Piątek 04.02.
04.02.2022 – Piątek
- Temat tygodnia: „Kim będę, gdy dorosnę?”
- Temat dnia: „Wynalazki”
Drodzy rodzice i dzieci !
Na początek dzisiejszego dnia proponujemy ćwiczenie z zestawu ćwiczeń porannych nr 21.
„Potakiwacze” - ćwiczenia głowy.
- Usiądźcie w siadzie skrzyżnym. Wykonujcie skłony głowy do przodu i do tyłu, w lewo i w prawo – zgodnie z ruchem ręki rodzica.
Pora na zabawę dźwiękonaśladowczą – „Odgłosy”
- Naśladujcie dźwięki, jakie wydają:
- Odkurzacz: szuuu, szuuu,
- Telefon: drnnnnnn, drnnnnnn,
- Lodówka: buuuu, buuuu.
Zapraszamy was do obejrzenia bajki pt. „Wynalazek”- link do bajki
- Zobaczcie, na jaki pomysł wpadła myszka?
- Do czego służy jej wynalazek?
Słuchamy historii powstania telefonu „Co było pierwsze?”
Poznajemy historię wynalazku - telefonu.
- Posłuchajcie:
- W XIX wieku Antonio Meucci skonstruował aparat, który działał na zasadzie później opatentowanego telefonu. Dzięki niemu mógł kontaktować się z chorą żoną, gdy pracował w garażu.
- Chcąc zostać uznanym za autora wynalazku, musiał zgłosić się do biura patentowego. Patent to dokument, w którym oficjalnie uznaje się kogoś za autora danego rozwiązania technicznego, po to, by ktoś go później nie skopiował. Za patent należy zapłacić.
- Antonio Meucci nie dysponował wystarczającą ilością pieniędzy, dlatego nie opatentował swojego wynalazku. Zainspirowani pracą Meucciego wynalazcy zaczęli tworzyć urządzenia działające na tej samej zasadzie. Tak powstał aparat skonstruowany przez Alexandra Grahama Bella oraz aparat Elishy Greya.
- Obaj wynalazcy udali się do biura patentowego. Jednak Bell zjawił się tam kilka godzin wcześniej. Tym samym uzyskał patent i został uznany za wynalazcę telefonu.
- Bell ulepszał swój wynalazek. Założył firmę produkującą pierwsze telefony i stworzył centralę telefoniczną. Aby połączyć się z drugą osobą, dzwoniło się wtedy na centralę (automatycznie) i dopiero tam pracownik za pomocą klawiatury wybierał kod, który pozwalał połączyć się z drugą osobą. Innymi słowy – aby w tamtych czasach do kogoś zadzwonić, trzeba było najpierw połączyć się z telefonistką w centrali.
- W dalszej kolejności powstały telefony, w których użytkownik samodzielnie mógł wybrać numer, korzystając z tarczy, którą należało przekręcać w określony sposób. Było to na początku XX wieku.
- W drugiej połowie XX wieku pojawiły się telefony z klawiaturą, na której wciskało się odpowiednie cyfry.
- W kolejnych latach zmiany były dynamiczne. Telefony kablowe zostały zastąpione przez telefony bez kabla (bezprzewodowe), które z czasem ustąpiły miejsca telefonom komórkowym i smartfonom.
Zapraszamy do wykonania telefonu z recyklingu - „Mój telefon”
Potrzebne będą: 2 papierowe kubki z wykonanymi otworami w podstawie, długi sznurek, dowolne materiały recyklingowe do ozdabiania kubków.
- Zapraszamy was do wykonania telefonu sznurkowego. Wykorzystajcie do tego dwa kubki i sznurek.
- Wykonajcie telefon według instrukcji:
Instrukcja:
- W otwór wykonany w podstawie każdego z kubków włóżcie sznurek.
- Zawiążcie sznurek tak, np. na węzełek, żeby się nie wysunął.
- Stworzyliście swój pierwszy telefon sznurkowy.
- Ozdóbcie go według własnego pomysłu.
/W razie potrzeby poproście rodzica o pomoc w wykonaniu zadania/.
Na zakończenie proponujemy zabawę – „Dzwonimy”
Testujemy przygotowany telefon.
Potrzebne są: model telefonu przygotowany przez dziecko.
- Przetestujcie wspólnie z rodzicem wykonany przez was telefon.
- Podzielcie się spostrzeżeniami na temat działania własnych modeli.
Wesołej zabawy!