Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

12.04.2021

12.04. 2021 – Poniedziałek

 

  • Temat tygodnia: „Wiosna na wsi”
  • Temat dnia: „W wiejskiej zagrodzie”

 

Drodzy rodzice i dzieci !

 

Na początek  dzisiejszego dnia proponujemy zabawę  z zestawu zabaw ruchowych nr 31.

Zabawa ruchowa z elementem  równowagi „Sprytny kotek”.

Potrzebne są: kolorowy sznurek

  • Naśladujcie kotka. Stańcie przed kolorowym sznurkiem (płotkiem), który znajduje się na wysokości waszych kolan. Przejdźcie nad nim tak, aby go nie dotknąć. Próbujcie wykonać  zadanie  kilka razy.

 

Czas na zagadkę - „Jakie to zwierzę?”

W oborze spokojnie stoi,

Kiedy gospodyni ją doi.

Może być czarna, biała, bordowa.

Każdy już wie, że to jest….(krowa)

 

Posłuchajcie opowiadania E. Stadtmuller pt. „Wiejskie ustronie”

Utrwalimy nazwy zwierząt z wiejskiego podwórka, poznamy pracę rolnika.

– Nie uwierzycie, co się nam przytrafiło! – opowiadał przy kolacji dziadzio. Postanowiliśmy

z babcią zabrać was na parę dni na wieś, więc zacząłem szukać gospodarstwa agroturystycznego

położonego w jakiejś ładnej i spokojnej okolicy. Znalazłem. Miejsce dobrze mi znane. Patrzę

na nazwisko gospodarza – coś takiego! Mój kolega z dzieciństwa też nazywał się Maciaszek, ale

na imię miał Staś, a nie Janusz. Dzwonię. I cóż się okazuje…? – ten Janusz to rodzony syn Stasia.

Ale było radości! Staś zaprosił nas do siebie razem z wnukami.

– Pojedziemy na wieś? – ucieszyła się Ada.

– Oczywiście – jeśli rodzice się zgodzą – zaznaczyła babcia.

Na szczęście mama z tatą nie mieli nic przeciwko temu. Olkowi zdawało się nawet, że tata

puścił oko do mamy, zupełnie jakby chciał powiedzieć: „Nareszcie będziemy mieli trochę czasu

tylko dla siebie”.

Gospodarstwo agroturystyczne, pod wdzięczną nazwą „Ustronie”, okazało się miejscem

wymarzonym na odpoczynek. Pan Staś nie ukrywał wzruszenia.

– Wasz dziadek przyjeżdżał tu z rodzicami na wakacje – opowiadał Olkowi i Adzie. – Chodziliśmy

razem na grzyby i jagody, paśliśmy krowy…

– Ma pan krowy? – zainteresował się natychmiast Olek.

– A mam – uśmiechnął się kolega dziadka. – Ta starsza to Jagoda, a ta młodsza – Malina.

– A kaczuszki? – chciała wiedzieć Ada.

– Kaczuszki też są.

Całe popołudnie dzieci spędziły na zwiedzaniu stajni, obory i kurnika. Adzie najbardziej

podobało się karmienie kur i kaczek, a Olkowi – królików. Oboje z zachwytem przyglądali się,

jak pan Staś czyści konia.

– Co prawda do pracy w polu używam traktora – opowiadał pan Staś – ale kiedy do Janusza

przyjadą goście, to każdy dzieciak marzy, żeby wsiąść na prawdziwego rumaka.

Olkowi natychmiast zaświeciły się oczy.

– A czy ja… też mógłbym się przejechać? – zapytał z nadzieją w głosie.

– Na koniu czy na traktorze? – chciał wiedzieć pan Staś.

– Jak znam mego wnuka, to na jednym i drugim – zaśmiał się dziadzio.

Trzy dni przeleciały jak z bicza strzelił. W tym czasie dzieci zdążyły zaprzyjaźnić się z Burym,

który okazał się nadzwyczaj spokojnym koniem. Z Olkiem i Adą na grzbiecie spacerował po

całym gospodarstwie, a w tym czasie prowadzący go za uzdę pan Stanisław opowiadał, jak mu

się gospodarzy. Okazało się, że ma duże pole, na którym uprawia rzepak.

– Musicie przyjechać w maju – zapraszał. – Zobaczycie, jak pięknie kwitnie.

– Jak ty sobie, Stasiu, z tym wszystkim radzisz? – nie krył uznania dziadzio.

– Wstaję o piątej, oporządzam zwierzęta, a potem po kolei robi się, co trzeba – odparł zadowolony

gospodarz.

– Wiesz, dziadziu, chyba będę rolnikiem – zwierzył się Olek, gdy trzeba było pożegnać wiejskie

„Ustronie” i ruszać do miasta.

– Byłbyś gotów na tak ciężką pracę? – zdziwił się dziadzio.

– Jasne – kiwnął głową Olek.

– A na wstawanie o piątej rano?

– Nad tym musiałbym jeszcze popracować – przyznał się największy śpioch w rodzinie.

 

Zapraszamy was do odpowiedzi na pytania związane z opowiadaniem

−− Co zobaczyły dzieci w gospodarstwie syna pana Stasia?

−− Co robili Olek i Ada podczas wizyty w gospodarstwie?

