09.12.2020
09.12.2020- Środa
Temat tygodnia: To już zima
Temat dnia: Zima, zima
Dzisiaj zaczniemy od sprawdzania, co stało się ze śniegiem umieszczonym w słoiku i położonym na kaloryferze. Porównywanie wody ze stopionego śniegu z wodą z kranu.
Dzieci porównują wodę w słoikach. Stwierdzają, że śnieg jest brudny.
−− Dlaczego woda powstała ze stopionego śniegu jest brudna? (Padający śnieg wyłapuje zanie-czyszczenia z powietrza).
−− Czy śnieg można zamienić w bryłę lodu?
Dziecko napełnia pojemnik po jogurcie (lub kilka pojemników) puszystym śniegiem i nie ugniata go. Dzieci oglądają pojemnik ze śniegiem. Nastepnie zanosi go do lodówki, do za-mrażalnika. Rodzic zadaje dziecku pytanie:
−− Co się stanie ze śniegiem w zamrażalniku lodówki? Czy będzie tak samo miękki i puszysty?
Następnego dnia sprawdzi, co się stało ze śniegiem i czy dzieci odgadły.
Jeśli warunki atmosferyczne nam nie pozwolą na eksperymenty proponuje filmy poniżej lub przeczytanie informacji na temat śniegu.
https://www.youtube.com/watch?v=13sLYW-F2OE
https://www.youtube.com/watch?v=tcDocaYgq2c&t=46s
Płatki śniegu powstają w chmurach, gdzie znajduje się wiele wody w postaci pary wodnej. Gdy robi się zimno, zaczynają się tworzyć płatki śniegu (zlepek kryształków lodu powstającego w wyniku bezpośredniej zmiany pary wodnej zawartej w powietrzu w lód). Tworzące się płatki mogą mieć różne kształty (zależnie od temperatury i wilgotności). Zazwyczaj są to sześciora-mienne, symetryczne gwiazdki. Mogą też mieć kształt płaskich, sześciokątnych płytek, igiełek, słupków, krążków, a czasem nieregularnych brył. Nie ma dwóch takich samych płatków śniegu
Poproś dziecko o wymienienie elementów garderoby zimowej. Następnie niech ułoży po jednym zdaniu z jednym elementem ubioru.
Słuchanie piosenki „Zima, zima, zima, pada, pada śnieg”
Zima, zima, zima, pada, pada śnieg
Jadę, jadę w świat sankami
Sanki dzwonią dzwoneczkami
Dzyń, dzyń, dzyń
Dzyń, dzyń, dzyń
Dzyń, dzyń, dzyń
Jaka pyszna sanna – parska raźno koń
Śnieg rozbija kopytami
Sanki dzwonią dzwoneczkami
Dzyń, dzyń, dzyń
Dzyń, dzyń, dzyń
Dzyń, dzyń, dzyń
Zasypane pola – w śniegu cały świat
Biała droga hen przed nami
Sanki dzwonią dzwoneczkami
Dzyń, dzyń, dzyń
Dzyń, dzyń, dzyń
Dzyń, dzyń, dzyń
https://www.youtube.com/watch?v=yaIY-5pz5Hs
Porozmawiaj z dzieckiem na temat piosenki a następnie niech dziecko nauczy się pierwszej i drugiej zwrotki razem z refrenem.
Teraz czas na wykonanie bałwana będzie nam potrzebna biała kartka i nożyczki. Niech dzieci namalują na kartce trzy koła różnej wielkości , następnie je wytną i skleją. Bałwan gotowy teraz nich go same ozdobią lub wytną kolorowego papieru pozostałe elementy: nos, kapelusz, miotłę, guziki, oczy, buzię… Można też wyciąć słoneczko, chmurki, drzewko iglaste i przykleić na kartce.
Niech dzieci nazwą swojego bałwana i spróbują zapisać jego imię .
Zabawa relaksacyjna Śnieg. Rodzicu przeczytaj dziecku tekst, dzieci siadają lub kładą się i zamykają oczy.
Spadacie zawsze tak łagodnie z nieba – jesteście miękkie i białe. Jesteście szczęśliwe, że spadacie w dół razem z wieloma, bardzo wieloma innymi płatkami. Lądujecie na ziemi i tworzycie z pozostałymi płatkami białą czapę. A potem zasypiacie. Śpicie, przyjemne, chłodne i spokojne, ponad wszystkim, co leży na ziemi. Czym jesteście?