Co powinien wiedzieć każdy Polak?
Witanie się różnymi częściami ciała – zabawa powitalna.
Nasz piękny kraj – zabawa doskonaląca percepcję słuchową.
Rodzic czyta wypowiedzi. Dziecko liczy w nich słowa.
Polska to piękny kraj.
Stolicą Polski jest Warszawa.
Godło to orzeł biały.
Szanujmy symbole narodowe.
Zapoznanie z pojęciem niepodległość – rozmowa. Rodzicu spytaj dziecko starsze, albo wytłumacz młodszemu, co to jest niepodległość.
11 listopada 1918 roku Polska odzyskała niepodległość. Przez 123 lata Polski nie było na mapie świata. Została podzielona na trzy części i zagarnięta przez Austrię, Niemcy i Rosję. Przez ten czas Polacy nie mieli już swojego kraju, nie mogli mówić po polsku. Ważną postacią, która przyczyniła się do odzyskania niepodległości, jest Józef Piłsudski. Właśnie 11 listopada objął władzę, a nasz kraj znów znalazł się na mapie świata. Dlatego 11 listopada obchodzimy uroczyście, upamiętniając ten ważny dla Polski dzień.
Nauka wiersza Władysława Bełzy "Katechizm polskiego dziecka".
– Kto ty jesteś?
– Polak mały.
– Jaki znak twój?
– Orzeł biały.
– Gdzie ty mieszkasz?
– Między swymi.
– W jakim kraju?
– W polskiej ziemi.
– Czym ta ziemia?
– Mą Ojczyzną.
– Czym zdobyta?
– Krwią i blizną.
– Czy ją kochasz?
– Kocham szczerze.
– A w co wierzysz?
– W Polskę wierzę.
– Czym ty dla niej?
– Wdzięczne dziecię.
– Coś jej winien?
– Oddać życie.
Ćwiczenia poranne – zestaw nr 10 - zabawy do wyboru.
• Rozgrzewka.
Dziecko na polecenie Rodzica liczy: od 1 do 10, wykonując podskoki.
• Wieża z klocków, liczenie co 2.
Rozkładamy na dywanie klocki i prosimy dziecko o wybranie dwóch klocków w takim samym kolorze. Następnie dziecko łączy klocki ze sobą i buduje z nich dwuelementowe wieżyczki.
• Liczenie nieliniowe.
Rodzic rozkłada na dywanie kilkanaście liczmanów w różnych kolorach. Mówi: Popatrz, jak są ułożone liczmany, i policz, ile jest liczmanów w kolorze zielonym. Dziecko liczy, ile jest liczmanów w kolorze zielonym. Następnie Rodzic zmienia ułożenie liczmanów, a dziecko ponownie je przelicza. Rodzic pyta: Czy zmieniła się liczba liczmanów w kolorze zielonym? Dlaczego się nie zmieniła? Co trzeba zrobić, aby liczba zielonych liczmanów się zmieniła? Rodzic zabiera dwa liczmany (lub dodaje) i pyta: Czy liczmanów jest mniej, czy więcej?
• Szukamy rodziców – zabawa orientacyjno-porządkowa.
Dziecko porusza się w rytmie muzyki. Na przerwę w grze zatrzymuje się, wspina na palce i rozgląda za zagubionymi rodzicami.
• Pomagamy tacie trzepać dywan – ćwiczenia dużych grup mięśniowych.
Dziecko naśladuje zakładanie dywanu na trzepak, trzepanie dywanu, zdejmowanie go oraz dźwiganie do domu.
• Raczkujemy jak młodsze rodzeństwo – zabawa ruchowa z elementem czworakowania.
Dziecko czworakuje w różnych kierunkach sali, naśladując sposób raczkowania młodszego brata lub młodszej siostry.
• Spacer po wysokiej trawie – zabawa ruchowa z elementem równowagi.
Dziecko spaceruje po łące, na której rośnie wysoka trawa – podnosi wysoko kolana, aby przez nią przejść.
• Oznaki radości – zabawa ruchowa z elementem skoku.
Dziecko podskakuje – cieszy się z pięknego prezentu od rodziców.
Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 5 - 5,6,7 - latki.
Zabawy z liczbą 3 - 3,4 - latki - odpowiednio dostosowujemy zabawy do wieku.
Kwiaty dla bohatera – przeliczanie, szeregowanie.
4 koperty ze środkiem kwiatka i płatkami (od 1 do 4), klej, kartoniki z liczbami od 1 do 4.
Dziecko dostaje koperty z różną liczbą płatków i środkiem kwiatka. Dziecko układa kwiatki, przykleja płatki do środków. Dziecko przyczepia kwiatek do kartki, mówiąc, ile ma płatków. Układa kwiatki, zaczynając od tego, który ma najmniejszą liczbę płatków, do tego, który ma najwięcej płatków. Przyczepia kartoniki z liczbami pod odpowiednimi kwiatkami.
Układanie rytmu.
Kartoniki z liczbami.
Dziecko wyciąga kartoniki z liczbami (od 1 do 5). układa z kartoników rytm: 1, 2, 3, 4, 5, 1, 2, 3, 4, 5, następnie układa z pomocą Rodzica lub samodzielnie odwrotny rytm: 5, 4, 3, 2, 1, 5, 4, 3, 2, 1.
