Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Bale jak z bajki

Ćwiczenia poranne – zestaw nr 20. - Proponujemy zabawy do wyboru.
• Rozgrzewka.
Rodzic wciela się w rolę dyrygenta i liczy co 10 (10, 20, 30…). Dziecko powtarza za nim liczebniki i klaszcze w ręce  w momencie ich wypowiadania. Młodsze dzieci liczą w zakresie swoich możliwości.
• Zawieja śnieżna – zabawa orientacyjno-porządkowa.
Dziecko staje w dowolnym miejscu. Rodzic udaje drzewo liściaste – unosi ręce w górę jak gałęzie, lub drzewo iglaste – rozchyla ręce na boki. Na hasło Słonko świeci dziecko niebędące drzewami biega na palcach. Na hasło Zawieja śnieżna dziecko biegnie na piętach do swojego drzewa i staje za nim, chroniąc się przed
śniegiem. 
• Taniec na łyżwach – ćwiczenie z elementem równowagi.
Dziecko poruszają się naśladując taniec na łyżwach. Na dźwięk np. bębenka przybiera pozę łyżwiarza w tańcu, stając na jednej nodze.
• Odgarnianie śniegu – ćwiczenia dużych grup mięśniowych.
Dziecko naśladuje odgarnianie śniegu: pochyla się do przodu, naśladuje nabieranie śniegu na szuflę i odrzucanie go za siebie.
• Śnieżynka ląduje – ćwiczenia rozwijające szybką reakcję na sygnał.
Dziecko otrzymuje umowne śnieżynki. Wskazuje  części ciała, których nazwy wypowiada i które pokazuje rodzic. Na dźwięk dziecko rozkładaj ręce na boki i wiruje po sali.
• Ćwiczenia uspokajające – dziecko maszeruje z tupnięciem na dwa, a po dźwięku np. bębenka – z tupnięciem na cztery.

Idę, biegnę – zabawa orientacyjno-porządkowa.
Rodzic wraz z dzieckiem chodzi po obwodzie koła, rytmicznie śpiewa wierszyk (na melodię piosenki Panie Janie) i pokazuje ruchy, które ma naśladować dziecko.

I-dę, i-dę, i-dę, i-dę (marsz)
hop, hop, hop, hop, hop, hop (podskoki)
lecę, biegnę, pędzę, lecę, biegnę, pędzę (bieg truchtem)
teraz stop, teraz stop! (dziecko się zatrzymuje).

Zapoznanie z wierszem Danuty Wawiłow "Zapach czekolady".
Rodzic czyta wiersz pierwszy raz, by zapoznać z nim dziecko. Przy drugim odczytywaniu wiersza rodzic zachęca dziecko do rymowania i powtarzania frazy: wszędzie pachnie czekolada.

Przyszedł do nas wujek Władek,
przyniósł wielką czekoladę,
z orzechami, z rodzynkami,
w pięknym pudle z obrazkami.
Jeśli będę grzecznie siedzieć,
dadzą mi ją po obiedzie…
Choć zamknięta jest szuflada,
wszędzie pachnie czekolada.
Układanki chcę układać –
wszędzie pachnie czekolada.

Gdy na nowy rower wsiadam –
wszędzie pachnie czekolada.
Kiedy z lalką sobie gadam –
wszędzie pachnie czekolada.
Czy ktoś może mi powiedzieć,
kiedy będzie po obiedzie?
Bo nie mogę żyć w spokoju,
gdy ten zapach jest w pokoju!

Pytania do wiersza:

Kto odwiedził bohatera wiersza?
Dlaczego dziecko nie mogło się skupić na zabawach?
Czy lubisz czekoladę?
W jakich produktach znajduje się czekolada?
Jaki składnik nadaje czekoladzie słodki smak?

