04.12.2020
04.12.2020 Piątek
Temat tygodnia: Jak wyglądał świat przed milionami lat
Temat dnia: Odwiedzi nas Mikołaj
Przebieg dnia
- Dzieci rozwiązują zagadkę, która jest wstępem do wspólnych zabaw:
Co to za gość Święty
Co przynosi dzieciom prezenty?
- Słuchanie fragmentu wiersza Apolinarego Nosalskiego O dwunastu braciach – wprowadzenie nazwy miesiąca – grudzień.
Przybywa grudzień,
z braci ostatni,
by drzewom białe
nałożyć czapki,
pola otulić
kołdrą śniegową,
nim mroźny styczeń
nadejdzie znowu.
Opiekun pyta:
− Jak nazywa się miesiąc, który się rozpoczął?
− Jaki miesiąc będzie po nim?
− Co to znaczy: „by drzewom białe nałożyć czapki i pola otulić kołdrą śniegową”?
- Rozmowa na temat Mikołaja i o tym, co dzieci chciałyby od niego otrzymać.
Opiekun pyta:
− Czy lubisz, gdy odwiedza Cię Mikołaj? Dlaczego?
− Co chciałabyś/chciałbyś dostać od Mikołaja? (Dzieci kolejno wypowiadają się na ten temat).
Zabawy z Mikołajem.
- Czytanie całościowe wyrazu MIKOŁAJ– wspólnie z opiekunem
- Układanie wyrazu MIKOŁAJ z rozsypanych liter
- Zabawa Rysujemy Mikołaja.
Potrzebne będą:
Obrazek przedstawiający Mikołaja:
https://wzasiegu.pl/wp-content/uploads/2018/12/XFotolia_233061453_Subscription_Monthly_M.jpg
-kartka formatu A3,
-mazaki.
Dzieci oglądają obrazek, omawiają wygląd Mikołaja. Opiekun rysuje na kartce głowę Mikołaja,
a dzieci dorysowują pozostałe części postaci.
- Słuchanie wiersza Doroty Gellner ,,Orszak mikołajowy”.
Polem srebrzystym, polem zimowym
wędruje orszak Mikołajowy.
Najpierw Aniołki idą parami.
Niosą koszyczki. Z czym? Z prezentami.
Potem Mikołaj poważnie kroczy,
wśród zmarszczek błyszczą niebieskie oczy.
Mikołaj także ma paczek mnóstwo,
a lód na rzece świeci jak lustro.
- Rozmowa na temat wiersza.
− Kto szedł w orszaku?
− Dokąd szedł orszak?
− Co niosły aniołki i Mikołaj?
Spróbujcie wspólnie nauczyć się wierszyka
- Zabawa Co dostanę od Mikołaja?
Dzieci kolejno wymieniają, co chciałyby dostać od Mikołaja, ale nazwy prezentów podają
z podziałem na sylaby (5-latki) lub na głoski (6-latki).
- Wykonanie laurki dla Mikołaja.
Potrzebne będą:
Kartki formatu A5 (połowa kartki z bloku rysunkowego), papier kolorowy, klej, nożyczki.
Dzieci wykonują laurki według własnych pomysłów.
- Zabawa ruchowa – Ciężkie worki, puste worki Mikołaja.
Dzieci naśladują ruchy Mikołaja, który idzie, niosąc pełny, ciężki worek. Potem naśladują
ruchy Mikołaja, który idzie z pustym workiem.
- ”Worek Św. Mikołaja” – zabawa dydaktyczna. Rozpoznawanie zabawek po dotyku.
Zadaniem opiekuna jest w ukryciu przed dzieckiem/dziećmi schować do worka lub poszwy (można w nim ukryć prezent mikołajkowy, co dodatkowo urozmaici zabawę) zabawki i przedmioty dobrze znane dziecku. Ważne, aby dziecko tylko za pomocą zmysłu dotyku próbowało rozpoznać co ukrywa się w worku.
- Czas na wspólną zabawę przy akompaniamencie piosenki, którą dzieci dobrze znają z przedszkola: ,,Siedem reniferów”.
https://www.youtube.com/watch?v=-kqqkavf9xM
Tekst piosenki:
Saneczkami, saneczkami
latam w górę, w dół
i szybuję pod chmurami
dzieląc je na pół.
Bo mam odważnych siedem reniferów,
one prowadzą zaprzęg mój.
Z nimi przyjemnie jest tak latać
i góra dół i góra dół i góra dół. x2
Dzwoneczkami, dzwoneczkami
brzęczę dzyń, dzyń, dzyń.
No i pędzę pod gwiazdami,
a mój zaprzęg lśni.
Bo mam odważnych siedem reniferów,
one prowadzą zaprzęg mój.
Z nimi przyjemnie jest tak latać
i góra dół i góra dół i góra dół. x2