Matematyczne zabawy
Ćwiczenia poranne proponujemy zabawy do wyboru z dnia poprzedniego.
Dyrygent – ćwiczenie rozwijające spostrzegawczość.
Proszę przygotować kartoniki z literami samogłoskami poznanymi przez dzieci.
Dziecko losuje kartonik z samogłoską, np. A. Przypominamy dziecku melodię utworu Wlazł kotek na płotek. Zamiast słów dziecko śpiewa na wybraną melodię samogłoskę A, patrząc na sugestię (dyrygenta - rodzica). Gdy dyrygent podniesie ręce do góry, dziecko śpiewa głośno, gdy opuści ręce – cicho, gdy energicznie porusza dłońmi – śpiewa szybciej itd.
Dyrygent może także wykonać gest stop (np. prezentując dziecku wnętrze otwartej dłoni), na który dziecko przestaje śpiewać. Zabawa wymaga od dzieci dużej koncentracji.
Projektant wnętrz – tworzenie siatki pojęć.
Arkusz szarego papieru, napis PROJEKTANT WNĘTRZ, materiały piśmiennicze.
Prezentujemy dziecku napis, dzielimy słowo na sylaby i na głoski. Gdy dziecko poznaje hasło
(wzrokowo lub słuchowo), zadajemy pytania pomocnicze:
Czy projektant wnętrz (przedmiotów znajdujących się we wnętrzach) różni się od projektanta mody? Jakiego innego słowa można użyć, żeby zastąpić słowo wnętrze?
Jakie przedmioty wymyśla projektant?
Czy projektant sam wykonuje przedmioty, które wymyśla?
Dzieci podają swoje odpowiedzi, a my zapisujemy je na arkuszu.
Co dalej? – zabawa matematyczna.
Kartoniki z liczbami.
Dziecko siedzi, a my podajemy pierwszą liczbę, np. 7. Dziecko kontynuują liczenie.
Gdy je zakończy, podajemy kolejną liczbę, od której dziecko zaczyna liczyć. Jeżeli dzieci mają
problem z liczeniem od konkretnej liczby, układamy z kartoników z liczbami węża liczbowego (od 0 do 9). Dzieci mogą się nim posiłkować przy podawaniu odpowiedzi.
O jeden większa, o jeden mniejsza – zabawa matematyczna.
Kartoniki z liczbami (od 0 do 9), liczmany.
Układamy kartoniki z liczbami od 0 do 9, dziecko podpisuje kartoniki liczmanami – kładzie liczmany, które tworzą wieże, nad kartonikami (celem jest pokazanie przyrostu o jeden dla kolejnych liczb naturalnych). Następnie bierzemy drugą talię kartoników z liczbami od 1 do 9. Tasujemy ją. Potem losujemy z talii np. kartonik z liczbą 3. Zadaniem dziecka jest powiedzenie liczby o jeden większej i o jeden mniejszej od liczby wylosowanej na kartoniku. Jeżeli dziecko dobrze sobie radzi, to samo ćwiczenie wykonują o 2, 3,4,itd.więcej lub mniej.
Ćwiczenie orientacji czasowo-przestrzennej - nauka dni tygodnia.
https://www.youtube.com/watch?v=Y5fAUZna0kI
Zabawa Co się zmieniło?. Pokazujemy dziecku układ zabawek, figur, przedmiotów – dziecko powinno zapamiętać układ. Dziecko odwraca się, albo zakrywa dłońmi oczy. Chowamy lub zmieniamy kolejność trzeba wskazać, której zabawki brakuje, lub co zostało przestawione.
Gdyby dziecko potrzebowało przypomnienia jak wyglądają np. prostokąt, trójkąt, to możecie wykorzystać filmiki- przypominajki.
https://www.youtube.com/watch?v=TwaCIYOofS0 kształty1
https://www.youtube.com/watch?v=WVXRV-cUDGM kształty 2