Czwartek 03.02.
03.02. 2022 – Czwartek
- Temat tygodnia: „Kim będę, gdy dorosnę?”
- Temat dnia: „Dawne przedmioty i ich współczesne odpowiedniki”
Drodzy rodzice i dzieci !
Na początek dzisiejszego dnia proponujemy ćwiczenie z zestawu ćwiczeń ruchowych nr 21.
„Gdzie jest mój ogon?” – czworakowanie
- Poruszajcie się na czworakach wokół własnej osi i wykonujcie skręty w prawo i w lewo.
Czas na prezentacje – „Sprzęty dawniej i dziś”
Uczymy się dostrzegać zmiany technologiczne.
- Bałagan na dywanie – prezentacja.
Potrzebne będą: drobne skrawki papieru, szczotka do zamiatania, szufelka, odkurzacz.
Na dywanie rozsypane są drobne skrawki papieru. Zobaczcie, jak można się ich pozbyć. Pozbierajmy papierki ręcznie, używając szczotki do zamiatania i szufelki.
- Powiedzcie, jakiego sprzętu można użyć, aby papierki szybko zniknęły? /odkurzacza/.
/Po udzieleniu odpowiedzi przez dziecko, rodzic może zaprezentować odkurzacz i jego budowę/.
- Powiedzcie, jak działa odkurzacz?
- Od świecy do lampy – prezentacja
Potrzebne będą: świeca, lampka.
- Powiedzcie, co łączy ze sobą te dwa przedmioty? /Każdy z tych przedmiotów daje światło/
- Który przedmiot waszym zdaniem jest wynalazkiem starym, a który – współczesnym?
- Dawniej i dziś – prezentacja
Potrzebne będą: telefon, karta kredytowa, monety,
- Popatrzcie na przedmioty: karta kredytowa, monety, telefon.
- Czy wiecie, do czego służy każdy przedmiot ?
- Co je łączy?
- Powiedzcie, jakie zmiany zaszły w sposobie działania niektórych przedmiotów?
Dzielimy nazwy przedmiotów na sylaby
- Podzielcie na sylaby:
samolot: sa-mo-lot,
telefon: te-le-fon,
odkurzacz: od- ku-rzacz,
biletomat: bi- le –to-mat,
telewizor: te-le-wi-zor.
- Powiedzcie, jaką głoskę słychać na początku w nazwach tych przedmiotów?
- Spróbujcie wymienić po kolei głoski w nazwie - samolot.
Pora na ćwiczenia gimnastyczne – zestaw nr 11.
Potrzebne będą: szarfa
- Śnieżny tunel – ćwiczenia zwinnościowe.
Dzieci przekładają przez siebie szarfy – najpierw od głowy do kostek, potem od stóp po
głowę – udając przeciskanie się przez śnieżny tunel. Ćwiczenie powtarzają 3 razy.
- Podskoki i bieg po śnieżnym puchu – ćwiczenia z elementami podskoku i biegu, z reakcją
na sygnał.
Dzieci trzymają szarfy w dłoniach i biegają po dywanie.
Na hasło Stój! rozkładają szarfy na dywanie, tworząc z nich pętelki. Na hasło Wskocz! wskakują do szarfy i wyskakują z niej. Na hasło Start! Chwytają szarfy w dłonie, biegając swobodnie.
- Łap śnieżkę – ćwiczenia zręcznościowe.
Dzieci stoją naprzeciwko siebie w pozycji wyprostowanej i podrzucają do góry zwiniętą szarfę.
Wariant I: rzucają i łapią szarfę dwiema rękami równocześnie.
Wariant II: rzucają i łapią na przemian: raz jedną ręką, raz drugą.
- Machanie nartą – ćwiczenia kształtujące postawę ciała.
Wariant I: dzieci stoją w lekkim rozkroku, trzymają rozciągnięte szarfy oburącz (wyciągnięte
w górę) i przechylają ręce raz w prawo, raz w lewo, starając się nie poruszać głową.
Wariant II: dzieci w siadzie skrzyżnym na dywanie , trzymają napięte szarfy na wysokości
ramion. Na sygnał wstają, starając się dalej trzymać szarfy.
Na zakończenie proponujemy zabawę słowotwórczą pt. „Wynalazek przyszłości”
- Zastanówcie się, jakie nowe funkcje może mieć telefon przyszłości lub inny przedmiot?
- Zaproponujcie nazwy dla ulepszonych wynalazków.
- Narysujcie na kartonie jakiś wynalazek np. telefon przyszłości.