Marcowa pogoda
Temat tygodnia : Wiosna idzie przez świat.
Temat dnia: Marcowa pogoda.
- Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze na podstawie wiersza Laury Łącz „Już! „
Dziecko słucha wiersza. Podczas ponownego słuchania powtarza słowa wytłuszczone w tekście; następnie powtarza słowa dźwiękonaśladowcze
– odgłos: plum, plum, plum; jak wieje wiosenny wietrzyk
- szuuuu, szuuuu, szuuuu;
- głosy ptaków: ćwir, ćwir, ćwir, ku-ku, ku-ku, gru-chu, gru-chu;
- odgłos kroków wiosny tup, tup, tup.
Spadła deszczu kropla
Plum….
Zawiał ciepły wietrzyk
Szum…
Coś pachnie w powietrzu –
Kwiat.
Zmienia się wokoło-
Świat.
A co to tak śpiewa?
Ptak.
Czyżby przyszła wiosna?
Tak.
- Zabawa Co jest zielone?
Dziecko podają przykłady przedmiotów występujących w kolorze zielonym, wykorzystując rymowankę.
Grasz w zielone? Gram! Masz zielone? Mam!
- Zabawa orientacyjno-porządkowa Ptaszki – do gniazd!
Będą potrzebne obręcze bądź koła hula-hop.
Dziecko jest ptaszkiem. Biega, macha rękami jak skrzydłami, pomiędzy rozłożonymi na dywanie kołami. Na hasło Ptaszki – do gniazd! – przykuca w środku najbliższego koła. Hasło Ptaszki – z gniazd! jest sygnałem do ponownego poruszania się.
- Zabawa ruchowo-naśladowcza Bocian długonogi.
Dziecko naśladuje sposób poruszania się bociana; maszeruje z wysokim unoszeniem kolan, ramiona ma rozpostarte w bok jak skrzydła. Co pewien czas zatrzymuje się, opiera jedną nogę o drugą, wytrzymuje w tej pozycji przez chwilę.
- Słuchanie wiersza Bociek (autor nieznany).
Kle, kle, boćku, kle, kle,
witaj nam, bocianie!
Łąka ci szykuje, łąka ci szykuje
żabki na śniadanie.
Kle, kle, boćku, kle, kle,
usiądź na stodole!
Chłopcy ci zrobili, chłopcy ci zrobili
gniazdo w starym kole.
Kle, kle, boćku, kle, kle,
witamy cię radzi.
Gdy zza morza wracasz,
gdy zza morza wracasz,
wiosnę nam sprowadzasz.
Rozmowa na temat wiersza. Proszę aby dzieci odpowiedziały na te pytania:
− Co szykuje łąka dla bocianów?
− Z czego chłopcy zrobili bocianowi gniazdo?
− Co sprowadza bocian, wracając zza morza?
- Zabawa w echo.
Rodzic mówi słowa związane z wiosną, a dziecko powtarza je cicho, głośno – w zależności od tego, jak powiedział je rodzic. Przykładowe słowa: bocian, wiosna, bazie, przebiśnieg, skowronek.