Poniedziałek 24.01.
Projekt Teatr
Projekt Teatr
Poniedziałek 24.01.2022
Na początek dnia propozycja obejrzenia teatrzyku pt. "trzy świnki"
https://www.youtube.com/watch?v=XjXT-44q4eQ
- Oglądanie dostępnych rekwizytów.
Bardzo proszę Państwa o pokazanie dzieciom rekwizytów związanych z teatrem:
korona, kapelusz, maski, kukiełki, pacynki. Następnie proszę aby dziecko powiedziało kilka słów na jego temat:
do czego służy ten przedmiot;
co można z nim zrobić.
- Zabawa dramowa „Baśniowe rozmowy”.
Będą potrzebne pacynki i kukiełki różnych baśniowych postaci.
Kukiełka to lalka teatralna umieszczona na kiju, a pacynka to lalka, którą można założyć na rękę.
Umieszczę zdjęcia przykładowe, proszę aby dziecko nazwało postacie i powiedziało z jakich baśni pochodzą.
- Ćwiczenie logopedyczne „Słodkie usta”.
Będą potrzebne: łyżeczka, miód, chusteczka, lusterko. Smarujemy dziecku górną wargę miodem i prosimy, aby oblizało się jak Kubuś Puchatek, starając się jak najdalej sięgnąć językiem w stronę nosa. Po zakończeniu ćwiczenia dziecko wyciera usta chusteczką i myje twarz.
- Zabawa z elementem pantomimy – „Jaki kostium chciałbym mieć”.
Rodzic jest aktorem, i prezentuje kostium, jaki chciałby mieć na sobie. Np. chcąc zaprezentować, że ma na sobie suknię, wykonuje rękami ruchy od góry do dołu i obrót; aby zaprezentować, że ma na sobie kapelusz, pokazuje gest zdejmowania kapelusza z głowy i ukłon itp. Następnie dziecko, pokazuje jaki kostium chciałoby mieć na sobie, gdyby było aktorem.
- Dzieci ilustrują ruchem słowa pierwszej zwrotki i refrenu piosenki.
Przekrzywia główkę, wesoło ćwierka.
(dziecko przechyla głowę raz na jedną, raz na drugą stronę)
Czy macie może coś dla wróbelka?
Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, la, la, la, la. (3 x)
Kto dla wróbelka ziarenka ma?
( dziecko łączy kciuki z pozostałymi palcami, trzy razy klaszcze, obraca się wokół własnej osi, ręce ma ugięte w łokciach, kciuki trzyma na wysokości ramion, którymi macha jak skrzydełkami)
Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, la, la, la, la. (3 x) Kto dla wróbelka ziarenka ma?
(dziecko łączy kciuki z pozostałymi palcami, trzy razy klaszcze, obracają się wokół własnej osi, ręce ma ugięte w łokciach, dłonie trzymają na wysokości ramion, którymi machają jak skrzydełkami)
- Teatrzyk kukiełkowy na podstawie tekstu B. Szelągowskiej „Nowy Rok i przyjaciele”. Teatrzyk kukiełkowy z kurtyną, kukiełki, dzwoneczek. Poproszę Rodzica o przeczytanie tekstu.
Narrator: Drogie dzieci, miłe panie, czas rozpocząć przedstawienie i przywitać już aktorów! Gdzie wystąpią? Tu – na scenie! Co to? Dzwonek! Bądźmy cicho. (Mówi szeptem). Przedstawienie się zaczyna. Co się dzieje? Patrzcie, dzieci. To rozsuwa się kurtyna!
Wiosna: (Podskakuje). Jak mi miło. Jak wesoło! Tyle wróbli wkoło ćwierka. Kwiatków niosę koszyk cały. Będę tańczyć tu oberka!
Lato: Wiosno, wiosno, powiem ci: tobie tylko figle w głowie. Czy ty nigdy nie dorośniesz? Wiosna: Bo ja chyba mam pstro w głowie!
Jesień: Czasem trzeba się wyciszyć i rozejrzeć dookoła. Sad, owoce, kosze jabłek… i bociana świat gdzieś woła…
Zima: Śnieg, mróz, szron i kra na rzece… Jak uwielbiam taki spokój! Zresztą chciałam zauważyć: już niedługo koniec roku. Trzeba szybko coś wymyśleć! I prezenty naszykować. Nowy Rok nie będzie czekać! Aż mnie rozbolała głowa! N. przygotowuje wcześniej kukiełki do przedstawienia. Odgrywa przedstawienie przed dziećmi. 139 Pory roku wychodzą. Wchodzą Zajączek i Sikorka.
Zajączek: Ale zimno! Aż mnie trzęsie. Strasznie długa jest ta zima. Kiedy w końcu przyjdzie wiosna? Dłużej tego nie wytrzymam!
Sikorka: Jeszcze trochę, przyjacielu. Będzie dobrze. Mówię ci. Nowy Rok, gdy zacznie rządzić, będą coraz dłuższe dni. Wychodzą, wracają pory roku z prezentami i Nowy Rok.
Zima: Witaj, witaj, Nowy Roku. Proszę, zasiądź tu na tronie. Chcemy tobie dać prezenty. Pozwól, że ci się pokłonię! (Zima się kłania).
Wiosna: Mam dla ciebie mnóstwo ptaszków. Ziarna niosą – do sadzenia. Z ziarnek wiosną coś wyrośnie. Będzie pięknie i radośnie!
Wróbelki: (chórem) My jesteśmy wróbelki. Każdy z nas jest niewielki. Pracę ważną także mamy, bo nasionka rozsiewamy!
Lato: Też mam prezent. Popatrz, jaki! Pszczółek kilka – dadzą miód. Miód najlepszy do herbatki. Z nim niestraszny żaden chłód.
Pszczółki: Też jesteśmy pracowite, byś mógł miód jeść z apetytem!
Jesień: Popatrz tylko, co przyniosłam. Chodź, wiewiórko, nie uciekaj!
Wiewiórka: Mam orzeszków pełny koszyk. Tam postoję. (Pokazuje miejsce i potem tam biegnie). Tu! – z daleka.
Nowy Rok: A ty, zimo, co tam chowasz? Zza Zimy wychylają się Pingwiny .
Pingwiny: To my, pingwiny. Rybki przynosimy! Proszę, weź je, miły panie. Będziesz pyszne miał śniadanie! Nowy Rok Ach, dziękuję wam, kochani, za prezenty takie cudne. Chętnie nimi się podzielę. Będzie wszystkim nam weselej.
Narrator: Dostał Nowy Rok prezenty. Z każdym równo się podzielił. Z serca dostał, z serca oddał. Tak by inni też coś mieli.
- Rozmowa kierowana na podstawie teatrzyku. Proszę zadać dziecku pytania:
- − Jakie postacie występowały w teatrzyku?
- − Jaki prezent podarowała Wiosna Nowemu Rokowi?
- − Jaki prezent podarowało Lato Nowemu Rokowi?
- − Jaki prezent przygotowała Jesień Nowemu Rokowi?
- − Jaki prezent podarowała Zima Nowemu Rokowi?
- − Co Nowy Rok zrobił z otrzymanymi prezentami
Miłego dnia