Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

02.12.2020

Środa 02.12.2020

Temat tygodnia: Jak wyglądał świat przed milionami lat

Temat dnia : Dziwne pytania o dinozaury

 

  • Do tej zabawy będą potrzebne obrazki dinozaurów np.:

Pterodaktyl

https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fnaukawpolsce.pap.pl%2Faktualnosci%2Fnews%252C400162%252Cnajdawniejszy-znany-pterodaktyl-zyl-163-mln-lat-temu.html&psig=AOvVaw180-NwngMf96aVhrXJR9CC&ust=1606998595282000&source=images&cd=vfe&ved=0CAIQjRxqFwoTCJDvnbWmr-0CFQAAAAAdAAAAABAE

Tyranozaur

https://vignette.wikia.nocookie.net/dinozaury/images/f/fe/7251586-3x2-940x627.jpg/revision/latest/scale-to-width-down/340?cb=20170705180138&path-prefix=pl

Mozazaur

https://dinoanimals.pl/wp-content/uploads/2019/09/Mosasaurus-hoffmanni-2.jpg

Brachiozaur

https://dinoanimals.pl/wp-content/uploads/2012/07/Brachiozaury.jpg

Stegozaur

https://i.ytimg.com/vi/IK1xcE4nXpg/maxresdefault.jpg

 

Opiekun pokazuje kolejno obrazki dinozaurów i prosi o podanie słów wypowiedzianych

sylabami, określających przedstawiane dinozaury, np.: du-ży, groź-ny, szyb-ki…

Dorosły  podaje wybrane nazwy dinozaurów. Zadaniem dzieci jest określenie pierwszej głoski w tych

nazwach i wymyśleć słowa, które rozpoczynają się tymi głoskami. Np. adazaur

(a) – arbuzy, astry…; brachiozaur (b) – budyń, brama…; ceratops (c) – cebula, cytryna…; diplodok (d) – dom, dym…; epizaur (e) – ekran, ekierka…; filodon (f) – figury, fale…; geranozaur (g) – groch, golonka…; hadrozaur (h) – hotel, harfa…; ischirozaur (i)– igła, indyk…; jamaceratops (j) – jagody, jogurt…; kolepiocefal (k) – kura, krowa…; laozaur (l) – lalka, lama…; mutabunazaur (m)– masło, marchew…; neowentor (n) – noga,narty…; orkoraptor (o) – oko, okno…; prikonodon (p) – palec, pomidor…; rokozaur (r)– rak, rama…; sejsmozaur (s) – ser, sople…;triceratops (t) – torba, tory…; uranozaur(u) – ule, uchwyt…; wariraptor (w) – waga,woda…; zauroplit (z) – zegar, zapałki…

  • Ćwiczenie oddechowe – Małe dinozaury.

Do tej zabawy potrzebujemy szablon dużego dinozaura wycięty z kolorowego brystolu, szablony takich samych małych dinozaurów (wycięte z kolorowego papieru).

Przed dzieckiem znajduje się szablon małego dinozaura. Szablon dużego dinozaura zostaje umieszczony na środku stolika (przymocowany do blatu taśmą dwustronną).

Zadaniem dzieci jest dmuchanie w małe szablony w taki sposób, żeby znalazły się na szablonie dużego dinozaura. Nie wolno pomagać sobie rękami.

  • Wspólne zabawy ze śpiewem przy piosence ,, Dziwne pytania o dinozaury” w wykonaniu Śpiewających Brzdąców, obrazowanie tekstu ruchem.

https://www.youtube.com/watch?v=wfJJtouF8_M

tekst piosenki:

  1. Choć o życiu dinozaurów

Bardzo dużo wiemy,

Kto odpowie na pytania,

Które zadajemy?

 

Ref. Czy pterodaktyle lubiły daktyle?

Czy triceratopsy jadły kiedyś klopsy?

Kto zna odpowiedzi, niech odpowiedź da,

I egzamin z dinozaurów doskonale zda!

 

  1. Choć o życiu dinozaurów

Bardzo dużo wiemy,

Kto odpowie na pytania,

Które zadajemy?