−− Jakie obowiązki ma do wykonania rolnik?

 

Dzielimy nazwy zwierząt  na sylaby

Krowa: kro - wa,

Kotek: ko – tek,

Kura: ku – ra,

Kaczka: ka - czka.

 

Pora na ćwiczenia ruchowe – zestaw ćwiczeń ruchowych nr 16.

Potrzebne są:  podwójna kartka z gazety

  • Maszerujemy i liczymy.

Dziecko trzyma w ręku gazetę, maszeruje lub porusza się swobodnie. Liczy głośno do czterech, na cztery podnosi do góry rękę z gazetą.

  • • Zabawa orientacyjno-porządkowa „Kura na grzędzie”.

Dziecko układa przed sobą gazetę i wykonuje na niej siad klęczny- kura siedzi na grzędzie.

Na sygnał rodzica, kura wychodzi na podwórko i porusza się po nim w sposób charakterystyczny dla tych zwierząt. Na sygnał rodzica wraca do kurnika, na swoje miejsca. Przyjmuje pozycję wyjściową.

  • • Ćwiczenie wyprostne – „Uwaga, lis!”

Dziecko jest kurką. Porusza się w sposób charakterystyczny dla tych zwierząt.

Na hasło: Lis, zatrzymuje się natychmiast w miejscu, prostuje plecy, kładzie gazetę na głowie

i stoi nieruchomo do chwili, aż usłyszy ponowny sygnał do poruszania się.

  • • Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – „ Ziarno dla kury”.

Dziecko stoi w lekkim rozkroku. Zwija gazetę w kulkę – to ziarno dla kury i trzyma ją oburącz przed sobą. Na sygnał rodzica, dziecko przenosi kulkę z gazety oburącz za głowę, puszcza na podłogę za plecami (wysypuje ziarno), a następnie zamienia się w kurkę– wykonuje skłon do przodu, oburącz chwyta kulkę leżącą z tyłu i podnosi do góry na znak wykonania zadania.

  • • Ćwiczenie mięśni brzucha – „Ukryte ziarno”.

Dziecko leży na brzuchu. Kulkę układa przed sobą, policzek opiera na dłoniach ułożonych na

podłodze jedna na drugiej. Na sygnał rodzica, wkłada kulkę pod brodę, wyciąga ręce w przód,

podnosi klatkę piersiową i utrzymuje przez chwilę taką pozycję. Następnie wraca do pozycji wyjściowej.

  • Ćwiczenia stóp.

Dziecko siedzi w siadzie skulnym. Kulkę (ziarno) układa przed stopami. Na sygnał rodzica, kładzie

stopy na kulce i przesuwa ją naprzemiennie: do przodu i do tyłu (stopami po podłodze).

  • Ćwiczenie oddechowe.

Dziecko leży na brzuchu. Kulkę z papieru układa przed sobą. Stara się dmuchnąć na kulkę

tak mocno, aby przesunęła się w dowolną stronę.

 

 Na zakończenie proponujemy wykonanie zadania w karcie pracy - Karty pracy MAC „Nowe przygody Olka i Ady” – 4l, cz. 2, s.33. link do kart pracy

-- --  nazwij zwierzęta,

-- --  dziel ich nazwy rytmicznie na sylaby,

-- --  koloruj rysunki dwóch wybranych zwierząt,

-- --  rysuj po śladzie drogę konia do stajni.

 

Język angielski

Wiosna to czas radości, życia, narodzin i wielu wspaniałych okazji do naśladowania odgłosów budzącej się do życia przyrody: ptaków i zwierząt. Piosenka o owieczce jest tego przykładem.

Utrwalmy z dzieckiem zabawę przy tej piosence.

 

Piosenka – „BAA, BAA, BLACK SHEEP” link do piosenki

 

VOCABULARY

  • sheep – owca
  • wool –wełna
  • sir – pan
  • bags – torby
  • full – pełny, pełne
  • master – mistrz, pan
  • dame – dama
  • lane – dróżka

 

Jak wykorzystać tę piosenkę:

Rodzicu, włącz piosenkę, zaśpiewaj ją i zademonstruj czynności w odpowiednim momencie. Zachęć dziecko, aby zrobiło to samo.

 

1.Baa, baa black sheep   -  umieść swoje dłonie obok ust i wykonaj gest zawołania kogoś.

2.Have you any wool? – wzrusz ramionami.

3.Yes sir, yes sir – skiń głową potakująco dwa razy.

4.Three bags full  - pokaż trzy palce u rąk i zatocz koło nad głową, żeby pokazać „są pełne.”

5.One for my master – unieś wskazujący palec prawej ręki do góry.

6.One for my dame -  unieś wskazujący palec lewej ręki do góry.

7.And one for the little boy – połóż ręce na biodrach.

8.Who lives - zrób kształt domu ze swoich rąk w powietrzu.

9.Down the lane – wskaż podłogę obiema rękami.

 

Ćwiczenie dodatkowe:

Można utrwalić  nazwy innych zwierząt , takie, jak:  lamb – owieczka, hen – kura, chick – kurczątko i naśladować zwierzę o którym mówimy, wydawać głosy zwierząt razem ze swoim dzieckiem.

Dobrej zabawy!