Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Poniedziałek 31.01.

 31.01. 2022 – Poniedziałek

  • Temat tygodnia: „Kim będę, gdy dorosnę?”
  • Temat dnia: „Zawody z przyszłości”

Drodzy rodzice i dzieci !

Na początek  dzisiejszego dnia proponujemy zabawę  z zestawu zabaw ruchowych nr 21.

Zabawa ruchowa „Lodowe rzeźby”.

Potrzebne są: dowolny instrument

  • Biegajcie w różnych kierunkach przy dźwiękach instrumentu. Podczas przerwy, zatrzymajcie się w wymyślonej przez siebie pozie. Spróbujcie wykonać zadanie  kilka razy.

Czas na zagadki - „Co to za zawód?

Kto dom stawia?  /murarz/

Kto chleb piecze?  /piekarz/

Kto stół robi?  /stolarz/

Kto nas leczy? /lekarz/

Posłuchajcie opowiadania B. Szelągowskiej pt. „Zawody wczoraj i dziś”

Poznamy wybrane zawody.

- Tymek z niecierpliwością czekał na powrót mamy z pracy. Bardzo się cieszył, że po południu, jak co tydzień, pojadą całą rodziną do dziadka. Jak zwykle miał do niego mnóstwo pytań. Dość długa podróż minęła chłopcu bardzo szybko.

– Cześć, dziadku! – zawołał.

Przybił piątkę z dziadkiem i jak zawsze usiadł w swoim ulubionym fotelu. Kotka Felicja natychmiast wskoczyła mu na kolana, czekając na cotygodniowe pieszczoty.

– Nawet nie wiesz, jak Felicja się za tobą stęskniła. Cały dzień siedziała na parapecie i patrzyła, czy już jedziesz. Zawsze wyczuwa, kiedy masz się zjawić.

– Ona jest naprawdę bardzo mądra i kochana – zawołał Tymek i podrapał kocicę po grzbiecie.

– Dziadku, chciałbym z tobą poważnie porozmawiać. Robię się coraz starszy i chyba najwyższy czas, żebym podjął decyzję, co będę robił w przyszłości. Zobacz, przywiozłem ze sobą księgę zawodów. Dziadek najpierw z poważną miną popatrzył na wnuka, a potem z uwagą obejrzał książkę.

– Coś przyszło mi do głowy… poczekaj chwilkę. Zaraz wrócę – powiedział i poszedł na strych.

Po kilku minutach wrócił, niosąc pod pachą starą, pożółkłą księgę.

– Co to jest? – zapytał przejęty chłopiec i delikatnie dotknął okładki.

– Encyklopedia zawodów. Dawniej mali chłopcy, w tym ja też, zastanawiali się, co będą robić w dorosłym życiu. O, zobacz! Tu mamy mleczarza. Codziennie o świcie roznosił ludziom mleko. Dzięki temu każdy, kto chciał, mógł naśniadanie zjeść zupę mleczną.

– A ten pan, co robił? Co tutaj robią szczury? – zapytał zdziwiony Tymek, oglądając ilustrację.

– To szczurołap. Nie miał łatwej pracy. Całe dnie przeganiał szczury. Dzięki jego pracy nie rozprzestrzeniały się choroby.

– A ta pani z telefonem?

– Wyobraź sobie, że kiedyś nie było komórek. Mało kto miał telefon. Trzeba było dzwonić do centrali i telefonistka dokonywała połączenia.

– Ciekawe. A ty, dziadku, kim chciałeś zostać?

– Ja?… Jak byłem w twoim wieku, chciałem być latarnikiem – powiedział dziadek i pokazał ilustrację przedstawiającą wysoką latarnię, latarnika zapalającego lampę, wzburzone morze i mały statek na horyzoncie. – Latarnik miał za zadanie codziennie wieczorem zapalać lampę w latarni i gasić ją o świcie, żeby statki wiedziały w nocy, gdzie jest ląd.

– I dlaczego, dziadku, nie zostałeś latarnikiem? To chyba fajne zajęcie.

– Fajne, ale widzisz, ile schodów prowadzi na górę? Pomyślałem sobie, że codziennie trzeba tyle wchodzić i schodzić…

– I odechciało ci się! Rozumiem… Dziadku, ale w mojej książce nie ma tych zawodów. Dlaczego?

– Świat się zmienia. Powstają coraz to nowe wynalazki ułatwiające życie. Prawie każdy ma telefon i łączy się bezpośrednio z rozmówcą. Dzisiaj też inaczej sobie radzą ze szczurami. Mleko

kupujemy w sklepie. Latarnie zapalają się automatycznie. I dlatego niektóre zawody po prostu już nie istnieją. Nie są nikomu potrzebne.

– Ciekawe. To może ja stworzę księgę zawodów przyszłości? – zawołał chłopiec i wyciągnął zeszyt.

– Tylko jakie w przyszłości mogą powstać zawody? – zastanawiał się na głos. – Może coś związanego z kosmosem? Może będzie potrzebny taksówkarz międzyplanetarny, który przeniesie nas w dowolne miejsce w kosmosie…

– Świetny pomysł! W takim razie zrób teraz ilustrację, a ja pójdę po mleko i ciasteczka.

Zapraszamy was do odpowiedzi na pytania związane z opowiadaniem

- O jakich zawodach opowiedział dziadek Tymkowi?

- Co zdziwiło Tymka?

- Jakie inne zawody potrafisz wymienić?

- Kim chciałbyś zostać w przyszłości?

Dzielimy nazwy zawodów na sylaby

fryzjer, magazynier, stewardessa, farmaceuta, ekspedientka

  • Podzielcie nazwy zawodów na sylaby.
  • Wymieńcie pierwszą głoskę w podanych nazwach zawodów.

Pora na odkrywanie litery  – dziś litera c, C

  • Co to za zapach? – zabawa.

 Ćwiczymy słuch fonematyczny.

Potrzebne będą: cebula, chusta, obrazek z literą c, C.

Zasłońcie oczy chustą. Na podstawie zapachu rozpoznajcie, co to jest?

Po udzieleniu odpowiedzi sprawdźcie, czy odpowiedź była poprawna.

  • Podzielcie słowo cebula na sylaby.
  • Jaką głoskę słyszycie na początku słowa cebula?
  • Rodzic prezentuje dziecku obrazek z literą c, C.

Proponujemy zabawę z poznaną literą.

  • Wykonajcie litery c, C z plasteliny. Postarajcie się porównać jej kształt do przedmiotów , które znacie z najbliższego otoczenia.

 Na zakończenie Niespodzianka – utrwalenie litery

Potrzebne będą: koc, cytryny ,miód

Rodzicu, ukryj pod kocem cytryny, następnie poinformuj dziecko, że masz dla niego niespodziankę. Niespodzianką są przedmioty, których nazwa rozpoczyna się na głoskę c. Dziecko zgaduje, co może być schowane pod kocem. Gdy odgadnie, wyjmijcie cytryny spod koca. Następnie zróbcie razem słodką lemoniadę. Smacznego!