słowa piosenki:
Tekst:
1. Sypie śnieg, sypie śnieg,
sypie biały śnieżek.
Raz nasypie się do butów,
raz jest za kołnierzem. (bis)
2. Pada śnieg, pada śnieg,
biały śnieżek pada.
Biały bałwan śnieżne bajki
dzieciom opowiada. (bis)
3. Prószy śnieg, prószy śnieg,
biały śnieżek prószy.
Już ozdobił gwiazdeczkami
zającowi uszy. (bis)
6. Zabawa popularna Pingwin.
Dzieci wraz z opiekunem ilustrują ruchem słowa piosenki:
O, jak przyjemnie i jak wesoło
w pingwina bawić się, się, się.
Raz nóżka prawa, raz nóżka lewa
do przodu, do tyłu
i raz, dwa, trzy.
− ustawiamy się jedno za drugim, trzymają się za biodra, idą na prostych nogach, pochylają się na boki,
− wysuwają w bok raz jedną stopę, raz drugą stopę,
− wykonują krok do przodu i jeden krok do tyłu,
− klaszczą trzy razy.