Cukier – tworzenie siatki pojęć.
Arkusz papieru, marker, kredki lub pisaki, napis CUKIER, małe białe kartki, nożyczki, kleje.
Rodzic prezentuje dziecku napis CUKIER i przykleja go do arkusza papieru. Zachęca dziecko do czytania globalnego. Jeżeli wyraz jest za trudny (zawiera litery, których dziecko jeszcze nie poznało), Rodzic dzieli go na sylaby i na głoski, a dziecko dokonują syntezy słuchowej. Gdy hasło jest już jasne dla dziecka, rodzic prosi je, by narysowało te produkty spożywcze, których składnikiem jest cukier. Dziecko rysuje produkty, wycina je i przykleja do arkusza. Po wykonaniu pracy omawia, w jakich produktach znajduje się cukier.

Różne rodzaje cukru – zabawa badawcza.
Cukier trzcinowy, cukier biały, cukier w kostkach, miód, słodki syrop (np.: klonowy, z agawy), kwasek cytrynowy (w proszku), mąka, cukier puder, sól, pojemniki, miseczki, łyżeczki.
Rodzic pokazuje dziecku produkty przełożone do miseczek i pyta, czy potrafi je nazwać.
Prosi, by dziecko, tylko na podstawie wyglądu produktów, określiło, które z nich są słodkie. Następnie daje dziecku łyżeczki i zachęca do spróbowania jednego z produktów, by sprawdzić jego smak. Na koniec zadania  tłumaczy, że cukier może występować pod wieloma postaciami.

Ukryty cukier – zabawa badawcza.
Obrazki produktów spożywczych lub prawdziwe produkty spożywcze: płatki śniadaniowe, jogurt owocowy, batoniki musli, suszona żurawina, keczup, biszkopty, kabanosy, musztarda, smakowa woda mineralna.
Rodzic prosi dziecko, by podzieliły produkty na te, które zawierają cukier, i te, w których nie ma cukru. Gdy dziecko podzieli produkty, mówi, że we wszystkich znajduje się cukier. Oznacza to, że nawet gdy nie jemy słodkich produktów, możemy przyswajać cukier w innej formie. W ramach podsumowania  pyta dziecko, czy wie, jaki wpływ na zdrowie człowieka ma cukier i jak często można go spożywać.
Nawet jeżeli nie czujemy słodkiego smaku produktu, to może on zawierać cukier, ponieważ jest to składnik, który polepsza walory smakowe.

Myjemy zęby – zabawa logopedyczna.
W czasie zabawy rodzic prezentuje prawidłowy sposób wykonania ćwiczeń i sprawdza, czy dziecko poprawnie je wykonuje.  Mówi: Aby zadbać o zdrowie naszych zębów, trzeba je dobrze umyć po tych słodkich przyjemnościach. Najpierw umyjmy górne zęby z przodu. (przesuwa językiem po przedniej stronie górnych zębów). Teraz kolej na dolne zęby. ( powtarza czynność na dolnych zębach). Sprawdźmy językiem, czy każdy ząb na górze jest już czysty. (dotyka językiem kolejnych górnych zębów). Pokaż mi, czy na pewno górne zęby są czyste. (chowa dolną wargę pod górne zęby). A teraz sprawdźmy jeszcze dolne zęby. (przykrywa górną wargę dolnymi zębami). Przy okazji wyczyśćmy policzki. ( dotyka językiem wewnętrznej strony policzków – prawego i lewego, na zmianę). Pora wypłukać usta. (nabiera powietrza w policzki i naprzemiennie nadyma raz lewy policzek, raz prawy policzek). Jak przyjemnie! Czas na uśmiech. (uśmiecha się szeroko).

Piosenka "Szczotka, pasta, kubek, ciepła woda."

https://www.youtube.com/watch?v=sdYs9ZhKo8o

Zachęcamy do wykorzystania karnawałowych kart pracy.

https://przedszkolankowo.pl/2016/12/28/karnawalowe-karty-pracy-zestaw-1/