Nazywanie palców dłoni – stosowanie liczebników porządkowych.
Duża dłoń wycięta z papieru z ponumerowanymi palcami od 1 do 5. Rodzic wskazując kolejne palce, wymienia ich nazwy. Mówi: Pierwszy palec, ten z liczbą 1, to kciuk. Drugi, z liczbą 2, to palec wskazujący. Trzeci, z liczbą 3, to palec środkowy. Czwarty, z liczbą 4, to palec serdeczny. Piąty palec, ten ostatni, najmniejszy, to tak zwany mały palec. Następnie Rodzic pokazuje palce, mówiąc odpowiedni liczebnik porządkowy, a dziecko je nazywają. Potem Rodzic tylko wskazuje palec, a dziecko mówi,
który to palec z kolei i jak się nazywa.
Tyle palców, ile wskazuje kartonik – zabawa matematyczna.
Kartoniki z liczbami od 1 do 5.
Rodzic pokazuje kartoniki z liczbami w dowolnej kolejności.
Dziecko, widząc kartonik, pokazuje odpowiednią liczbę palców jednej ręki.
Tworzymy grupy – zabawa ruchowa.
Kartoniki z liczbami od 1 do 5.
Rodzic kładzie na dywanie kartoniki z liczbami od 1 do 5.
Dziecko biega. Na sygnał dziecko zatrzymuje się. Rodzic mówi dowolną liczbę od 1 do 5, a dziecko podbiega do odpowiedniego kartonika.
Układanie wzorów z patyczków.
Dziecko tworzy dowolne wzory z patyczków. Nazywa powstałe kompozycje.
Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw nr 5 - zabawy do wyboru.
Wiatr i liście – zabawa orientacyjno-porządkowa.
Rodzic trzyma np. laskę gimnastyczną z pękiem pociętej bibuły – jest wiatrem i bębenek lub inny instrument. Wiatr biega po sali – słychać jego szum, wówczas liście spadają na ziemię – dziecko przysiada. Na znak burzy – mocne uderzenie w bębenek – liść - dziecko biegnie pod ścianę. Wiatr w tym czasie wieje bardzo mocno i biega po sali.
• Zbieramy liście – zabawa ruchowa uruchamiająca duże grupy mięśniowe.
Rodzic rozmieszcza papierowe liście. Dziecko swobodnie porusza się między nimi. Na hasło Zbieramy liście zbiera dary jesieni, wykonując skłony.
• Skłony w przód – ćwiczenia kształtujące mięśnie tułowia w płaszczyźnie strzałkowej.
Dziecko wykonuje siad klęczny, w dłoniach trzyma po dwa papierowe liście. Na hasło Góra! podnosi liście do góry, trzymając ręce proste w łokciach. Na hasło Skłon!
– skłania się do przodu, sięgając jak najdalej przed siebie, na hasło Powrót! wraca do siadu klęcznego.
• Zabawa liśćmi – ćwiczenia kształtujące mięśnie tułowia w płaszczyźnie czołowej, skłony boczne.
Dziecko dowolnie porusza się. Na hasło Spadają liście zatrzymuje się, staje w lekkim rozkroku, wykonuje skręt tułowia w lewo i opuszcza liście, obserwując tor ich lotu.
Następnie podnosi liście i powtarza czynność, wykonując skręt tułowia w prawo.
Ćwiczenia powtarza kilka razy.
• Taniec baletnicy na liściu – spinanie się, pchanie, ciągnięcie, podnoszenie, noszenie. Dziecko kładzie pod stopy liście, następnie staje na nich i tańczy. Ma to robić tak,
aby liście cały czas były pod stopami. Przy tej zabawie można wykorzystać muzykę. Dziecko staje na prawej nodze, lewą – zgiętą w kolanie – podnosi, przenosi w tył, kierując stopę mocno do góry. W prawej ręce trzyma liść, wykonuje skręt tułowia, dotykając liściem do stopy nogi zgiętej do tyłu. Ćwiczenie wykonuje kilka razy.
• Zajączki skaczą przez liście – zabawa ruchowa z elementem skoku.
Dziecko kładzie przed sobą swoje liście. Na polecenie przeskakuje przez nie obunóż. Skacze po kolei: w przód i w tył, w bok, w lewo i w prawo.
• Spadające liście – ćwiczenia wyprostne.
Dziecko trzyma w rękach papierowe liście. Unosi lewą rękę nad głowę, wypuszcza nad głową liść, dmucha na niego, starając się utrzymać go jak najdłużej w powietrzu. Gdy liść opadnie na ziemię, tę samą czynność wykonuje z drugim liściem.
• Przysuwamy liście – ćwiczenia przeciw płaskostopiu.
Dziecko siedzi w siadzie prostym podpartym. Stopy stawia na liściach. Naciskając mocno palcami, przesuwa je w przód, a następnie przysuwa z powrotem do tułowia. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy.
• Marsz – ćwiczenia rytmizujące.
Dziecko maszeruje przy dowolnej melodii, wysoko unosząc kolana.
Karty pracy z liczbami 1 - 10 - do wyboru.
https://www.kidipage.com/pl/karty-pracy/liczby/index.html