16.04.2021
16.04.2021 – Piątek
- Temat tygodnia: „Wiosna na wsi”
- Temat dnia: „Rozmowy na wiejskim podwórku”
Drodzy rodzice i dzieci !
Na początek dzisiejszego dnia proponujemy zabawę z zestawu zabaw ruchowych nr 31.
Zabawa orientacyjno - porządkowa „Pora karmienia”
- Poruszajcie się swobodnie naśladując sposób poruszania się kury. Na sygnał rodzica zatrzymujecie się, kucacie i stukacie palcem wskazującym w podłogę – kury jedzą ziarenka.
Czas na ćwiczenia artykulacyjne – „Głosy zwierząt”
- Naśladujcie głosy wybranych zwierząt z dowolną intonacją, z radością, ze smutkiem, ze zdziwieniem, np.: radośnie: Muuuu, ze smutkiem: Beeee, ze zdziwieniem: Kwa, kwa.
Słuchamy wiersza I. Salach pt. „Bajka”
Usprawniamy narządy artykulacyjne
- Posłuchajcie wiersza:
Zapraszam dzieci na bajkę,
w której kot pali fajkę –
pyku, pyku, pyk.
Ja sama jej nie pamiętam,
więc bajkę powiedzą zwierzęta.
– Ko, ko – kokoszka zaczęła
i szybko odfrunęła.
– Kukuryku! – zapiał kogutek
i jeszcze szybciej uciekł.
– Gul, gul – indyki pisnęły.
– Mee – potem kozy zaczęły.
– Gę, gę – gąski zagęgały,
lecz bajki mówić nie chciały.
– Kwa, kwa – kaczki krzyknęły.
– Kwi, kwi – świnki kwiknęły.
– Muuu – głośno ryknęła krowa.
– Beee – baran jej zawtórował.
– Miau, miau – kotki zapiszczały.
– Ihaha – koniki głos dały.
– Hau, hau, hau – krzyknęły szczeniaczki.
Głosów był wybór taki!
Zwierzęta ryczały, beczały, kwakały,
gdakały i piały,
szczekały, gęgały, miauczały,
lecz bajki nie powiedziały.
Porozmawiajmy na temat wysłuchanego wiersza
- Odpowiedzcie na pytania:
−− Jakie zwierzęta wystąpiły w wierszu?
−− Jakimi głosami odzywały się zwierzęta?
−− Dlaczego zwierzęta nie opowiedziały bajki?
Zapraszamy do przedstawienia inscenizacji wiersza – „Bajka”
- Posłuchajcie wiersza ponownie i zgodnie z kolejnością występowania zwierząt w wierszu, naśladujecie ich głosy oraz zachowanie.
Pora na ćwiczenia ruchowe – zestaw ćwiczeń ruchowych nr 16
Potrzebne są: podwójna kartka z gazety
- • Maszerujemy i liczymy.
Dziecko trzyma w ręku gazetę, maszeruje lub porusza się swobodnie. Liczy głośno do czterech, na cztery podnosi do góry rękę z gazetą.
- • Zabawa orientacyjno-porządkowa „Kura na grzędzie”.
Dziecko układa przed sobą gazetę i wykonuje na niej siad klęczny- kura siedzi na grzędzie.
Na sygnał rodzica, kura wychodzi na podwórko i porusza się po nim w sposób charakterystyczny dla tych zwierząt. Na sygnał rodzica wraca do kurnika, na swoje miejsca. Przyjmuje pozycję wyjściową.
- • Ćwiczenie wyprostne – „Uwaga, lis!”
Dziecko jest kurką. Porusza się w sposób charakterystyczny dla tych zwierząt.
Na hasło: Lis, zatrzymuje się natychmiast w miejscu, prostuje plecy, kładzie gazetę na głowie
i stoi nieruchomo do chwili, aż usłyszy ponowny sygnał do poruszania się.
- • Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – „ Ziarno dla kury”.
Dziecko stoi w lekkim rozkroku. Zwija gazetę w kulkę – to ziarno dla kury i trzyma ją oburącz przed sobą. Na sygnał rodzica, dziecko przenosi kulkę z gazety oburącz za głowę, puszcza na podłogę za plecami (wysypuje ziarno), a następnie zamienia się w kurkę– wykonuje skłon do przodu, oburącz chwyta kulkę leżącą z tyłu i podnosi do góry na znak wykonania zadania.
- • Ćwiczenie mięśni brzucha – „Ukryte ziarno”.
Dziecko leży na brzuchu. Kulkę układa przed sobą, policzek opiera na dłoniach ułożonych na
podłodze jedna na drugiej. Na sygnał rodzica, wkłada kulkę pod brodę, wyciąga ręce w przód,
podnosi klatkę piersiową i utrzymuje przez chwilę taką pozycję. Następnie wraca do pozycji wyjściowej.
- • Ćwiczenia stóp.
Dziecko siedzi w siadzie skulnym. Kulkę (ziarno) układa przed stopami. Na sygnał rodzica, kładzie
stopy na kulce i przesuwa ją naprzemiennie: do przodu i do tyłu (stopami po podłodze).
- • Ćwiczenie oddechowe.
Dziecko leży na brzuchu. Kulkę z papieru układa przed sobą. Stara się dmuchnąć na kulkę
tak mocno, aby przesunęła się w dowolną stronę.
Na zakończenie proponujemy zabawę – „Zwierzęta”
Ćwiczymy pamięć
Potrzebne są: maskotki zwierząt, np.: krowy, kota, psa, konia i innych
- Na stole, jedna obok drugiej, znajdują się maskotki przedstawiające zwierzęta.
- Podajcie nazwy tych zwierząt i starajcie się zapamiętać jakie zwierzęta znajdują się przed wami i jak są ustawione.
- Odwróćcie się teraz tyłem.
/Rodzic zmienia w tym czasie ustawienie zwierząt lub chowa jedno z nich/
Odgadnijcie, jakiego zwierzęcia zabrakło lub co zmieniło się w ich ustawieniu