12.04.2021
12.04. 2021 – Poniedziałek
- Temat tygodnia: „Wiosna na wsi”
- Temat dnia: „W wiejskiej zagrodzie”
Drodzy rodzice i dzieci !
Na początek dzisiejszego dnia proponujemy zabawę z zestawu zabaw ruchowych nr 31.
Zabawa ruchowa z elementem równowagi „Sprytny kotek”.
Potrzebne są: kolorowy sznurek
- Naśladujcie kotka. Stańcie przed kolorowym sznurkiem (płotkiem), który znajduje się na wysokości waszych kolan. Przejdźcie nad nim tak, aby go nie dotknąć. Próbujcie wykonać zadanie kilka razy.
Czas na zagadkę - „Jakie to zwierzę?”
W oborze spokojnie stoi,
Kiedy gospodyni ją doi.
Może być czarna, biała, bordowa.
Każdy już wie, że to jest….(krowa)
Posłuchajcie opowiadania E. Stadtmuller pt. „Wiejskie ustronie”
Utrwalimy nazwy zwierząt z wiejskiego podwórka, poznamy pracę rolnika.
– Nie uwierzycie, co się nam przytrafiło! – opowiadał przy kolacji dziadzio. Postanowiliśmy
z babcią zabrać was na parę dni na wieś, więc zacząłem szukać gospodarstwa agroturystycznego
położonego w jakiejś ładnej i spokojnej okolicy. Znalazłem. Miejsce dobrze mi znane. Patrzę
na nazwisko gospodarza – coś takiego! Mój kolega z dzieciństwa też nazywał się Maciaszek, ale
na imię miał Staś, a nie Janusz. Dzwonię. I cóż się okazuje…? – ten Janusz to rodzony syn Stasia.
Ale było radości! Staś zaprosił nas do siebie razem z wnukami.
– Pojedziemy na wieś? – ucieszyła się Ada.
– Oczywiście – jeśli rodzice się zgodzą – zaznaczyła babcia.
Na szczęście mama z tatą nie mieli nic przeciwko temu. Olkowi zdawało się nawet, że tata
puścił oko do mamy, zupełnie jakby chciał powiedzieć: „Nareszcie będziemy mieli trochę czasu
tylko dla siebie”.
Gospodarstwo agroturystyczne, pod wdzięczną nazwą „Ustronie”, okazało się miejscem
wymarzonym na odpoczynek. Pan Staś nie ukrywał wzruszenia.
– Wasz dziadek przyjeżdżał tu z rodzicami na wakacje – opowiadał Olkowi i Adzie. – Chodziliśmy
razem na grzyby i jagody, paśliśmy krowy…
– Ma pan krowy? – zainteresował się natychmiast Olek.
– A mam – uśmiechnął się kolega dziadka. – Ta starsza to Jagoda, a ta młodsza – Malina.
– A kaczuszki? – chciała wiedzieć Ada.
– Kaczuszki też są.
Całe popołudnie dzieci spędziły na zwiedzaniu stajni, obory i kurnika. Adzie najbardziej
podobało się karmienie kur i kaczek, a Olkowi – królików. Oboje z zachwytem przyglądali się,
jak pan Staś czyści konia.
– Co prawda do pracy w polu używam traktora – opowiadał pan Staś – ale kiedy do Janusza
przyjadą goście, to każdy dzieciak marzy, żeby wsiąść na prawdziwego rumaka.
Olkowi natychmiast zaświeciły się oczy.
– A czy ja… też mógłbym się przejechać? – zapytał z nadzieją w głosie.
– Na koniu czy na traktorze? – chciał wiedzieć pan Staś.
– Jak znam mego wnuka, to na jednym i drugim – zaśmiał się dziadzio.
Trzy dni przeleciały jak z bicza strzelił. W tym czasie dzieci zdążyły zaprzyjaźnić się z Burym,
który okazał się nadzwyczaj spokojnym koniem. Z Olkiem i Adą na grzbiecie spacerował po
całym gospodarstwie, a w tym czasie prowadzący go za uzdę pan Stanisław opowiadał, jak mu
się gospodarzy. Okazało się, że ma duże pole, na którym uprawia rzepak.
– Musicie przyjechać w maju – zapraszał. – Zobaczycie, jak pięknie kwitnie.
– Jak ty sobie, Stasiu, z tym wszystkim radzisz? – nie krył uznania dziadzio.
– Wstaję o piątej, oporządzam zwierzęta, a potem po kolei robi się, co trzeba – odparł zadowolony
gospodarz.
– Wiesz, dziadziu, chyba będę rolnikiem – zwierzył się Olek, gdy trzeba było pożegnać wiejskie
„Ustronie” i ruszać do miasta.
– Byłbyś gotów na tak ciężką pracę? – zdziwił się dziadzio.
– Jasne – kiwnął głową Olek.
– A na wstawanie o piątej rano?
– Nad tym musiałbym jeszcze popracować – przyznał się największy śpioch w rodzinie.
Zapraszamy was do odpowiedzi na pytania związane z opowiadaniem
−− Co zobaczyły dzieci w gospodarstwie syna pana Stasia?
