12.04.2020
Temat tygodnia: ,,Dbajmy o ziemię"
Temat dnia: ,,Przyjaciele przyrody"
Na miły początek dnia trochę ruchu:
Zestaw zabaw ruchowych nr XXVIII [.docx, 12.93 kB]
Pomoce do przygotowania przez rodziców w domu: odtwarzacz muzyki, mapa fizyczna Polski, kartka z rysunkiem konturu drzewa liściastego oraz iglastego, małe zielone trójkąty oraz małe zielone koła (wycięte z zielonej kartki), wydrukowane cyfry na kartce, plastelina.
- Improwizacja ruchowa przy muzyce (nagranie dynamicznej melodii).
Dziecko, wsłuchując się w rytm muzyki i wczuwając się w jej nastrój, wymyśla dowolne ruchy i figury taneczne.
- Oglądanie mapy fizycznej Polski; wskazywanie dużych obszarów leśnych, takich jak, np.
Puszcza Białowieska, Puszcza Kampinoska, Świętokrzyski Park Narodowy, Tatrzański Park Narodowy.
Rodzic wyjaśnia, że lasy są nazywane płucami Ziemi, bo produkują tlen, którym oddychamy, zatrzymują także pył i kurz, oczyszczając powietrze. Lasy to też domy zwierząt i teren, gdzie rośnie wiele roślin. Są również miejscem relaksu i odpoczynku dla nas, ludzi. Możemy w nich zbierać grzyby, jagody, poziomki, jeżyny, maliny… Z wybranych przez leśników drzew, po ich ścięciu i wysuszeniu, robimy meble, podłogi, a nawet domy. Drzewa iglaste (sosna, jodła, świerk) wydzielają olejki eteryczne, a z ich żywicy robi się syropy.
- Słuchanie wiersza A. Widzowskiej Przyjaciele przyrody.
Rodzic czyta dziecku wiersz pt. Przyjaciele przyrody A. Widzowskiej.
My, przedszkolaki na ziemskiej kuli,
wiemy, że Ziemię trzeba przytulić,
zadbać o lasy, powietrze, wodę,
kwiaty, zwierzęta – całą przyrodę!
To źle marnować wodę w kąpieli
od poniedziałku aż do niedzieli.
Po co bez przerwy nurkować w wannie?
Lepiej z prysznica zrobić fontannę!
Torba foliowa szczerzy zębiska.
– Jestem z plastiku, sztuczna i śliska.
Gdy będę plackiem leżeć na wodzie,
fokom i żółwiom chętnie zaszkodzę!
– Ja także! – wrzeszczy ze szkła butelka.
– W lesie się smażę niczym iskierka,
a gdy rozgrzeję się jak ognisko,
pożar wywołam i spalę wszystko!
– Czy wy nie wiecie, okropne śmieci,
że na planecie mieszkają dzieci?
Szust! Posprzątamy bałagan wielki,
osobno papier, plastik, butelki!
Pstryk! Pamiętamy, by gasić światło,
wiemy, że pożar wywołać łatwo,
a gdy widzimy sarenkę w lesie,
to nie wrzeszczymy, aż echo niesie!
Ten, kto przyrodę niszczy i truje,
niech się kolcami jeża pokłuje!
- Rozmowa na temat wiersza.
Rodzic zadaje pytania do wiersza:
- Czy dzieci z przedszkola wiedzą, że o Ziemię należy dbać? Dlaczego?
− Do czego zachęca wiersz?
− Co ma się stać tym, którzy nie dbają o przyrodę?
- Zabawa dramowa – My, drzewa.
Dziecko staje się drzewem. Rodzic opowiada, co działo się z lasem, drzewami, a dziecko wciela się
w role drzewa i uzewnętrznia stany emocjonalne w zależności od kolejnych zdarzeń opisywanych
przez rodzica.
Rodzic opowiada:
Dawno temu lasy były czyste, pełne ptaków i innych zwierząt. Drzewa były szczęśliwe, wesoło się uśmiechały, słuchając śpiewu ptaków siedzących na ich gałęziach. Mijały lata, powoli zachodziły zmiany – wycinki, bezmyślne niszczenie drzew. Zaczęło to złościć drzewa. A gdy na dodatek pojawiły się śmieci, które ludzie wywozili do lasu – drzewa wystraszyły się, co się z nimi stanie. Czy zginą w tych górach śmieci? Czy uschną? Dzisiaj smutno patrzą na to, co się dzieje. Może dzieci im pomogą?
- Lepimy z plasteliny cyfry.
Dziecko dostaje wydrukowane cyfry na kartce od 1 do 9. Każdą cyfrę rysuje najpierw palcem po linii, następnie nazywa cyfry i wylepia plasteliną kształt każdej cyfry.
- Zabawa graficzna – Drzewko.
Dziecko otrzymuje dwie kartki z narysowanymi konturami drzew – kolorowankę drzewa liściastego oraz iglastego. W zależności od kształtu drzewa wypełnia rysunek trójkątami (drzewa iglaste), małymi kołami (drzewa liściaste, np. dąb).