Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

16.04.2021

Temat tygodnia: ,, Dbajmy o ziemię"

Temat dnia: ,,Nasze rady na odpady"

Zestaw zabaw ruchowych nr XXVIII [.docx, 12.93 kB]

1.   Posłuchajcie opowiadania B. Kosmowskiej ,,Dziwny mecz koszykówki”

         Dziś nauczymy się, jak sprzątać świat – powiedziała nasza pani, a cała klasa w śmiech! – Świat jest za wielki! – zawołał Kuba. – Wszyscy go brudzą! – dodała Klara. – Bez sensu! – prychnęła Miłka. – Nie mogę sprzątnąć pokoju, to jak mam odkurzyć świat? – Jesteśmy za mali, żeby robić porządek na całej Ziemi! – poparł ją Maciek. A Maciek wszystko wie najlepiej. – To prawda – uśmiechnęła się pani. – Jesteście mali, ale już potraficie nieźle bałaganić. Aby wasz mały świat lśnił i błyszczał, musicie poznać kilka sposobów na utrzymanie porządku. Wymyśliłam ciekawą zabawę… – Sprzątanie zawsze jest nudne! – przerwał niegrzecznie Karol, nasz najlepszy klasowy koszykarz. – A gra w kosza? – pani uśmiechnęła się do Karola. – Czy też jest nudna? – Zagrajmy w kosza! – Karolowi zaświeciły się oczy. – Właśnie to zrobimy! – odpowiedziała tajemniczo pani i postawiła na swoim biurku kolorowe wiaderka. – To będą kosze do naszej gry – oznajmiła. – Spójrzcie, czym będziemy do nich celować… Patrzyliśmy z niedowierzaniem, jak pani wyciąga z wielkich toreb coraz bardziej zdumiewające przedmioty. Kartony po mleku i sokach, gazety, pocięte papierki, butelki i słoiki. Jakieś metalowe zakrętki i gwoździe. Nawet ogryzki jabłek, nieświeże owoce i ziemniaczane obierki! Biurko powoli zamieniało się w barwny śmietnik. A pani z dziecięcą radością śmieciła dalej! „O rany! Gdyby teraz ktoś ważny zobaczył naszą panią, pewnie dostałaby uwagę do dziennika!” – pomyślałam z przestrachem. Bo my bardzo lubimy naszą panią. – Na co czekacie? – pani spojrzała na nas ze zdumieniem. – Do roboty! Mam tu jeszcze sporo różnych śmieci. Rozrzućmy je wokół siebie! Natychmiast ruszyliśmy z pomocą. A kiedy już udało nam się zrobić bardzo, ale to bardzo wielki bałagan, spojrzeliśmy z przerażeniem po naszych ławkach. Wszędzie walały się niepotrzebne i zużyte rzeczy. – Brzydko tu. Jak w moim pokoju – szepnął Jasiek. – Brudno jak na naszym podwórku – westchnęła Laura. – A zatem – pani włożyła na głowę czapkę z napisem „Ratownik świata” – przejmuję dowództwo w akcji: „Trafiaj celnie do kosza”. To była cudowna zabawa! Otrzymaliśmy zadanie, aby do wiaderek, czyli koszy, jak upierał się Karol, wrzucać właściwe śmieci. Pani przygotowała dla nas czapki z takimi napisami, jakie widniały na koszach. Niebieskie były z hasłem PAPIER. Żółte – PLASTIK I METAL. Na białych czapkach napisano SZKŁO BEZBARWNE, a na zielonych – SZKŁO KOLOROWE. Ja krążyłam po klasie w czarnej czapce, na której widniały słowa: ODPADY MIESZANE. Pięć drużyn prześcigało się, aby jak najszybciej zapełnić swoje wiaderka. Klasa piękniała z każdą chwilą. Nigdy nie sądziłam, że sprzątanie może być takie przyjemne! A kiedy już wszystkie śmieci znalazły się we właściwych koszach, pani wyjaśniła nam, do czego służy taka segregacja. – Czy ktoś wie, co oznacza słowo recykling? – zapytała. – To robienie nowych rzeczy ze starych! – wykrzyknął Maciek, bo on wszystko wie najlepiej. – Brawo! – zgodziła się pani. – Pomyślcie, jak łatwo zdobyć surowce na nowe rzeczy. Wystarczy zadbać o stare. Jeśli je zbierzemy do wspólnego kosza, czyli kontenera, mogą stać się po raz kolejny szkłem, plastikiem albo metalem. Dlatego segregacja śmieci oraz sprzątanie są takie ważne. – Recykling, recykling – powtarzał Kuba, kiedy wracaliśmy ze szkoły. – Wiesz, Zośka, to dobrze brzmi, ten recykling – powiedział wreszcie. – Chyba tak nazwę mojego psa. Tata powiedział, że będę mógł go mieć, jak zacznę dbać o porządek…

 

Porozmawiajcie na temat opowiadania. − Co zaproponowała pani dzieciom? − Na czym polegał ten mecz koszykówki? − Co nam daje segregowanie śmieci?