−− Co robili Olek i Ada podczas wizyty w gospodarstwie?
−− Jakie obowiązki ma do wykonania rolnik?
Dzielimy nazwy zwierząt na sylaby
Krowa: kro - wa,
Kotek: ko – tek,
Kura: ku – ra,
Kaczka: ka - czka.
Pora na ćwiczenia ruchowe – zestaw ćwiczeń ruchowych nr 16.
Potrzebne są: podwójna kartka z gazety
- • Maszerujemy i liczymy.
Dziecko trzyma w ręku gazetę, maszeruje lub porusza się swobodnie. Liczy głośno do czterech, na cztery podnosi do góry rękę z gazetą.
- • Zabawa orientacyjno-porządkowa „Kura na grzędzie”.
Dziecko układa przed sobą gazetę i wykonuje na niej siad klęczny- kura siedzi na grzędzie.
Na sygnał rodzica, kura wychodzi na podwórko i porusza się po nim w sposób charakterystyczny dla tych zwierząt. Na sygnał rodzica wraca do kurnika, na swoje miejsca. Przyjmuje pozycję wyjściową.
- • Ćwiczenie wyprostne – „Uwaga, lis!”
Dziecko jest kurką. Porusza się w sposób charakterystyczny dla tych zwierząt.
Na hasło: Lis, zatrzymuje się natychmiast w miejscu, prostuje plecy, kładzie gazetę na głowie
i stoi nieruchomo do chwili, aż usłyszy ponowny sygnał do poruszania się.
- • Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – „ Ziarno dla kury”.
Dziecko stoi w lekkim rozkroku. Zwija gazetę w kulkę – to ziarno dla kury i trzyma ją oburącz przed sobą. Na sygnał rodzica, dziecko przenosi kulkę z gazety oburącz za głowę, puszcza na podłogę za plecami (wysypuje ziarno), a następnie zamienia się w kurkę– wykonuje skłon do przodu, oburącz chwyta kulkę leżącą z tyłu i podnosi do góry na znak wykonania zadania.
- • Ćwiczenie mięśni brzucha – „Ukryte ziarno”.
Dziecko leży na brzuchu. Kulkę układa przed sobą, policzek opiera na dłoniach ułożonych na
podłodze jedna na drugiej. Na sygnał rodzica, wkłada kulkę pod brodę, wyciąga ręce w przód,
podnosi klatkę piersiową i utrzymuje przez chwilę taką pozycję. Następnie wraca do pozycji wyjściowej.
- • Ćwiczenia stóp.
Dziecko siedzi w siadzie skulnym. Kulkę (ziarno) układa przed stopami. Na sygnał rodzica, kładzie
stopy na kulce i przesuwa ją naprzemiennie: do przodu i do tyłu (stopami po podłodze).
- • Ćwiczenie oddechowe.
Dziecko leży na brzuchu. Kulkę z papieru układa przed sobą. Stara się dmuchnąć na kulkę
tak mocno, aby przesunęła się w dowolną stronę.
Na zakończenie proponujemy wykonanie zadania w karcie pracy - Karty pracy MAC „Nowe przygody Olka i Ady” – 4l, cz. 2, s.33. link do kart pracy
-- -- nazwij zwierzęta,
-- -- dziel ich nazwy rytmicznie na sylaby,
-- -- koloruj rysunki dwóch wybranych zwierząt,
-- -- rysuj po śladzie drogę konia do stajni.
Język angielski
Wiosna to czas radości, życia, narodzin i wielu wspaniałych okazji do naśladowania odgłosów budzącej się do życia przyrody: ptaków i zwierząt. Piosenka o owieczce jest tego przykładem.
Utrwalmy z dzieckiem zabawę przy tej piosence.
Piosenka – „BAA, BAA, BLACK SHEEP” link do piosenki
VOCABULARY
- sheep – owca
- wool –wełna
- sir – pan
- bags – torby
- full – pełny, pełne
- master – mistrz, pan
- dame – dama
- lane – dróżka
Jak wykorzystać tę piosenkę:
Rodzicu, włącz piosenkę, zaśpiewaj ją i zademonstruj czynności w odpowiednim momencie. Zachęć dziecko, aby zrobiło to samo.
1.Baa, baa black sheep - umieść swoje dłonie obok ust i wykonaj gest zawołania kogoś.
2.Have you any wool? – wzrusz ramionami.
3.Yes sir, yes sir – skiń głową potakująco dwa razy.
4.Three bags full - pokaż trzy palce u rąk i zatocz koło nad głową, żeby pokazać „są pełne.”
5.One for my master – unieś wskazujący palec prawej ręki do góry.
6.One for my dame - unieś wskazujący palec lewej ręki do góry.
7.And one for the little boy – połóż ręce na biodrach.
8.Who lives - zrób kształt domu ze swoich rąk w powietrzu.
9.Down the lane – wskaż podłogę obiema rękami.
Ćwiczenie dodatkowe:
Można utrwalić nazwy innych zwierząt , takie, jak: lamb – owieczka, hen – kura, chick – kurczątko i naśladować zwierzę o którym mówimy, wydawać głosy zwierząt razem ze swoim dzieckiem.
Dobrej zabawy!