 

Ref. Czy tyranozaury na biegun dotarły?

I czy diplodoki  piły z jabłek soki?

Kto zna odpowiedzi, niech odpowiedź da,

I egzamin z dinozaurów doskonale zda!

 

  1. Choć o życiu dinozaurów

Bardzo dużo wiemy,

Kto odpowie na pytania,

Które zadajemy?

 

Ref. Czy stegocerasy znały smak kiełbasy?

I czy troodony miały nos czerwony?

Kto zna odpowiedzi, niech odpowiedź da,

I egzamin z dinozaurów doskonale zda! (2x)

 

  • Zabawa ruchowa rozwijająca reakcję na ustalone sygnały.

Będzie potrzebny dowolny instrument perkusyjny lub np. miska, garnek itp..

Dzieci maszerują w rytmie piosenki ,,Dziwne pytania o dinozaury”, w kierunku określonym przez opiekuna, kiedy muzyka staje się cicha, opiekun gra na wybranym instrumencie. Dzieci reagują zgodnie z ustaleniami:

Np.:

− marakas – syczą,

− bębenek – tupią,

− gdy opiekun pociera dłonią o membranę bębenka – pocierają dłonią o dłoń z równoczesnym

wypowiadaniem słowa szur, szur, szur.

Zabawę powtarzamy kilka razy.

  • Zabawa ruchowo-naśladowcza – Spacer dinozaurów.

Dzieci poruszają się po pomieszczeniu na czworakach, cicho sycząc. Co pewien czas zatrzymują się,

przeciągają się i rozglądają dookoła, wydając przeciągły ryk.

  • Wyodrębnianie zdań w wypowiedzi opiekuna.

Dzieci słuchają wypowiedzi opiekuna, liczą zdania. Na koniec podają ich liczbę.

Dawno temu, w czasach prehistorycznych, na Ziemi żyły dinozaury. Miały różną wielkość – od rozmiaru kury do wysokości kilkupiętrowego domu. Jedne żywiły się roślinami, inne – mniejszymi od siebie zwierzętami. Na Ziemi panowała temperatura podobna do tej, jaka jest teraz w Afryce. Nic nie zakłócało życia dinozaurów. Ale pewnego dnia nastąpiła katastrofa – w Ziemię uderzyła ogromna kometa.

  • Liczenie słów w zdaniach.

Będą potrzebne Klocki.

Opiekun mówi zdania, a dzieci układają przed sobą klocki. Ich liczba odpowiada liczbie słów

w podanych zdaniach.

Np.

Dinozaury są zwierzętami prehistorycznymi. (4)

Dzisiaj znajdujemy skamieniałe szczątki dinozaurów. (5)

Pterodaktyle były fruwającymi dinozaurami. (4)

  • Zabawa z wykorzystaniem rymowanki.

Dzieci poruszają się zgodnie z rymowanką. Na słowo hop – podskakują.

Idzie dinozaur:

hop, hop, hop.

W prawo krok,

w lewo krok.

Hop, hop, hop.

  • Zabawa bieżna Uciekaj przed dinozaurem.

Dzieci poruszają się po wyznaczonym miejscu. Uciekają przed dorosłym lub rodzeństwem wybranym do roli dinozaura. Kogo dotknie dinozaur, ten kamienieje – stoi i nie porusza się. Następnie następuje zamiana ról

  • Zabawa ćwicząca orientację na kartce – rysowanie pod dyktando.

Kartki podzielone na kwadraty o boku 1 cm.

Dzieci dostają kartki podzielone na małe

kwadraty (o boku 1 cm). Na każdej kartce

jest zaznaczona kolorowa kropka będąca

początkiem rysunku. Dzieci rysują linie

pionowe i linie poziome pod dyktando opiekuna.

  • Kolorowanie rysunku.

http://planetadziecka.pl/kolorowanki-dinozaury/

  • Ciekawy film o dinozaurach.

https://www.youtube.com/watch?v=5AemhIZOT_k