14.04.2021
Temat tygodnia: ,,Dbajmy o ziemię"
Temat dnia: ,,Ochroń ziemię, powietrze wokół nas"
Dzisiejszy dzień zacznijmy od rozruszania się, lepiej i szybciej dzięki temu przyjdzie nam się uczyć :)
Zestaw zabaw ruchowych nr XXVIII [.docx, 12.93 kB]
Pomoce do przygotowania przez rodziców w domu: balon, słomka do napojów, kubeczek z wodą, paski bibuły zawieszone na nitce, obrazki przedstawiające różne środki lokomocji (samochód, samolot, lokomotywa spalinowa, rower, deskorolka, rolki, hulajnoga, kajak, żaglówka), obrazki zakładów dymiących, różne zabawki, napisy: tak, nie, wydrukowane litery alfabetu.
- Opowieść ruchowa W lesie (według Małgorzaty Markowskiej).
Dziecko wykonuje to, o czym opowiada rodzic.
Wyruszamy na wycieczkę do lasu (dziecko maszeruje dookoła pokoju). Idziemy po ścieżce. Ścieżka robi się coraz węższa. Las staje się gęsty – trzeba się schylać, przechodzić pod gałęziami, rozchylać zarośla (dziecko wymyśla różne sposoby przedzierania się przez las). Co jakiś czas odpoczywamy. Zatrzymujemy się, nasłuchujemy odgłosów lasu: śpiewu ptaków (dziecko wykonuje skłony głowy w tył, na boki, skręty), stukania dzięcioła (w przysiadzie, uderza palcami o ziemię). Idziemy dalej. Widzimy w oddali sarny na polanie (dziecko na czworaka porusza się w różnych kierunkach). Wchodzimy na polanę pełną kwiatów. Biegamy radośnie, podskakujemy. Zmęczeni zabawą, kładziemy się na trawie. Zasypiamy. Las szumi: szu, szu, szu…
- Zabawy badawcze – Gdzie jest powietrze?
Rozmowa na temat powietrza – rodzic zastanawia się wraz z dzieckiem, gdzie znajduje się powietrze, czy ma kolor, albo kształt? W jaki sposób można poznać, że znajduje się wokół nas?
- Eksperymenty z powietrzem
- Dziecko dmucha balon – obserwuje jak się powiększa, wypuszcza powietrze z balona w kierunku własnej twarzy. Rodzic tłumaczy dziecku, że powietrze zostało zamknięte w balonie i nabrało kształt balona.
- Dziecko wciąga powietrze do płuc i wydycha je przez słomkę do napojów do kubeczka z wodą. Obserwuje, że w wodzie powstają bąbelki, czyli powietrze dostaje się do wody.
- Dziecko dmucha na paski bibuły zawieszone na nitce. Patrzy jak bibuła się porusza.
- Dziecko obserwuje drzewa za oknem. Zwraca uwagę na to gdy wiatr porusza gałęzie drzew.
Rodzic wyjaśnia, że powietrza nie można zobaczyć ani powąchać, lecz można poczuć, ale tylko wtedy, gdy porusza się jako wiatr. Podkreśla znaczenie powietrza dla życia ludzi i zwierząt oraz jego wszechobecność wokół nas.
- Zabawa dydaktyczna – Co zanieczyszcza powietrze?
Rodzic rozkłada w pokoju obrazki przedstawiające: różne środki lokomocji, zakłady z dymiącymi kominami, zanieczyszczającymi powietrze oraz przedmioty służące dzieciom do zabawy. Dziecko ogląda odszukane obrazki i umieszczają konkretne obrazki pod napisem tak lub nie. Pod napisem tak kładzie te, które nie mają wpływu na zanieczyszczenie powietrza (np. rower, deskorolka, rolki, hulajnoga, kajak, żaglówka), a pod napisem nie – pozostałe (fabryka z dymiącym kominem, samochód, samolot, lokomotywa spalinowa). Rodzic uświadamia dziecku, że można przeciwdziałać zanieczyszczeniu powietrza poprzez stosowanie specjalnych filtrów, katalizatorów, benzyny bezołowiowej.
- Ćwiczenia prawidłowej wymowy.
Rodzic podaje przykłady krótkich wypowiedzeń w nadanym przez siebie rytmie, a dziecko stara się je powtórzyć na zasadzie echa muzycznego, w różnym tempie oraz z różnym natężeniem dźwięku. Zmienia dynamikę w wypowiedzeniu, wymawiając słowa naprzemiennie: raz głośno, raz cicho. Recytuje coraz głośniej, następnie – coraz ciszej.
Ziemia, ziemia to nasza planeta.
Dbamy o czyste powietrze.
Nie chcemy śmieci na leśnej łące.
Precz z dymem, który zasłania słońce.
Dziecko powtarza zaprezentowany tekst.
- Zabawa dydaktyczna - Na jaką literę rozpoczyna się wyraz?
Rodzic rozkłada litery alfabetu. Dziecko wskazuje wszystkie samogłoski: a, e, i, o, u, y. Następnie rodzic mówi dowolny wyraz, a dziecko wskazuję literę na którą rozpoczyna się dany wyraz. Zabawa się powtarza.
7.Posłuchajcie też piosenki pt.,,Ochroń Ziemię” (sł. i muz. K. Gowik).
I. Mieszkamy na wielkiej kuli.
Ta kula to nasza Ziemia.
Dorośli ciągle na tej Ziemi chcą wszystko zmieniać.
Wycinają drzewa, śmiecą na leśnej łące,
czarny dym z kominów leci i zasłania słońce.
Ref.: Ochroń Ziemię, bądź jej przyjacielem.
Ty i ja – jest tu dzieci wiele.
Im więcej nas, tym dla Ziemi lepszy czas. x2
II. Gdy wszystkie na świecie dzieci zadbają o piękno Ziemi,
to wszystko skończy się szczęśliwie
nic się nie zmieni.
W ogromnym kosmosie Ziemia się nie zgubi,
gdy ją każdy mały człowiek nauczy się lubić.
Ref.: Ochroń Ziemię…
Rozmowa na temat piosenki. − Z ilu zwrotek składa się piosenka? Czy ma refren? − Co zmieniają dorośli na Ziemi? − Co powinny zrobić dzieci? Nauczcie się refrenu fragmentami, metodą ze słuchu.
Jeżeli możecie zachęcamy do wykonania kart pracy, cz. 4, s. 10i 11.
Miłej zabawy!