02.12.2020
Środa 02.12.2020
Temat tygodnia: Jak wyglądał świat przed milionami lat
Temat dnia : Dziwne pytania o dinozaury
- Do tej zabawy będą potrzebne obrazki dinozaurów np.:
Pterodaktyl
Tyranozaur
Mozazaur
https://dinoanimals.pl/wp-content/uploads/2019/09/Mosasaurus-hoffmanni-2.jpg
Brachiozaur
https://dinoanimals.pl/wp-content/uploads/2012/07/Brachiozaury.jpg
Stegozaur
https://i.ytimg.com/vi/IK1xcE4nXpg/maxresdefault.jpg
Opiekun pokazuje kolejno obrazki dinozaurów i prosi o podanie słów wypowiedzianych
sylabami, określających przedstawiane dinozaury, np.: du-ży, groź-ny, szyb-ki…
Dorosły podaje wybrane nazwy dinozaurów. Zadaniem dzieci jest określenie pierwszej głoski w tych
nazwach i wymyśleć słowa, które rozpoczynają się tymi głoskami. Np. adazaur
(a) – arbuzy, astry…; brachiozaur (b) – budyń, brama…; ceratops (c) – cebula, cytryna…; diplodok (d) – dom, dym…; epizaur (e) – ekran, ekierka…; filodon (f) – figury, fale…; geranozaur (g) – groch, golonka…; hadrozaur (h) – hotel, harfa…; ischirozaur (i)– igła, indyk…; jamaceratops (j) – jagody, jogurt…; kolepiocefal (k) – kura, krowa…; laozaur (l) – lalka, lama…; mutabunazaur (m)– masło, marchew…; neowentor (n) – noga,narty…; orkoraptor (o) – oko, okno…; prikonodon (p) – palec, pomidor…; rokozaur (r)– rak, rama…; sejsmozaur (s) – ser, sople…;triceratops (t) – torba, tory…; uranozaur(u) – ule, uchwyt…; wariraptor (w) – waga,woda…; zauroplit (z) – zegar, zapałki…
- Ćwiczenie oddechowe – Małe dinozaury.
Do tej zabawy potrzebujemy szablon dużego dinozaura wycięty z kolorowego brystolu, szablony takich samych małych dinozaurów (wycięte z kolorowego papieru).
Przed dzieckiem znajduje się szablon małego dinozaura. Szablon dużego dinozaura zostaje umieszczony na środku stolika (przymocowany do blatu taśmą dwustronną).
Zadaniem dzieci jest dmuchanie w małe szablony w taki sposób, żeby znalazły się na szablonie dużego dinozaura. Nie wolno pomagać sobie rękami.
- Wspólne zabawy ze śpiewem przy piosence ,, Dziwne pytania o dinozaury” w wykonaniu Śpiewających Brzdąców, obrazowanie tekstu ruchem.
https://www.youtube.com/watch?v=wfJJtouF8_M
tekst piosenki:
- Choć o życiu dinozaurów
Bardzo dużo wiemy,
Kto odpowie na pytania,
Które zadajemy?
Ref. Czy pterodaktyle lubiły daktyle?
Czy triceratopsy jadły kiedyś klopsy?
Kto zna odpowiedzi, niech odpowiedź da,
I egzamin z dinozaurów doskonale zda!
- Choć o życiu dinozaurów
Bardzo dużo wiemy,
Kto odpowie na pytania,
Które zadajemy?
Ref. Czy tyranozaury na biegun dotarły?
I czy diplodoki piły z jabłek soki?
Kto zna odpowiedzi, niech odpowiedź da,
I egzamin z dinozaurów doskonale zda!
- Choć o życiu dinozaurów
Bardzo dużo wiemy,
Kto odpowie na pytania,
Które zadajemy?
Ref. Czy stegocerasy znały smak kiełbasy?
I czy troodony miały nos czerwony?
Kto zna odpowiedzi, niech odpowiedź da,
I egzamin z dinozaurów doskonale zda! (2x)
- Zabawa ruchowa rozwijająca reakcję na ustalone sygnały.
Będzie potrzebny dowolny instrument perkusyjny lub np. miska, garnek itp..
Dzieci maszerują w rytmie piosenki ,,Dziwne pytania o dinozaury”, w kierunku określonym przez opiekuna, kiedy muzyka staje się cicha, opiekun gra na wybranym instrumencie. Dzieci reagują zgodnie z ustaleniami:
Np.:
− marakas – syczą,
− bębenek – tupią,
− gdy opiekun pociera dłonią o membranę bębenka – pocierają dłonią o dłoń z równoczesnym
wypowiadaniem słowa szur, szur, szur.
Zabawę powtarzamy kilka razy.
- Zabawa ruchowo-naśladowcza – Spacer dinozaurów.
Dzieci poruszają się po pomieszczeniu na czworakach, cicho sycząc. Co pewien czas zatrzymują się,
przeciągają się i rozglądają dookoła, wydając przeciągły ryk.
- Wyodrębnianie zdań w wypowiedzi opiekuna.
Dzieci słuchają wypowiedzi opiekuna, liczą zdania. Na koniec podają ich liczbę.
Dawno temu, w czasach prehistorycznych, na Ziemi żyły dinozaury. Miały różną wielkość – od rozmiaru kury do wysokości kilkupiętrowego domu. Jedne żywiły się roślinami, inne – mniejszymi od siebie zwierzętami. Na Ziemi panowała temperatura podobna do tej, jaka jest teraz w Afryce. Nic nie zakłócało życia dinozaurów. Ale pewnego dnia nastąpiła katastrofa – w Ziemię uderzyła ogromna kometa.
- Liczenie słów w zdaniach.
Będą potrzebne Klocki.
Opiekun mówi zdania, a dzieci układają przed sobą klocki. Ich liczba odpowiada liczbie słów
w podanych zdaniach.
Np.
Dinozaury są zwierzętami prehistorycznymi. (4)
Dzisiaj znajdujemy skamieniałe szczątki dinozaurów. (5)
Pterodaktyle były fruwającymi dinozaurami. (4)
- Zabawa z wykorzystaniem rymowanki.
Dzieci poruszają się zgodnie z rymowanką. Na słowo hop – podskakują.
Idzie dinozaur:
hop, hop, hop.
W prawo krok,
w lewo krok.
Hop, hop, hop.
- Zabawa bieżna Uciekaj przed dinozaurem.
Dzieci poruszają się po wyznaczonym miejscu. Uciekają przed dorosłym lub rodzeństwem wybranym do roli dinozaura. Kogo dotknie dinozaur, ten kamienieje – stoi i nie porusza się. Następnie następuje zamiana ról
- Zabawa ćwicząca orientację na kartce – rysowanie pod dyktando.
Kartki podzielone na kwadraty o boku 1 cm.
Dzieci dostają kartki podzielone na małe
kwadraty (o boku 1 cm). Na każdej kartce
jest zaznaczona kolorowa kropka będąca
początkiem rysunku. Dzieci rysują linie
pionowe i linie poziome pod dyktando opiekuna.
- Kolorowanie rysunku.
http://planetadziecka.pl/kolorowanki-dinozaury/
- Ciekawy film o dinozaurach.