2. Wyjaśnienie pojęcia recykling.

Recykling jest to robienie nowych rzeczy ze starych. Jeśli zbierzemy razem odpady szklane czy metalowe, to po przerobieniu znów będą szkłem czy metalem.

3.Jeśli macie możliwość wykonajcie  karty pracy Czytam, piszę, liczę, s. 79.

Pomoce do przygotowania przez rodziców w domu:

pudełko wypełnione różnymi opakowaniami po produktach spożywczych (butelki, puszki, rolki po papierze toaletowym, kubeczki po serkach, szklana butelka itp.), zdjęcia pojemników do segregowania odpadów, 3 reklamówki oznaczono kolorami (żółtym, niebieskim, zielonym), baterie, ubrania, obierka od ziemniaka.

4. Zabawa dydaktyczna Segregujemy opakowania.

Rodzic prezentuje dziecku pudełko wypełnione różnymi opakowaniami: papierowymi, szklanymi, aluminiowymi i plastikowymi. Dziecko ogląda opakowania i segreguje je według materiału, z jakiego zostały wykonane. 

5. Zabawa dydaktyczna Kolorowe pojemniki.

Rodzic mówi dziecku, że dziś będą bawić się w ekologów i wyjaśnia dziecku znaczenie tego słowa:

Ekolog to specjalista w dziedzinie ochrony przyrody. To osoba, która żyje w zgodzie z naturą, dba o środowisko, o zużycie wody i energii, segreguje odpady.

Rodzic zaprasza dziecko do zabawy, podczas której pozna nowy sposób chronienia przyrody – segregowanie odpadów. Prezentuje dziecku zdjęcie pojemników, których używa się do segregowania odpadów i wyjaśnia jakie odpady należy do nich wkładać:

- Do żółtego kosza wyrzucamy metale i tworzywa sztuczne,

- Do zielonego kosza wrzucamy szkło,

- Do niebieskiego pojemnika wkładamy papier.

Rodzic tłumaczy dziecku, że segregowanie odpadów jest bardzo ważne, ponieważ możemy je ponownie przetworzyć, czyli ponownie wykorzystać. W ten sposób sprawimy, że na Ziemi będzie mniej śmieci.

Proces ponownego przetwarzania odpadów nazywamy recyklingiem.

6.Zabawa dydaktyczna Segregujemy odpady.

Rodzic rozsypuje na podłodze pudełko z odpadami i umieszcza na środku 3 reklamówki oznaczone kolorami – niebieskim, zielonym i żółtym. Prosi dziecko, aby po kolei zbierało przedmioty z podłogi i wkładało je do torby oznaczonej odpowiednim kolorem (żółtym – plastik i metal, zielonym – szkło, niebieskim – papier).

7.Zabawa dydaktyczna Co zrobić z tymi przedmiotami?

Rodzic prezentuje dziecku inne odpady, których nie można wrzucić do żadnej z reklamówek (pojemników) baterie, ubrania, obierki ziemniaka. Wspólnie zastanawiają się, co należy zrobić z takimi śmieciami. Rodzic informuje dziecko, że:

- stare ubrania wrzuca się do pojemników na niepotrzebną odzież,

- baterie należy odnieść do punktu odbioru sprzętu elektrycznego i elektronicznego i do specjalnych pojemników w wyznaczonych miejscach, - obierki ziemniaka i ogryzki od jabłka to odpady biodegradowalne − można zrobić z nich nawóz. Wrzucamy ich do specjalnych pojemników lub zakopujemy w ogrodzie.

8. Zabawa ruchowa – Wyrzuć śmieci!

Dziecko maszeruje po pokoju w różnych kierunkach. Co kilka kroków wykonuje skłon i naśladuje wyrzucanie śmieci.

9. Praca plastyczna – Zabawka z recyklingu.

Rodzic stawia na stole pudełko wypełnione różnymi opakowaniami po produktach spożywczych (butelki, puszki, rolki po papierze toaletowym, kubeczki po serkach, szklana butelka itp. Zadaniem dziecka jest połączenie dostępnych materiałów i zaprojektowanie własnej zabawki zbudowanej z odpadów. Elementy należy łączyć taśmą klejącą lub sznurkiem. Po skonstruowaniu zabawki należy ją ozdobić np. pomalować farbami.

 

Życzymy miłego weekendu i do zobaczenia w poniedziałek ….